Citat:
Ursprungligen postat av
Oid
Här är texten från inlägget hon la upp och tog bort, dock inte all text då jag tog en screenshot och all text inte fick plats på bilden. Tog hjälp av ChatGpt med översättning från bild till text.
[…] Jag var i vilket fall som helst där för att se hur det var med min förlossningsskada.
Inget framfall eller bakfall, tack och lov 🌟
Jag sprack en ’ avancerad, grov grad två’ med flertalet så kallade ’stjärnsprickningar’ så jag fick sy väldigt mycket, och jag har en ärrbildning på ett ställe där dom har sytt, som gör ont och känns svullet emellanåt.
Det är också på detta stället som jag får en tyngdkänsla när jag springer eller bär tungt.
Det såg bra ut där de har sytt, och det har läkt väldigt fint, men däremot så är själva ärret hårt och blir gärna ömt.
Jag är även VÄLDIGT spänd i min bäckenbotten som säkerligen i sin tur kan ge smärta och problem.
Likaså med mitt läckage. Perfekt 😬
Nåväl, jag ska få bli remitterad till deras ’vulateam’ där jag ska få träffa en fysioterapeut som ska hjälpa mig och ge mig övningar för att jag ska kunna slappna av i min bäckenbotten. Det är inte hållbart att ha det såhär. Går konstant och spänner mig. Hela hela tiden.
Jag ska även få träffa en urolog för att se vad vi kan göra med mitt härliga läckage, men där finns också hjälp att få. Tacksam för vården 🙏🏼
Det jag minns att läkaren nämnde var att man kunde sätta in som ett ’nät’ som hjälper urinröret att hållas upp (pratar enbart utefter hur jag förstod det) vilket hjälper en att inte läcka när man tex anstränger sig.
Vi diskuterade även om att jag eventuellt ska få testa på att få som en bedövningsspruta i själva ärret. Minns inte riktigt vad läkaren sa om ärret men det kan ha blivit som en ’nystan’ inuti som kan ge obehag och smärta, om jag förstod det rätt.
Denna bedövningen ska hjälpa nerverna att inte jobba så mycket(?) vilket då ska ge mindre smärta och obehag. […]
Intressant text, men otroligt rörig och lite missvisande. Jag tar ingen ställning till om det är en korrekt graderad bristning!
En grad två bristning är inte ”grov” eller avancerad eftersom den bara omfattar hud, slemhinna och de ytliga musklerna i mellangården. Om bristningsgraden är korrekt så når inte en grad två levatorerna, påverkar inte stödjevävnaden under urinröret och skadar inte sfinktrarna. Därför kan en grad två bristning inte orsaka ansträngningsläckage eller strukturell tyngdkänsla.
Att en stjärnbristning sys med många stygn beror på att bristningen går i flera riktningar i huden, inte på att skadan är djup eller ”allvarlig”. Ärrvävnad kan bli hård, öm och kännas svullen. Det är normalt efter en ytlig bristning. Däremot orsakar ärr inte läckage och ärr ger inte nedsatt stöd för urinröret. De symtom hon beskriver som svullnad, sveda, obehag, trängningar och läckagekänsla stämmer med en spänd och överaktiv bäckenbotten. Vid överspänning blir musklerna påslagna hela tiden. De kan få svårt att slappna av och det i sin tur kan störa blåstömning och känsel i området.
Vid spänd bäckenbotten är fysioterapi/sjukgymnastik, avslappningsövningar och ibland injektion av lokalbedövning hjälpande. Det är dock inte tecken på en skada som kräver kirurgi (om den är korrekt). Ett TVTband används vid bevisad ansträngningsinkontinens där urinläckaget kommer vid hosta, hopp/lyft och där urinröret är svagt stöttat. Den typen av svaghet uppstår inte vid en grad två bristning och den är motsatsen till överaktiv bäckenbotten.
Om jag förstått hennes text rätt orsakas hennes symtom av muskelspänning och känslighet av ärr. Inte svaghet där TVT egentligen skulle vara aktuellt. Spännande. Undrar hur konversationen egentligen löd.