2025-11-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Men hon som inte har något annat alls i livet att passa ?

Jo, i hennes värld har hon det. Att vara Elsa 100% av den vakna tiden. Där får ingenting annat plats.
Citera
2025-11-27, 19:14
Medlem
cleolinas avatar
Tack för länkarna, misirlouie, petroliumxx och Mikaelviraa!

Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Jag instämmet att det är något som är skumt här och det är inte bara vi som läser Elsas blogg som reagerar på detta.

Läs den här texten av konstnären och konstkritikern Sonia Hedstrand: https://kro.se/konstn%C3%A4ren/konstnaren-1-2024/reformera-konstakademien/

Inledningen i hennes text: "I åratal har jag gått och retat mig på Konstakademien. Vad sysslar de med egentligen?

De hyr ut sina salar till konstnärer som betalar för en chans till en separatutställning i anrik miljö, centralt i huvudstaden. Men ingen seriös konstnär vill betala hyra för att ställa ut. Vidare hyr de ut de fina gamla ateljéerna till priser som knappt någon konstnär kan betala. Därför sitter nu istället en kändisinfluenser i detta konsthistoriska palats och babblar på sociala medier om sitt ointressanta lyxliv, sitt smink och sina dyra luncher. Ateljén framstår som en rikemanslekstuga för selfies. Dessutom har de endast öppet tisdag till lördag klockan 11–16, tider då de flesta som arbetar inte har möjlighet att gå. Och varför står de värd för en massa klassiska konserter? Det finns ju en musikalisk akademi på Blasieholmen med uppdrag att lyfta fram musiker."

För övrigt, flyttade inte brorsan Sigge ut sina tavlor nyss? Vart håller han hus nu?

Sigge flyttade in i Helenes ateljé, så Helene, Elsa och Sigge är fortfarande tryggt samlade en familie.

Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Folk här tycks ha en väldigt romantisk syn på kulturinstitutioner som inte alls är förankrad i verkligheten. Akademien, likt precis alla andra verksamheter, har en ekonomisk verksamhet att sköta och pengar måste in. Alla ska väl ta marknadspriser för allting numera så varför skulle just de ta sig råd att subventionera konstnärer (de flesta fullkomligt ointressanta) istället för att hyra ut till marknadshyra? Huset är säkert en enormt tyngande kostnad som de enligt uppdraget är tvungna att behålla, precis som den enorma Rembrandtmålning de inte har råd att visa i sitt eget hus men enligt gåvovillkoret inte heller tillåts sälja.

Lokaler och annan administration hanteras för övrigt inte av ledamöterna, vilket Ernst Billgren är. En ledamot i en akademi (undantaget Svenska akademien) går ett par gånger om året på möten, deltar här i en hel del stipendie- och utställningsbeslut och tjafsar lite om gamla principfrågor som dragit ut i decennier. Den dagliga verksamheten sköts helt och hållet av akademiens anställda som inte är ledamöter. Växte upp med några familjemedlemmar i diverse akademier och det var mestadels stillastående verksamheter grundade i en helt annan tid.

Att Elsa fått hyra lokal i huset beror dock givetvis på att hon förmodligen via sin mor kände till att man alls kunde hyra lokal där, vilket få vet. Akademien annonserar väl ingenstans att det finns hyrbara arbetslokaler utan det får antas gå genom kontakter och branschkännedom?

Visst är det oklädsamt att akademien lånar ut sitt varumärke till någon som fullkomligt ointresserad av konst och kultur och som reducerar husets stundom intressanta verksamhet och mycket intressanta kulturarv till en pastellkuliss för sitt blodfattiga fantasiliv. Men pengarna ska ju in.

