2025-11-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Tror det beror på att hon slutat eller pausat att styla det . Insåg idag när jag såg bilden på henne med uppsatt hår på Billgren&Woods Insta att den här osminkade looken är förstås danskinspirerad. Flera danska influencers som kör den looken och även Dixdöttrarna.

Men om du jämför bilder på när hon har en tredjedel av håret (överhåret) uppsatt t.ex. så ser du att det är betydligt mindre mängd hår med. Det glesar här och var. Skulle gissa på antingen bristfällig kost eller helt enkelt gener som tar ut sin rätt. Hennes mamma har ju som bekant ganska tunt och stripigt hår.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Haha, ja i Elsas värld är verkligen detta stort. Alltså, känslan av att klara uppkörningen är ju verkligen så skön för det finns inget tråkigare än att övningsköra. Obs nu klarade ju inte Elsa uppkörningen på det första försöket. Detta var det andra försöket.

Jag tycker också hur hon blåser upp detta talar för att hon inte gjort många prövande saker, som till exempel utbildning i olika former. Det har jag fortfarande inte kan fatta att hon inte gjort. Läs en kurs liksom?? Jag undrar om Sofia har/kommer ha svårt att relatera till Elsas tjat om körkortet. Sofia håller ju på att kämpa sig igenom sjuksköterskaurbildningen och där är ju varje vecka en uppkörningsvecka. Jag klarar dock inte av att lyssna på deras podd i mer än fem minuter så någon annan får rapportera här om den delen. Jag tror dock att vi kommer få fler inlägg om körkortet i bloggen.

Det är antagligen stort för henne. Om du betänker hur hennes liv ser ut (åtminstone den inblick vi får via bloggen) så är det mest självtröstande åtgärder som daglig shopping och pyssel hon ägnar sig åt. Även selfies.
Citera
2025-11-25, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bataclan
Men om du jämför bilder på när hon har en tredjedel av håret (överhåret) uppsatt t.ex. så ser du att det är betydligt mindre mängd hår med. Det glesar här och var. Skulle gissa på antingen bristfällig kost eller helt enkelt gener som tar ut sin rätt. Hennes mamma har ju som bekant ganska tunt och stripigt hår.

Tror att hon inte har så tjockt hår i grunden, som sin mor. Självfallet o lockarna gör det fluffigare och när hon stylar får hon mer volym.
Citera
2025-11-25, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Varning för bitchigt pms-inlägg:
Gud vad det märks att hon aldrig utsatt sig för någonting som varit ens det minsta utmanande (t ex inte en enda högskolepoäng?). Ett otroligt tjat om körkortet. Det är helt naturligt att klara det!? Jag tog det också på första uppkörningen - när jag var 18 år…. Och jag var inte den enda, det var fullt av 18-åringar som alltså inte gått ut gymnasiet ännu som också tog körkortet på första uppkörningen. Det normala måste ju vara att klara av att ta det.
Fattar att alla inte har övat tillräckligt för att ta det på första försöket, men det är ju just en övningssak, det är inte svårt för fem öre att köra bil. Det svåra är väl att hela tiden vara alert och hålla koll på omgivningens potentiella faror och inte bli för bekväm samt att hålla huvudet kallt i en eventuell krissituation där man måste fatta sekundsnabba beslut. Inte att ratta en bil och få körkortet.

PS. Hon tog ju dessutom för automat och slapp det där jäkla växlandet som vi tvingades hålla på med. Gör det ju verkligen ännu enklare på ett ganska betydligt sätt.
Jag fattar att det är extra jobbigt att ta körkort senare som vuxen, lättare att misslyckas som 18-åring. Men håller med om att det får enorma proportioner med allt ältande, beror sannolikt på nyhetstorka på bloggen.
Citera
2025-11-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Tror att hon inte har så tjockt hår i grunden, som sin mor. Självfallet o lockarna gör det fluffigare och när hon stylar får hon mer volym.

Jo om du ser äldre bilder på henne har hon definitivt större mängd hår även om själva stråna måhända är tunna. Jämför t.ex. hennes header med dagsfärska bilder. Stor skillnad. Jag tror inte ens att hon hade kunnat styla fram någon volym ur den mängd hon har nu. Sett samma tapp hos Sandra Beijer om än inte lika markant skillnad som för Elsa.
Citera
2025-11-25, 09:57
Medlem
Citat:
Jo om du ser äldre bilder på henne har hon definitivt större mängd hår även om själva stråna måhända är tunna. Jämför t.ex. hennes header med dagsfärska bilder. Stor skillnad. Jag tror inte ens att hon hade kunnat styla fram någon volym ur den mängd hon har nu. Sett samma tapp hos Sandra Beijer om än inte lika markant skillnad som för Elsa.

