2025-12-03, 15:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Beror på modell. Många biltillverkare kommer endast uppdatera ett fåtal modeller. Volvo gör det på bilar som har stora touchskärmen, dvs kräver mjukvaruuppdatering. Övriga bilar släcks funktioner ner.
Finns det någon Volvo tillverkad från mars 2018 eller nyare som inte har det?
Citera
2025-12-03, 15:59
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja då bör det gå att uppgradera så att den är fullt 4G kompatibel. Antingen prata med Volvo när du gör nästa service eller beställ en tid. Gör du det samtidigt med en service bör dom fixa det utan kostnad, gör du bara det har jag sett priser mellan 350-2000kr beroende på verkstad och på vilket humör dom är...

Det är dock beklagligt att de har valt att inte erbjuda ett modernare modem till V70 av årsmodell 2013 utan Sensus Connect och de nyare instrumenten, vilka i övrigt var av tveksamt värde.
Citera
2025-12-03, 16:05
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Beror på modell. Många biltillverkare kommer endast uppdatera ett fåtal modeller. Volvo gör det på bilar som har stora touchskärmen, dvs kräver mjukvaruuppdatering. Övriga bilar släcks funktioner ner.

Jag anser att detta inte motsvarar mina förväntningar på Volvo. En avgörande faktor i mitt val av bilmärke har alltid varit att Volvos fordon brukar ha en lång livslängd, och detta beslut tyder på att man har rört sig bort från den grundläggande filosofin. Med tanke på hur praktiskt det är att kunna fjärrstarta bränslevärmaren via Volvo-appen och hur välfungerande appen i övrigt är ser jag det som mycket beklagligt att gå miste om dessa funktioner.
Citera
2025-12-03, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Problemet är helt klart kukoperatörerna Telenor, Tele2 samt Tre. Jag har gjort omfattande tester med VoLTE kapabla telefoner och telefonerna växlar ner från LTE vid samtal. När jag använder ett SIM-kort från Telia så står det LTE under "Voice network type".

Om jag ställer in enbart LTE så går det inte att ringa med Telenor, Tele2 samt Tre. Med Telia så går det fortfarande att ringa.

Resultatet skiljer dock mellan operatörerna och telefonmodell. VoLTE kan fungera med en operatör men inte med de andra.

En jävla djungel det här när telefonen kan fungera klockrent hos till exempel operatören Tre men inte hos Telenor och Tele2.

Kan operatören man har göra något åt det? För min telefon ska fungera enligt alla checks jag har gjort, men är blockerad.

Har dubbla sim med telia som andra simkort som bara är kvar sedan länge så hade kunnat ringa 112 med dom och fått ringa vidare med min ordinarie operatör där jag har bra mycket billigare abb men icke.
Citera
2025-12-03, 16:57
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Finns det någon Volvo tillverkad från mars 2018 eller nyare som inte har det?
Användaren du citerade har en innan faceliften, dvs med den gamla mediaenheten. Så hans bil kommer inte få en uppdatering.

Tycker alla biltillverkare bör uppdatera mjukvara ich även hårdvara i bilarna där der finns idag. Viktig funktionalitet försvinner för att de snålade in på modemkostnader. 4G var 9 år gammalt 2018.
Citera
2025-12-03, 17:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Kan operatören man har göra något åt det? För min telefon ska fungera enligt alla checks jag har gjort, men är blockerad.

Har dubbla sim med telia som andra simkort som bara är kvar sedan länge så hade kunnat ringa 112 med dom och fått ringa vidare med min ordinarie operatör där jag har bra mycket billigare abb men icke.
Då måste du ha en "konstig" mobil där man måste ta ur sim kortet för att den skall koppla över till Telia-2G-112 Testa och ha bara Telia sim i telefonen och se om den fungerar då? Vilken operatör är mycket billigare än tex Fello?
Citera
2025-12-03, 17:04
Medlem
Citat:
Då måste du ha en "konstig" mobil där man måste ta ur sim kortet för att den skall koppla över till Telia-2G-112 Testa och ha bara Telia sim i telefonen och se om den fungerar då? Vilken operatör är mycket billigare än tex Fello?
Kan göra ett försök med det. Telia-sim har alternativet 4g samtal för mig. Gotanet kostar 50 kr/månaden, tog det på en sommarkampanj de hade med 4gb data, obegränsade samtal och 200 sms.
Citera
2025-12-03, 17:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Användaren du citerade har en innan faceliften, dvs med den gamla mediaenheten. Så hans bil kommer inte få en uppdatering.

Tycker alla biltillverkare bör uppdatera mjukvara ich även hårdvara i bilarna där der finns idag. Viktig funktionalitet försvinner för att de snålade in på modemkostnader. 4G var 9 år gammalt 2018.
Han får kolla med Volvo, men bra påpekat.
Citera
2025-12-03, 17:13
Medlem
Ridaxs avatar
Citat:
Tyvärr måste ha mobilt bankid även på en stationär dator när du skall använda någon inloggningstjänst.

Osäker på vad du menar med det. Jag har i vart fall dosa med kort för BankID som jag använder mestadels för inloggning på min bank och div. andra siter via PC:n.
Citera
2025-12-03, 17:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Kan göra ett försök med det. Telia-sim har alternativet 4g samtal för mig. Gotanet kostar 50 kr/månaden, tog det på en sommarkampanj de hade med 4gb data, obegränsade samtal och 200 sms.
Gotanet använder väl Tre's nät så kolla att du ställt in 4G på nätinställningarna för det sim kortet.
Citera
2025-12-03, 17:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridax
Osäker på vad du menar med det. Jag har i vart fall dosa med kort för BankID som jag använder mestadels för inloggning på min bank och div. andra siter via PC:n.
Man frångår den metoden mer och mer då den inte anses lika säker som mobilt bankid
Du måste i så fall ha en dosa som kan läsa QR koden från datorskärmen.
Citera
2025-12-03, 17:16
Medlem
Citat:
Gotanet använder väl Tre's nät så kolla att du ställt in 4G på nätinställningarna för det sim kortet.
På Gotanet står det:

"Önskad Nätverkstyp"
5g (rekommenderas)
4g

Ingen av alternativen fungerar.

På Telia finns samma alternativ som ovan, men också en annan möjlighet som heter "4G-samtal" "använder 4g-tjänster för att förbättre röstsamtal" det alternativet har dock inte Gotanet av någon anledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in