2026-05-04, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Tipsar om mobil för 2990kr

https://www.inet.se/produkt/2001608/cmf-phone-2-pro-by-nothing-gron

Android mobil från inet: https://www.inet.se/kategori/765/android?sortColumn=price&sortDirection=asc

Begagnad mobiler: https://www.refurbed.se/c/mobiltelefoner/?gad_source=1&gad_campaignid=22519231090&gbraid=0A AAAApd6hTsRhnS74Sog2WihC-E0v_ZeI

Tackar för tipset. Bytte till Fello (Telias nät) istället. Funkar än så länge lika bra som det jag hade innan. 30 kr/mån i tre månader som välkomsterbjudande också

Får bli ny lur i slutet av nästa år när hela 2G-nätet släcks ned då.
Citera
2026-07-02, 17:02
Medlem
israelisinnocents avatar
Kollar på begagnade lurar äldre än 2022 android ca 1500kr?
Vilka funkar?
Citera
2026-07-02, 17:06
Medlem
israelisinnocents avatar
Blev den blockad? Vilka xiaomi blockas?
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Fan... där ju min XIAOMI REDMI NOTE 13 med som jag köpte i förra veckan!

Ursprungligen postat av Nypan-sr
När Australien nyligen gjorde samma sak fanns bla de här på listan över blockade enheter:
Sony Xperia 1 II, III, IV, V, VI
OnePlus 6T, 6, 7, 12R, Nord 4
Xiaomi Redmi Note 8 - 13
Asus ROG Phone 2 - 8
Plus ett 70-tal Samsungmodeller.

Citera
2026-07-03, 11:34
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Vilka funkar?

Kan man inte förutsätta att en telefon som någon säljer för 1500 kronor idag också fungerar? Annars är väl det lämpligt att ta upp med säljaren innan man gör affär.

2021 hade jag en Sony Xperia 5. Hade jag haft den kvar idag så hade den fungerat. 2022 köpte jag en Samsung Galaxy S22 Ultra. Även den hade fungerat bra idag.

Jag vet inte vad man får ge för en Xperia 5 idag, men mer än 1500 kronor kan jag inte tänka mig att den kostar. Om det sedan är ett bra köp ska jag låta vara osagt. Men funkar gör den.
Citera
2026-07-03, 11:48
Medlem
Citat:
Vilka funkar?
Ett lotteri, går inte att peka ut specifika, du får nog ändra dina kriterier en aning.
Citera
2026-07-08, 14:08
Medlem
Citat:
Vilka funkar?
Vilka som funkar/inte funkar beror på vilken operatör du tänker köra den med.
Skiljer massor mellan olika operatörer med vilka telefoner dom släpper igenom och inte.
En telefon kan funka fint hos en operatör medans samma telefon hos en annan är spärrad.
Minst spärrade och mest lösningsorienterade tidigare är Tele2
Citera
2026-07-16, 21:46
Medlem
Operatören Hi3G hävdar att min telefon inte har stöd för VoLTE, men det är bara rent skitsnack.

Jag stoppade i ett SIM-kort från Telia och nu så står det Enhanced 4G LTE Mode i inställningarna.

Jag kollade också avancerade inställningar med koden *#*#4636#*#* och där står det nu VoLTE.

Vad är anledningen till att Tre inte fungerar, inkompetens eller så vill de lura på mig en ny telefon?
Citera
2026-07-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Operatören Hi3G hävdar att min telefon inte har stöd för VoLTE, men det är bara rent skitsnack.

Jag stoppade i ett SIM-kort från Telia och nu så står det Enhanced 4G LTE Mode i inställningarna.

Jag kollade också avancerade inställningar med koden *#*#4636#*#* och där står det nu VoLTE.

Vad är anledningen till att Tre inte fungerar, inkompetens eller så vill de lura på mig en ny telefon?
Telia stänger inte ner förrän 2027.
Citera
2026-07-17, 14:15
Medlem
Vi har flertalet 2G/3G anslutningar på vårt företag, på några platser i Sverige har det börjat att fungera sämre så vi fått byta utrustning, bla i Norrköping.

Det verkar som det finns mottagning men den är sämre än förut.
Citera
2026-07-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Telia stänger inte ner förrän 2027.
Det är oväsentligt i och med att min telefon inte kommer att drabbas av nedstängningen av 2G/3G i Telias nät.

Det står klart och tydligt att telefonen använder sig av VoLTE vid samtal.
Citera
2026-07-17, 18:55
Medlem
Citat:
Det är oväsentligt i och med att min telefon inte kommer att drabbas av nedstängningen av 2G/3G i Telias nät.

Det står klart och tydligt att telefonen använder sig av VoLTE vid samtal.
En vanlig anledning till blockering av telefoner är att de inte klarar VoLTE för nödsamtal, även om de klarar det för vanliga samtal. Detta är inte ett problem så länge operatören fortfarande stöder 2G/3G, vilket Telia gör, så de behöver inte blockera telefoner av den anledningen till skillnad från Hi3G som numera inte har något 2G/3G att falla tillbaka på. Så det kan vara så att Hi3G blockerat din telefon av legitima skäl, men förklarat det dåligt. Det kan också vara fråga om interoperabilitetsproblem med basstationer av vissa modeller/fabrikat som Hi3G använder men inte Telia. Behöver inte vara något fel på basstationerna, utan kan bero på att de använder olika features i standarden som antingen triggar buggar i telefonen, eller inte.
Senast redigerad av vgebler 2026-07-17 kl. 19:01.
Citera
2026-08-03, 22:26
Medlem
Citat:

Vet inte hur det ligger till med din telefon som sådan, men 3 va det bolag som hade blockat/spärrat flest telefoner i februari. Många blev spärrade "för säkerhets skull" utan att det egentligen hade behövts. Men det verkar även ha varit 3 som haft en sämre kompatibilitet på sina systems mjukvara.
Hur det ser ut idag med "upp blockerade/spärrade" telefoner vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in