2025-11-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Men är det korrekt att en mobil med 4g och med Volte kan användas som vanligt förutom för larmsamtal?

I praktiken är det väl så, problemet är ju att operatörerna kommer blockera dom så det inte går.
Citera
2025-11-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Låter det troligt att telefonen i sig inte klarar av att ringa 112 över VoLTE, men till alla andra telefonnummer i hela världen.

Som någon annan skrev i tråden så ligger det något helt annat bakom detta.

Vad menar du? Att dom ljuger?
Citera
2025-11-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Poco X3 såg jag någon som hade Telenor hade fått meddelande om att den skulle blockas. https://www.sweclockers.com/forum/post/21056024

Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Det stod också att någon hade ringt Telenor som säger att de har skickat ut många felaktiga SMS.

Hoppas det var ett felaktigt SMS då. Tråkigt att behöva skaffa ny telefon eller byta till Telia.
Citera
2025-11-28, 23:38
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
I praktiken är det väl så, problemet är ju att operatörerna kommer blockera dom så det inte går.

Okej, tack för info. Ja operatörer gör som de vill.
Citera
2025-11-28, 23:41
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Vet inte om det är för att man ska köpa ny telefon, för man har ju ingen aning om vilka telefoner som kommer funka?
nej jag tänker inte köpa en ny förens alla som eventuellt inte fungerar är ute ur lagret,, min är ffö inte så gammal heller, så fuck comviq
Citera
2025-11-28, 23:48
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Okej, tack för info. Ja operatörer gör som de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
nej jag tänker inte köpa en ny förens alla som eventuellt inte fungerar är ute ur lagret,, min är ffö inte så gammal heller, så fuck comviq

Håller med, åt h-e med Tele2 Kommer att kolla hur den här mobilen funkar på måndag. Är det kört så panikbyter jag väl.
Citera
2025-11-28, 23:52
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Håller med, åt h-e med Tele2 Kommer att kolla hur den här mobilen funkar på måndag. Är det kört så panikbyter jag väl.
när jag provringer 225 som man ska göra för testa om det fungerar så säger de det kommer fungera, men som sgt fick mail av dem de kommer stänga den.

Vet de inte ens själva vad de håller på med? nej jag byter nu oavsett, vill inte ha med bluffmakare att göra.
Citera
2025-11-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
ok, vara bara rädd att det skulle sluta fungera nu i december/januari

Februari kan det sluta fungera om din mobil inte stödjer nödsamtal över 4G/VoLTE. För såna telefoner kan det gälla 2027 om man har Telia, men inte 100.
Senast redigerad av torkskap1 2025-11-28 kl. 23:58.
Citera
2025-11-28, 23:57
Medlem
Är man trygg om man inte fått smset?

Har en samsung med 4g från 2021
Hittar inge volte inställning son jag har i en lur från 2019
Citera
2025-11-29, 00:25
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Är man trygg om man inte fått smset?

Har en samsung med 4g från 2021
Hittar inge volte inställning son jag har i en lur från 2019

Jag har fått mail från Tele2 om att den här mobilen inte har 4g fast den har och enligt dem är telefonen useless snart.

Vi får se.
Citera
2025-11-29, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
har med bredband2 men den här routern är ju inte ens två år gammal lägger den av kommer jag kräva en ny. Ger de mig ingen ny då så byter jag till bannhof problem löst.

Sådant här ska bara fungera annars byter jag så enkelt är det.
En bredbandsrouter berörs inte av det här problemet såvida den inte har ett uttag för telefoni. Jag har en ZTE MF287 från Tre som enligt specifikationerna har stöd för VoLTE. Det gick inte att ringa med den, men den går fortfarande att använda som mobil bredbandsrouter.
Citera
2025-11-29, 01:04
Medlem
Citat:
Jag har fått mail från Tele2 om att den här mobilen inte har 4g fast den har och enligt dem är telefonen useless snart.

Vi får se.

Jag har också fått meddelanden om att jag ska byta ut min 3G-enhet för att de tror att min enhet bara funkar med 3G, vilket inte stämmer.

Detta har dock inget att göra med blockeringen av mobiler som ej stödjer nödsamtal över 4G/VoLTE, för dessa mobiler som kommer blockeras kan tydligen ha 4G/VoLTE men ej stödja nödsamtal över det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in