Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 22:27
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon

Tycker det är synd att man inte sparar 2G nätet när det funkar så fint till dessa simpla larm men ändå så nyttiga. Det måste vara miljontals larm som blir värdelösa helt enkelt. En hel del utrustning som slutar fungera som blir värt noll och ingenting.

En hel del här som är pro "nytt", kasta bort gammalt fungerande och troligen många i övrigt i samhället som tänker likadant, speciellt de yngre som det verkar, håller inte med dig/oss tyvärr.
Senast redigerad av Ridax Igår kl. 22:48.
Citera
Igår, 22:45
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridax
En hel del här som är pro "nytt", kasta bort gammalt fungerande och troligen många i övrigt i samhället som tänker likadant, speciellt de yngre som det verkar, håller inte med dig/oss tyvärr.
Nja vet inte om det är en särskild skillnad där. En del kanske men de får nog lära sig tids nog att sparande är en dygd. Min förra mobil slutade fungera efter att batteriet svällt upp och i praktiken sprängde sönder resten av mobilen. Har inga planer alls på att byta nuvarande heller även om den jävlas med mig. Jag är ganska ung men visst, 18-åringarna kanske tycker annorlunda men de lär sig när de faktiskt får reda på vad en bra mobil kostar.
Citera
Igår, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nja vet inte om det är en särskild skillnad där. En del kanske men de får nog lära sig tids nog att sparande är en dygd. Min förra mobil slutade fungera efter att batteriet svällt upp och i praktiken sprängde sönder resten av mobilen. Har inga planer alls på att byta nuvarande heller även om den jävlas med mig. Jag är ganska ung men visst, 18-åringarna kanske tycker annorlunda men de lär sig när de faktiskt får reda på vad en bra mobil kostar.

problemet är att det drar med sig oerhörda kostnader för privatpersoner. Företag och fastighetsägare.

Har man en massa hissar. Duc. Brandlarm. Inbrottslarm mm Så blir det ju kanske 10k för varje enhet som måste bytas ut till nytt. Ibland är grejorna så " gamla" att det inte alltid finns något som klarar av att prata med dessa gamla system. Systemen är stabila. De rullar på utan problem år efter år.
Har man ett gäng fastigheter så är det rätt snabbt uppe i en halv miljon som får läggas på hyran i slutändan.

Att man har en telefon som slits och batterier som inte håller laddning är något annat. Där tvingas man ändå byta för att operativsystemen eller de appar / sidor man använder inte längre stöder de äldre protokollen främst pga säkerhetsbrister och bristande användare.
Citera
Igår, 23:19
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
problemet är att det drar med sig oerhörda kostnader för privatpersoner. Företag och fastighetsägare.

Har man en massa hissar. Duc. Brandlarm. Inbrottslarm mm Så blir det ju kanske 10k för varje enhet som måste bytas ut till nytt. Ibland är grejorna så " gamla" att det inte alltid finns något som klarar av att prata med dessa gamla system. Systemen är stabila. De rullar på utan problem år efter år.
Har man ett gäng fastigheter så är det rätt snabbt uppe i en halv miljon som får läggas på hyran i slutändan.

Att man har en telefon som slits och batterier som inte håller laddning är något annat. Där tvingas man ändå byta för att operativsystemen eller de appar / sidor man använder inte längre stöder de äldre protokollen främst pga säkerhetsbrister och bristande användare.
Sant. Var kanske lite egocentrerad men ja, där hittar vi de riktiga kostnaderna även om jag inte tycker att vi ska glömma Agda 82 heller som förstår nada om VoLTE och knappt vet vad en app är. Måste finnas enormt med gamlingar som när 2g kopplas från plötsligt står helt utan hjälp. DET är det stora problemet.
Citera
Igår, 23:56
Medlem
Puma006s avatar
Citat:
Jag hörde att anledningarna för nerstänging är flera. Något man mest talar om är att frigöra utrymme bland frekvenserna så man kan få plats mer "mer" av de nya som sägs ta mindre plats än vad de gamla gör. Dels slipper man ha flera olika generationer av utrustning i telemaster mm. Något som blir billigare i driftkostnad och reparationer.
Det stämmer att frekvenser behövs till annat, är den främsta anledningen till att 2G/3G ska skrotas i alla länder.
Framöver då behövs frekvenser när 6G ska byggas, svårt sia om när det byggs då det håller på att utvecklas.