Tack, intressant!
Oavsett Ernst roll anser jag att det är helt osannolikt att både hans exfru (kanske dåvarande vid den tidpunkten) plus samtliga barn har fått lokaler där utan att Ernst roll på Konstakademien skulle ha påverkat alls.
Ja, det har de säkert, ekonomiska krav och press alltså. Men det är alltså inga krav på att det ska ha med konst att göra, som namnet antyder? Fint, tror jag ska skicka in ansökan om en ateljé att ha som arbetsrum då. Kan ju resten av tråden också göra, och se vad vi får för svar. Troligen avslag. (Och skulle gissa att en massa konstnärer känner till ateljéerna men de kanske inte har råd med hyran, eller så prioriterades andra.)

Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Tror du verkligen Elsa betalar hyra? Genuint nyfiken. Och isåfall, är den marknadsmässig…?

Ja, det tror jag absolut. Vore ju helt skandalöst annars? Om det inte bara uppläts konstnärsateljéer mitt i stan i anrik lokal till kommersiell verksamhet förmedlad genom nepotism utan dessutom uppläts gratis!?
Förhoppningsvis inte till kompispris heller. Vore också helt barockt. Hade jag varit journalist hade jag undersökt det här närmare, men tyvärr inte.
Citera
2025-11-27, 19:43
Medlem
cleolinas avatar
Googlade lite nu. Ernst invald 97, Helene hade ateljé där åtminstone 2012 (intervju från ateljé i SvD då), de skilde sig 2012 så högst troligen fick Helene den medan hon fortfarande var gift med Ernst alltså, Elsa skriver att hon tjatade sig till kontrakt på Konstakademien 2012. Familjen har alltså fått lokaler efter hans tillträde iaf. Riktigt ovärdigt att ateljéerna innehavs av tre Billgrens plus en fjärde som frotterat sig i huset innan de alla tre fick tillgång. Det fanns verkligen inga andra som är intresserade, on-brand och hade råd med lokalhyran? (Helene sysslar åtminstone med konst, så fine.)
Citera
2025-11-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Länka det har jag ingen aning om hur man gör tyvärr.
Det är bara att kopiera adressen…?
Citera
2025-11-28, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Googlade lite nu. Ernst invald 97, Helene hade ateljé där åtminstone 2012 (intervju från ateljé i SvD då), de skilde sig 2012 så högst troligen fick Helene den medan hon fortfarande var gift med Ernst alltså, Elsa skriver att hon tjatade sig till kontrakt på Konstakademien 2012. Familjen har alltså fått lokaler efter hans tillträde iaf. Riktigt ovärdigt att ateljéerna innehavs av tre Billgrens plus en fjärde som frotterat sig i huset innan de alla tre fick tillgång. Det fanns verkligen inga andra som är intresserade, on-brand och hade råd med lokalhyran? (Helene sysslar åtminstone med konst, så fine.)

Tack för överblicken!

Citat från ett 2016-inlägg om vad hon gör i ateljén:

"Efter en sommar av tjat och tusen telefonsamtal skrev jag ett femårskontrakt till en lokal på Konstakademin. Jag var så glad!"

Tjat och tusen telefonsamtal?

"När jag precis flyttade in såg det ut så här. Idén var att Pontus och jag skulle dela på hyran (som ju är rätt hög om man jämför med tex konstorsplats i en större lokal etc, men inget om man drömmer om den perfekta ateljén) samt utrymmet."

Ger ju en liten inblick i hur det gick till när hon flyttade in på Konstakademien.

Så sjukt att titta på de gamla bilderna på Elsa. En helt annan person, så mycket färg och form.

Länk: https://elsa.elle.se/mina-jobb/vad-jag-gor-i-ateljen-hela-dagarna/
Citera
2025-11-28, 09:28
Medlem
Citat:

Så sjukt att titta på de gamla bilderna på Elsa. En helt annan person, så mycket färg och form.

