Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-05, 19:05
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Glöm inte bort alla IoT-grunkor som vattenmätare, laddboxar, elmätare m.m. De ska ha stöd för NB-IoT alternativt LTE-M. Om inte så kör de 2g.

Just det ja. Hur är det med trygghetslarm etc?
Citera
2025-12-05, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
De har redan släckt här.
Där ser man. Kanske de flyttat datum där de inte hunnit släcka än till den sista, men där de släckt redan får vara släckt.
Citera
2025-12-05, 21:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vi får hoppas att sådant har blivit uppdaterat, annars blir det nog ramaskri. Fast jag tror de flesta larmen går via Telia som funkar ett par år till.
Citera
Igår, 11:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Det är väl typ 5 år sedan man började informera om att 2G/3G skulle läggas ned i slutet på 2025 så man har haft all tid i världen på sig att uppdatera sin utrustning till 4G
Citera
Igår, 14:22
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vi får hoppas att sådant har blivit uppdaterat, annars blir det nog ramaskri. Fast jag tror de flesta larmen går via Telia som funkar ett par år till.
såg en del på fejsboken som hade problem med larmknappar och larmtelefoner, som tur hade de anhöriga kunde hjälpa di gamle
Citera
Igår, 19:49
Medlem
East.Clintfoods avatar
Jag kan inte ta emot samtal eller ringa med min 5 år gamla Realme x50 pro 5g.

Bredband2 ljög för mig att det skulle funka.
Citera
Igår, 21:56
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är väl typ 5 år sedan man började informera om att 2G/3G skulle läggas ned i slutet på 2025 så man har haft all tid i världen på sig att uppdatera sin utrustning till 4G

Ja? Vi andra som har 4g/5g. Varöfr kan vi inte ringa eller ta emot samtal längre? Förklara det du!
Citera
Igår, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood

Tänk positivt, nu slipper du alla oönskade samtal från telefonförsäljare. Surf/SMS/MMS borde fungera för dig.

Just nu råder det kaos hos Tele2/Telenor/Tre och deras underhuggare. Vissa telefoner slutar att fungera hos vissa operatörer. Ingen jävel vet vad som gäller.

Vissa telefoner har modem som inte kan hantera nödsamtal via VoLTE/VoNR. Du har tydligen dragit en nitlott.
Senast redigerad av Nolltaxerik Igår kl. 22:16. Anledning: Komplettering av information.
Citera
Igår, 22:25
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Tänk positivt, nu slipper du alla oönskade samtal från telefonförsäljare. Surf/SMS/MMS borde fungera för dig.

Just nu råder det kaos hos Tele2/Telenor/Tre och deras underhuggare. Vissa telefoner slutar att fungera hos vissa operatörer. Ingen jävel vet vad som gäller.

Vissa telefoner har modem som inte kan hantera nödsamtal via VoLTE/VoNR. Du har tydligen dragit en nitlott.

Hah, igår undrade jag över varför det var så tyst. Men tystheten var så skön! Något man saknat sen länge, årtionden.
Citera
Idag, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood

Den australiska databasen över blockerade telefoner listar 16 olika undervarianter av Realme X50 Pro 5G, varav 3 är blockerade. En del undervarianter skiljer sig genom genom olika tillägg i modellbeteckningen (RMX 2053/2071/2075/2076) medan andra bara skiljer sig genom att IMEI-prefixet är annorlunda. Synnerligen rörigt, och jag kan tänka mig att Bredband2 inte visste att två telefoner med precis samma modellbeteckning kan skilja sig då det gäller VoLTE-stöd för nödsamtal (vilket väl är den troliga anledningen till blockering både i det australiska nätet och för dig).

Det skulle också kunna vara så att det egentligen inte är något problem med din telefon, men att Bredband2/Telenor har missat att provisionera VoLTE för dig. Har du fått några SMS om att din telefon kommer att blockeras? Annars kan det nog löna sig att kontakta operatören och fråga om de möjligen missat att provisionera VoLTE för ditt abonnemang.
Citera
Idag, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Annars kan det nog löna sig att kontakta operatören och fråga om de möjligen missat att provisionera VoLTE för ditt abonnemang.
Jag tror inte att det är så enkelt att bara aktivera VoLTE för abonnemanget. Av min tre senaste telefoner så fungerar en av dem med Telenor, två av dem med Tre, men samtliga fungerar med Telia. Det måste vara något annat kriterium som avgör om VoLTE aktiveras.

I Telias nät så fungerar samtliga av mina VoLTE kapabla telefoner. Det kommer upp någon form av logga i statusraden, samt att telefonen kopplar upp sig med LTE vid samtal. Övriga 4G telefoner utan VoLTE fungerar enbart med Telia och kopplar upp sig med 2G (EDGE).

Nu vet jag inte om mina telefoner fungerar med VoLTE emergency. Enligt vad jag har läst så ska nästan samtliga telefoner efter 2015 fungera.

Om detta stämmer, så bör de flesta av mina telefoner som är tillverkade efter 2015 fungera med nödsamtal.

En jäkla djungel det här när telefoner provisioneras hos en operatör, men blockeras hos en annan operatör.

Operatörena borde kunna åläggas att betala 1 miljon i vite för varenda telefon som blockeras helt i onödan.
Citera
Idag, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Jag tror inte att det är så enkelt att bara aktivera VoLTE för abonnemanget. Av min tre senaste telefoner så fungerar en av dem med Telenor, två av dem med Tre, men samtliga fungerar med Telia. Det måste vara något annat kriterium som avgör om VoLTE aktiveras.
Det finns säkert en rad olika anledningar, och jag säger inte att det alltid är så enkelt som det var i mitt fall, bara att det är en möjlighet som kan vara värd att undersöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in