4G kommer också skrotas framöver, experter tror att 4G kommer börjas avvecklas år 2030. Vi får se om några år om experterna har rätt.
Citera
Idag, 01:28
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag har ett Halebop Saldo i en extramobil där räcker det med att du fyller på en gång och sedan ringer/sms'ar en gång per år för att kontantkortet skall vara aktivt.

Ok. Jag beställde ett kontantkort med påfyllning. Fick godkänna med Bank-id två gånger, men när jag skulle betala med kort gick något fel. Vet inte om det beror på min bank, att det inte går för tillfället. Har inte haft problem tidigare med kortet och det finns täckning. Gå till startsidan och försök senare, stod det. Måste jag göra om hela proceduren igen? Trött på allt krångel. Det värsta är att allt tar för mycket tid.

Deras betalsajt ser primitivt ut. Normalt brukar det komma upp info vilket kort man knappar in.

Nu väntar jag ett tag.
Senast redigerad av Zeta9 Idag kl. 01:38.
Citera
Idag, 02:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Ok. Jag beställde ett kontantkort med påfyllning. Fick godkänna med Bank-id två gånger, men när jag skulle betala med kort gick något fel. Vet inte om det beror på min bank, att det inte går för tillfället. Har inte haft problem tidigare med kortet och det finns täckning. Gå till startsidan och försök senare, stod det. Måste jag göra om hela proceduren igen? Trött på allt krångel. Det värsta är att allt tar för mycket tid.

Deras betalsajt ser primitivt ut. Normalt brukar det komma upp info vilket kort man knappar in.

Nu väntar jag ett tag.
Aldrig testat. Köper alla mina laddningar med kontanter.
Citera
Idag, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad är 225 för nummer?
Det är ett testnummer som Comviq/Tele2 tillhandahåller i sitt eget nät (men som inte kan nås utifrån). Om man ringer dit ska en röst tala om ifall samtalet gick via 4G eller 2G/3G. Jag tror inte rösten upplyser om eventuell problematik kring nödsamtal via 4G, utan det är mest ett sätt att testa om telefonen använder VoLTE. I alla fall var det så när numret infördes – möjligt att de förbättrat något.

För Telenors nät finns något liknande, fast där skickar man istället SMS till numret 222 med texten "4G" (utan dubbelfnuttar) och får ett textsvar tillbaka. Svaret anger vilken telefonmodell du skickade SMS:et från och om den klarar att ringa med 4G/VoLTE. När jag provade detta sades inget om problematiken med nödsamtal över 4G, men min telefon har mig veterligen inte heller några sådana problem (inte fått något SMS om det, modellen inte blockerad av någon operatör i Australien).
Citera
Idag, 03:20
Medlem
X-and-Ys avatar
Många elmätare med 2g/3g att byta ut. Dessa rullades ut till alla villor kring 2010.
Citera
Idag, 04:47
Medlem
Enligt någon på Sweclockers kan man se vilka telefonmodeller som blockerats i Australien på denna sida: isthisphoneblocked.net.au

"Australien ligger ett år före oss och där finns det en publicerad lista på isthisphoneblocked.net.au där man kan välja mobilmodell. Hittar du din tänkta nya mobil där och den är blockad i Australien så är den nog det även i våra mobiloperatörers nät och omvänt. Min Sony Xperia 5 II som hade premiär december 2020 är blockad där och jag är varnad för att den kommer att blockas hos Comviq 2 februari."
Senast redigerad av torkskap1 Idag kl. 04:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in