Tack för länkarna, misirlouie, petroliumxx och Mikaelviraa!
Citat:
Ursprungligen postat av
Mikaelviraa
Jag instämmet att det är något som är skumt här och det är inte bara vi som läser Elsas blogg som reagerar på detta.
Läs den här texten av konstnären och konstkritikern Sonia Hedstrand:
https://kro.se/konstn%C3%A4ren/konstnaren-1-2024/reformera-konstakademien/
Inledningen i hennes text: "I åratal har jag gått och retat mig på Konstakademien. Vad sysslar de med egentligen?
De hyr ut sina salar till konstnärer som betalar för en chans till en separatutställning i anrik miljö, centralt i huvudstaden. Men ingen seriös konstnär vill betala hyra för att ställa ut. Vidare hyr de ut de fina gamla ateljéerna till priser som knappt någon konstnär kan betala. Därför sitter nu istället en kändisinfluenser i detta konsthistoriska palats och babblar på sociala medier om sitt ointressanta lyxliv, sitt smink och sina dyra luncher. Ateljén framstår som en rikemanslekstuga för selfies. Dessutom har de endast öppet tisdag till lördag klockan 11–16, tider då de flesta som arbetar inte har möjlighet att gå. Och varför står de värd för en massa klassiska konserter? Det finns ju en musikalisk akademi på Blasieholmen med uppdrag att lyfta fram musiker."
För övrigt, flyttade inte brorsan Sigge ut sina tavlor nyss? Vart håller han hus nu?
Sigge flyttade in i Helenes ateljé, så Helene, Elsa och Sigge är fortfarande tryggt samlade en familie.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sardinbrus
Folk här tycks ha en väldigt romantisk syn på kulturinstitutioner som inte alls är förankrad i verkligheten. Akademien, likt precis alla andra verksamheter, har en ekonomisk verksamhet att sköta och pengar måste in. Alla ska väl ta marknadspriser för allting numera så varför skulle just de ta sig råd att subventionera konstnärer (de flesta fullkomligt ointressanta) istället för att hyra ut till marknadshyra? Huset är säkert en enormt tyngande kostnad som de enligt uppdraget är tvungna att behålla, precis som den enorma Rembrandtmålning de inte har råd att visa i sitt eget hus men enligt gåvovillkoret inte heller tillåts sälja.
Lokaler och annan administration hanteras för övrigt inte av ledamöterna, vilket Ernst Billgren är. En ledamot i en akademi (undantaget Svenska akademien) går ett par gånger om året på möten, deltar här i en hel del stipendie- och utställningsbeslut och tjafsar lite om gamla principfrågor som dragit ut i decennier. Den dagliga verksamheten sköts helt och hållet av akademiens anställda som inte är ledamöter. Växte upp med några familjemedlemmar i diverse akademier och det var mestadels stillastående verksamheter grundade i en helt annan tid.
Att Elsa fått hyra lokal i huset beror dock givetvis på att hon förmodligen via sin mor kände till att man alls kunde hyra lokal där, vilket få vet. Akademien annonserar väl ingenstans att det finns hyrbara arbetslokaler utan det får antas gå genom kontakter och branschkännedom?
Visst är det oklädsamt att akademien lånar ut sitt varumärke till någon som fullkomligt ointresserad av konst och kultur och som reducerar husets stundom intressanta verksamhet och mycket intressanta kulturarv till en pastellkuliss för sitt blodfattiga fantasiliv. Men pengarna ska ju in.
Tack, intressant!
Oavsett Ernst roll anser jag att det är helt osannolikt att både hans exfru (kanske dåvarande vid den tidpunkten) plus samtliga barn har fått lokaler där utan att Ernst roll på Konstakademien skulle ha påverkat alls.
Ja, det har de säkert, ekonomiska krav och press alltså. Men det är alltså inga krav på att det ska ha med konst att göra, som namnet antyder? Fint, tror jag ska skicka in ansökan om en ateljé att ha som arbetsrum då. Kan ju resten av tråden också göra, och se vad vi får för svar. Troligen avslag. (Och skulle gissa att en massa konstnärer känner till ateljéerna men de kanske inte har råd med hyran, eller så prioriterades andra.)
Citat:
Ursprungligen postat av
KCutrone
Tror du verkligen Elsa betalar hyra? Genuint nyfiken. Och isåfall, är den marknadsmässig…?
Ja, det tror jag absolut. Vore ju helt skandalöst annars? Om det inte bara uppläts konstnärsateljéer mitt i stan i anrik lokal till kommersiell verksamhet förmedlad genom nepotism utan dessutom uppläts gratis!?
Förhoppningsvis inte till kompispris heller. Vore också helt barockt. Hade jag varit journalist hade jag undersökt det här närmare, men tyvärr inte.