Känns som en direkt konsekvens av hård bantning.
Citera
2025-11-25, 10:09
Medlem
Citat:
Gud vad det märks att hon aldrig utsatt sig för någonting som varit ens det minsta utmanande (t ex inte en enda högskolepoäng?). Ett otroligt tjat om körkortet. Det är helt naturligt att klara det!? Jag tog det också på första uppkörningen - när jag var 18 år…. Och jag var inte den enda, det var fullt av 18-åringar som alltså inte gått ut gymnasiet ännu som också tog körkortet på första uppkörningen. Det normala måste ju vara att klara av att ta det.
Fattar att alla inte har övat tillräckligt för att ta det på första försöket, men det är ju just en övningssak, det är inte svårt för fem öre att köra bil. Det svåra är väl att hela tiden vara alert och hålla koll på omgivningens potentiella faror och inte bli för bekväm samt att hålla huvudet kallt i en eventuell krissituation där man måste fatta sekundsnabba beslut. Inte att ratta en bil och få körkortet.

PS. Hon tog ju dessutom för automat och slapp det där jäkla växlandet som vi tvingades hålla på med. Gör det ju verkligen ännu enklare på ett ganska betydligt sätt.

Äh, låt henne vara glad. Jag blev själv OTROLIGT stolt när min syrra tog körkort som 45-åring. Förövrigt brukar även körskolorna påpeka att det är mycket svårare att ta körkort på äldre dagar.
Citera
2025-11-25, 10:45
Medlem
Citat:

Lustigt nog är det,(läste jag nyligen),de som kör upp för få automatkörkort som kuggar oftare med uppkörningen! Detta förklarades med att de som som lär sig traggla med manuell växel tar längre tid på sig att övningsköra,och blir mer erfarna och säkra av att vars i trafiken,medans automatkörarna tar färre lektioner och har mindre erfarenhet,och därför kuggar oftare. Så Elsa hade det både enklare (automat) och svårare samtidigt kan man säga.
Citera
2025-11-25, 17:38
Medlem
Citat:
Nja inte bara blekning väl? Volymen har minskat helt klart. Jämför svallet hon hade för några år sen med det hon har nu och man börjar skönja mamma Helenes gener in effect.

Säkert en kombination av allt. Hjälper nog inte att hon lockar det med värme nästan dagligen heller. Men tunt har det blivit.
Citera
2025-11-25, 19:00
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
Antar att de inte direkt varit några lagspelare själva under sin uppväxt. Svårt att se att Ernst och Helene stressat iväg till några aktiviteter hela helgerna? Då blir det väl naturligt att man inte ser vitsen i det för sin egen son. Jag har personligen svårt för ensambarn som väljer bort lagsporter, de blir ofta väldigt speciella personligheter.

Eller så är det speciella redan innan, därav borträkningen av sporter där man behöver samarbeta? Tror faktiskt att just ensambarn skulle behöva lagsporter?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Haha, ja i Elsas värld är verkligen detta stort. Alltså, känslan av att klara uppkörningen är ju verkligen så skön för det finns inget tråkigare än att övningsköra. Obs nu klarade ju inte Elsa uppkörningen på det första försöket. Detta var det andra försöket.

Jag tycker också hur hon blåser upp detta talar för att hon inte gjort många prövande saker, som till exempel utbildning i olika former. Det har jag fortfarande inte kan fatta att hon inte gjort. Läs en kurs liksom?? Jag undrar om Sofia har/kommer ha svårt att relatera till Elsas tjat om körkortet. Sofia håller ju på att kämpa sig igenom sjuksköterskaurbildningen och där är ju varje vecka en uppkörningsvecka. Jag klarar dock inte av att lyssna på deras podd i mer än fem minuter så någon annan får rapportera här om den delen. Jag tror dock att vi kommer få fler inlägg om körkortet i bloggen.

Nej, det var väl första uppkörningen? Hon avbokade väl den hon tänkt genomföra eftersom det inte gick bra på sista körlektionen innan uppkörningen.
Ja, Sofia hade väl både högskolepoäng tidigare och är snart färdig sjuksköterska medan Elsa väl kanske inte tagit så stora steg framåt, nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Äh, låt henne vara glad. Jag blev själv OTROLIGT stolt när min syrra tog körkort som 45-åring. Förövrigt brukar även körskolorna påpeka att det är mycket svårare att ta körkort på äldre dagar.

Ja, absolut. Varnade ju för att det var bitchigt. Har själv tänkt att jag i stället för alkolås borde ha ett pms-lås på min mobil. Jag fattar att hon är glad och stolt men ur ett utomståendes perspektiv är det ganska fånigt. De allra, allra flesta klarar väl det? Även folk som jag upplevde var nästan lågbegåvade fick ju körkort. Fattar att Elsa är glad, fattar att du glad för din syster, men det ÄR liksom inte en stor prestation? Så klart mycket nytt att lära sig vilket tar ett tag tills det sitter, men inte sjutton är det SVÅRT? Kanske något enstaka i början som att lära sig fickparkera och backa kring hörn?
Ja, många fördelar med att bli äldre, som erfarenhet och mognad, men också fördelar med att vara 18, som snabbare reflexer och troligen mer pigga, alerta hjärnor med större potential för att snabbt lära sig nya saker.

Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Lustigt nog är det,(läste jag nyligen),de som kör upp för få automatkörkort som kuggar oftare med uppkörningen! Detta förklarades med att de som som lär sig traggla med manuell växel tar längre tid på sig att övningsköra,och blir mer erfarna och säkra av att vars i trafiken,medans automatkörarna tar färre lektioner och har mindre erfarenhet,och därför kuggar oftare. Så Elsa hade det både enklare (automat) och svårare samtidigt kan man säga.
Verkar ju logiskt, men det är ju samtidigt fortfarande betydligt enklare med automat, även om de väljer att gå upp för tidigt och då bommar på andra saker.

Men nevermind. Nu har Elsa sitt körkort så nu är det full fart framåt mot scenografidrömmen! Verkar väl vara därför hon tog det?
Citera
2025-11-25, 20:47
Medlem
Citat:

Ja, absolut. Varnade ju för att det var bitchigt. Har själv tänkt att jag i stället för alkolås borde ha ett pms-lås på min mobil. Jag fattar att hon är glad och stolt men ur ett utomståendes perspektiv är det ganska fånigt. De allra, allra flesta klarar väl det? Även folk som jag upplevde var nästan lågbegåvade fick ju körkort. Fattar att Elsa är glad, fattar att du glad för din syster, men det ÄR liksom inte en stor prestation? Så klart mycket nytt att lära sig vilket tar ett tag tills det sitter, men inte sjutton är det SVÅRT? Kanske något enstaka i början som att lära sig fickparkera och backa kring hörn?
Ja, många fördelar med att bli äldre, som erfarenhet och mognad, men också fördelar med att vara 18, som snabbare reflexer och troligen mer pigga, alerta hjärnor med större potential för att snabbt lära sig nya saker.

Äsch jag håller på att övningköra just nu & jag är skiiiiitstolt när jag har övningskört & det har gått bra. För mig är det fantastiskt en stor prestation då det har känns stundtals som jag aldrig kommer klara av ett körkort. & jag kommer vara skitstolt över mig själv när jag har det där jäkla körkortet 🤗
Citera
2025-11-25, 21:44
Medlem
Citat:
En majoritet kuggar vid första uppkörningen, men absolut klarar ju de allra flesta det till slut. Men jag tror inte hennes glädje och upprymdhet nödvändigtvis har att göra med den faktiska svårighetsgraden, utan kanske främst för att hon varit nervös och orolig och tvivlat på sig själv. Då är det naturligt att bli glad när det går vägen.
Citera
2025-11-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intig
Känns som en direkt konsekvens av hård bantning.
Ja, hårtunnhet är en vanlig sidoeffekt av att gå ned mycket eller snabbt i vikt. I hennes ålder bör man dessutom peta i sig lite mer kött, för hormonerna. Många kvinnor gör tvärtom, mindre kött med åren och då kan håret falna något.
Undrar också om dem har hårt vatten på Gotland? Kalk och metaller i vattnet kan ju täppa till skalpen så hårtunnhet uppstår över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in