Länk: https://elsa.elle.se/mina-jobb/vad-jag-gor-i-ateljen-hela-dagarna/
Hon ser verkligen mycket gladare ut på den tiden! Men det måste vara missvisande, eftersom hon påstår sig vara mkt lyckligare nu. Undrar om hon fortfarande hyr ut klänningarna "billigt" som hon påstår där 2016? Och hon skriver att hon inte har tid att sy (dvs laga ) och kemtvätta klänningarna. Man kan ju tycka att de sysslorna ingår om man har den verksamheten. Hon hyr ut klänningarna i "befintligt skick" dvs otvättade. Som hon skriver 2016 så är inte lokalerna konstnärsateljeer längre utan lokaler för div verksamhet. Hyran är säkert för hög för konstnärer och det är ju Akademiens val.
Citera
2025-11-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Hon ser verkligen mycket gladare ut på den tiden! Men det måste vara missvisande, eftersom hon påstår sig vara mkt lyckligare nu. Undrar om hon fortfarande hyr ut klänningarna "billigt" som hon påstår där 2016? Och hon skriver att hon inte har tid att sy (dvs laga ) och kemtvätta klänningarna. Man kan ju tycka att de sysslorna ingår om man har den verksamheten. Hon hyr ut klänningarna i "befintligt skick" dvs otvättade. Som hon skriver 2016 så är inte lokalerna konstnärsateljeer längre utan lokaler för div verksamhet. Hyran är säkert för hög för konstnärer och det är ju Akademiens val.
Åtminstone kemtvätta bör man väl göra när man hyr ut kläder? Lite läskigt annars.Ja,hon verkar betydligt gladare och färgstarkare på den tiden,såg underbar ut!
Citera
2025-11-28, 12:32
Medlem
Men vadå, menar hon nu också att de aldrig tvättas?

Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Åtminstone kemtvätta bör man väl göra när man hyr ut kläder? Lite läskigt annars.Ja,hon verkar betydligt gladare och färgstarkare på den tiden,såg underbar ut!
Citera
2025-11-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99

Citat från samma inlägg från 2016: "Min idé är att fynda dem och hyra ut dem billigt. På det sättet kan de vara i befintligt skick och jag behöver inte lägga tusen timmar på att sy och kemtvätta, eftersom jag ju har så lite tid för sånt. "

Eh, va?
Citera
2025-11-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intig
Men vadå, menar hon nu också att de aldrig tvättas?

Okej, här är ett inlägg från 2018 där hon berättar om priser för uthyrning och resonerar kring tvätt av klänningarna (brudarnas ansvar):

https://elsa.elle.se/ni-som-laser/fragor-och-svar-om-min-uthyrning-framtidens-trendkok-och-skeva-storlekar/
Citera
2025-11-28, 18:07
Medlem
Citat:
Okej, här är ett inlägg från 2018 där hon berättar om priser för uthyrning och resonerar kring tvätt av klänningarna (brudarnas ansvar):

https://elsa.elle.se/ni-som-laser/fragor-och-svar-om-min-uthyrning-framtidens-trendkok-och-skeva-storlekar/

Biten om storlekar....klipp till att Elsa ser till att varenda storlekslapp med 38 ska synas i bild.
Citera
2025-11-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber
Fast det där stämmer inte riktigt. Vid utlandstjänstgöring krävs vid ansökan körkort B på manuell bil. Senast på Greklandssemestern så var det även endast manuella bilar som hyrdes ut i den lilla staden vi befann oss i.
Har hört i evigheter att manuella bilar snart kommer försvinna, men än har det inte hänt.

Mm och då är det inte superbegränsande för en sån som Elsa att välja den enkla vägen ut att lära sig köra bil som man kör radiobil på Gröna Lund.…”hmm kommer jag att göra utlandstjänstgöring eller hyra bil på någon grekisk turistö…och därmed behöva ta 15 fler lektioner, eller kan jag ev låta Pontamannen köra då?”

Vad jag menar är att det är en snabbt åldrande åsikt att det inte är på riktigt om man tar automatkörkort, även om jag själv är av åsikten att man ska göra saker grundligt när man gör dem, men kan respektera att folk inte krånglar till saker för sig i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in