2025-11-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Den telefonen har bara stöd för 2G, men TCL Onetouch 4041 har 4G och stöd för VoLTE. Jag har en sådan och det står HD när man ringer.
Ja men när du ringer 112 så går den ner till 2g alt 3g, alla andra samtal går via 4g!
Citera
2025-11-26, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdonBelivit
Detta är ju helt uppåt väggarna.

Har en Huawei P30 Pro med Comviq, bästa lur jag haft någonsin. Har precis renoverat den dessutom, ny skärm, bakstycke och batteri, fungerar som den vore ny igen. Fick just sms att den ska blockeras 1 dec!!! Detta panikdrag från PTS känns inte genomtänkt, frågan är om det ens är lagligt, jag har ingått avtal med Comviq att dom ska leverera en tjänst mot betalning!

https://pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/operatorer-ska-sakerstalla-tillgang-till-112--vissa-mobiltelefoner-kommer-att-blockeras/

Din lur stödjer 4g så du kan använda den.
Citera
2025-11-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Ja men när du ringer 112 så går den ner till 2g alt 3g, alla andra samtal går via 4g!
Kan operatören vara så dumma att de inte tillåter nödsamtal från vissa telefoner?

Jag tror nog att det gäller 4G telefoner som inte har stöd för VoLTE som drabbas.

Jag har i och för sig en Motorola från 2018 där Tre vägrar provisionera ut VoLTE.

Jag har testat Motorolan med T-Mobile och där dyker det upp VoLTE i statusfältet.

För att kolla om telefonen har stöd för VoLTE så kan man slå *#*#4636#*#*.

Under telefoninformation så ser man om det finns stöd för VoLTE och Wi-Fi samtal.

Under tre prickar i högra hörnet finns IMS information som visar status för provision.
Citera
2025-11-26, 18:08
Medlem
mp5sds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Men inte efter andra februari...
Citera
2025-11-26, 18:09
Medlem
Så även om man ringer 225 kanske det inte funkar att ringa till 225?
Dödligt vilseledande

Citat:
Så här kontrollerar du din utrustning
1. Testa om din mobil har stöd för 4G-samtal
Ring 225 för att testa om din mobil stöder 4G-samtal.
Om du befinner dig i ett område med endast 3G-täckning, kan du höra att samtalet går via 2G/3G, även om mobilen har stöd för 4G.
2. Kontrollera alla dina registrerade enheter och tjänster
Logga in i Mitt Konto med BankID och kontrollera alla dina mobila enheter och tjänster som är registrerade på ditt personnummer. Här får du veta vad du behöver göra för att kunna fortsätta ringa och surfa när 2G- och 3G-näten stängs ner.

https://www.comviq.se/nedslackning-2g-3g#:~:text=Testa%20om%20din%20mobil%20har,2.

den låsta tråden för mer läsning
(FB) PTS tvingar operatörer att blockera fullt fungerade 4G telefoner
Senast redigerad av hitler-gg 2025-11-26 kl. 18:16.
Citera
2025-11-26, 18:11
Medlem
Harmonizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen

Tyvärr inte , har samma mobil och satt tidigare idag med kundtjänst hos Comviq och beskrev samma ilska och han lovade att vanliga samtal in och ut skulle fortsätta fungera när jag nämnde frustrationen över att de vilseledande meddelanden de skickat om det enbart gällde in och ut för 112 . Några timmar efter det samtalet fick jag ett personligt mail där det nu står motsatsen av det han lovade , att från och med 2 februari 2026 upphör all in och ut funktion på mobilen pga PTS senaste beslut .

Är detta verkligen lagligt ....suck
Citera
2025-11-26, 18:12
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmonizer
Tyvärr inte , har samma mobil och satt tidigare idag med kundtjänst hos Comviq och beskrev samma ilska och han lovade att vanliga samtal in och ut skulle fortsätta fungera när jag nämnde frustrationen över att de vilseledande meddelanden de skickat om det enbart gällde in och ut för 112 . Några timmar efter det samtalet fick jag ett personligt mail där det nu står motsatsen av det han lovade , att från och med 2 februari 2026 upphör all in och ut funktion på mobilen pga PTS senaste beslut .

Så det KOMMER fungera till 2 februari, inte bara 1 december som de skrivit? Herre min jävla gud så förvirrande det här är...
Citera
2025-11-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmonizer

Skämtar du? Har du en så gammal telefon att den inte har stöd för 4G så är det nog dags att köpa en ny. Finns utmärkta mobiltelefoner för 2-3000 kr.
Citera
2025-11-26, 18:16
Medlem
mp5sds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Så även om man ringer 225 kanske det inte funkar att ringa till 225?
Dödligt vilseledande

https://www.comviq.se/nedslackning-2g-3g#:~:text=Testa%20om%20din%20mobil%20har,2.
Och när du loggar in så får du till svar att "fel på sidan". Bravo Comviq i tråden om Telenor. Rassa, Rassa mandelmassa...
Citera
2025-11-26, 18:19
Medlem
Harmonizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Skämtar du? Har du en så gammal telefon att den inte har stöd för 4G så är det nog dags att köpa en ny. Finns utmärkta mobiltelefoner för 2-3000 kr.

Den är 4G och har även 4G/VoLTE
Är en P30Pro . Du kanske har sovit under en sten gällande frustrationen kring detta bland folk och vad det egentligen handlar om , nämligen relativt nya mobiler som har 4G
Citera
2025-11-26, 18:21
Avslutad
Ni som är oroliga, nyttig info i länk.
https://bytnat.nu/hur
Citat:
När 2G- och 3G-näten stängs kommer mobiler, utrustning för mobilt bredband och uppkopplad elektronik som enbart fungerar via de gamla mobilnäten att sluta fungera.

Blir intressant att se hur detta slutar för folket.
Har en gammal slitvarg som bara ligger,
körde gång den igen, fick meddelande
direkt att nätet stängs ner osv.. ..
Citera
2025-11-26, 18:21
Medlem
Telenor stänger 2G och 3G-näten - den 1 december 2025

Detta är ett samarbete mellan Post o Telestyrelsen - Nätoperatörerna som även säljer
telefoner och mobiltelefontillverkarna.

Samma samarbete som försigär mellan byggare fastighetsbeställare och toapapperstillverkare-
därför finns inga bideer i bostäderna o såna får man bara själv dra in i ägarbostäder (ex
BR)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in