2025-03-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Har en router som är anpassad för 4G behöver man byta till 5G router nu under 2025?
Vad fick dig att tro detta om jag får fråga?
Citera
2025-03-27, 14:29
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Nej, det har du inte. Det finns inte 5G-täckning hela vägen.
Jag skrev inte heller "hela vägen", jag skrev "för det mesta". Titta själv på täckningskartorna så ser du att det stämmer.
Citera
2025-03-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atjautigs
Absolut inte.
tack då behåller jag min 4 G router .
Citera
2025-04-22, 09:29
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Sverige stänger 2G och 3G-näten - den 1 december 2025

Ny rubrik: Telenor stänger 2G och 3G-näten - den 1 december 2025

/Mod
Citera
2025-04-23, 09:39
Moderator
Chantres avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoni: operatörer
/Moderator
Citera
2025-11-19, 20:24
Medlem
https://pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/pts-granskar-hur-operatorer-formedlar-nodsamtal-till-112-efter-nedstangning-av-2g--och-3g-nat/
"Post- och telestyrelsen (PTS) inleder en skyndsam granskning av hur operatörerna Tre, Telenor och Tele 2 förmedlar nödsamtal efter att 2G- och 3G-näten stängts ner. Detta sedan PTS uppmärksammats på allvarliga problem med vissa telefoner som inte kommer kunna kontakta 112 efter nedstängningen av 2G- och 3G-nät."
Inkompetenta klåpare...
Citera
2025-11-25, 18:14
Medlem
Idag vaknade Expressen till...
https://www.expressen.se/ekonomi/naten-stangs-ner-over-10-000-svenskar-drabbas/
"Det handlar enligt myndigheten om modeller som trots att de har 4G ändå använder en teknik som kallas VoLTE för att kontakta larmnumret 112.
Exakt vilka modeller det är som påverkas vet inte myndigheten, som nåddes av den här informationen ”nyligen”."
Citera
2025-11-26, 17:21
Medlem
Vintergrisens avatar
Så, i princip måste vissa alltså köpa en ny telefon eller byta operatör enbart för att PTS kräver att alla telefoner ska kunna ringa 112? Känns nästan som att PTS borde stå för de kostnaderna, men det kommer förstås aldrig hända.

Man kan tycka att det skulle vara upp till var och en att välja om de vill "riskera" att inte kunna ringa 112, så länge de informerats om den bristen av sin operatör, men det är klart eget ansvar är väl inget för svenskar...
Citera
2025-11-26, 17:30
Medlem
Detta är ju helt uppåt väggarna.

Har en Huawei P30 Pro med Comviq, bästa lur jag haft någonsin. Har precis renoverat den dessutom, ny skärm, bakstycke och batteri, fungerar som den vore ny igen. Fick just sms att den ska blockeras 1 dec!!! Detta panikdrag från PTS känns inte genomtänkt, frågan är om det ens är lagligt, jag har ingått avtal med Comviq att dom ska leverera en tjänst mot betalning!

https://pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/operatorer-ska-sakerstalla-tillgang-till-112--vissa-mobiltelefoner-kommer-att-blockeras/
Citera
2025-11-26, 17:31
Medlem
Jag frågade Tre angående detta, men både kundtjänst och deras kundtjänst och tekniker hade noll koll på detta.

"Ingen fara. Vi ska inte spärra nödsamtal via VolTE på någon telefon."

Greta gick med i konversationen

Varmt välkommen till Tre, jag heter Greta. Vad kan jag hjälpa dig med?

Jag: Hej

Operatörer kommer tydligen blockera vissa telefoner som inte kan ringa 112 via VoLTE

Går det att få reda på vilka telefoner detta gäller?

https://pts.se/nyheter-och-pressmeddelanden/operatorer-ska-sakerstalla-tillgang-till-112--vissa-mobiltelefoner-kommer-att-blockeras/

Greta: Hej! Bra fråga. Har du abonnemang hos oss idag?

Fattar. Alla telefoner som har VolTE tillgänligt ska vara godkända i vårat nät.

Jag: Okej, även om dom inte stödjer just nödsamtal över 4G/VoLTE?

"Tre, Telenor och Tele 2 måste medverka till att nödsamtal kan genomföras."

Greta: Alltså, har telefonen tillgång till det ska det gå.

Jag: Såhär står det på PTS

Enligt den information PTS har fått, handlar det om vissa telefonmodeller. Det är telefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/VoLTE. Risken är att användare av dessa kan ringa vanliga samtal men inte nödsamtal. För information om vilka mobiltelefoner det gäller hänvisar PTS till respektive operatör.

"Det är telefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/VoLTE."

Det är telefoner som har VoLTE men som inte stödjer just nödsamtal över VoLTE

Och tydligen ska dessa blockeras av operatörerna. Men hur vet man då om man har en telefon med VoLTE men som inte stödjer nödsamtal över VoLTE?

Greta: Förstår. Jag kan kolla med våra tekniker, häng kvar!

Jag: tack

Greta: Ingen fara. Vi ska inte spärra nödsamtal via VolTE på någon telefon.

Jag: Jag förstår att inte ni skulle spärra nödsamtal

Utan det är vissa telefoner som ej stödjer detta

Som har VoLTE och 4G, men ändå inte stödjer specifikt nödsamtal över VoLTE av någon anledning

Greta: Förstår. Det har vi ingen information om, utan då är det den specifika tillverkaren man får kolla med.

Jag: Det är ju operatören som är tvungna att blockera dessa telefoner

Så då måste ni ju veta vilka ni ska blockera

"Tre, Telenor och Tele 2 måste medverka till att nödsamtal kan genomföras."

Greta: Detta var det svaret jag fick.

Jag: Okej, teknikerna kanske inte hört något om detta. Märkligt i så fall

"Från och med den 2 februari 2026 ska operatörerna blockera dessa telefoner."

Greta: Hm, ja det var inget de hade svar på nu i alla fall.

Jag: Det är ju ändå en statlig myndighet som ställt detta krav, så konstigt om ni inte vet något om detta

Greta: Ja, absolut. Kollade noga.

Något annat jag kan hjälpa dig med idag?
Citera
2025-11-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det finns mobiler som lanserades förra året som inte har 4G, t.ex. TCL Onetouch 4021.
Den telefonen har bara stöd för 2G, men TCL Onetouch 4041 har 4G och stöd för VoLTE. Jag har en sådan och det står HD när man ringer.
Citera
2025-11-26, 17:48
Medlem
Blir ju läskigt om en massa människor inte kan ringa 112
jaja då slipper de en massa felringningar
får ladda ner sos appen

fyfan för att byta till halebop/telia
lär mig hellre morsekod och skickar telegram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto