Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-11-23, 12:48
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-01-A

Nicola Fauzzi gick norrut på Sveavägens östra gångbana.

Då han befann sig mittför ingång till Sveavägen nr 44 (cirka 50 meter från mordplatsen) såg han på cirka 20 meters avstånd (utanför butiken La Carterie) makarna Palme komma gående i promenadtakt.

De möttes efter cirka 10 meter (utanför Thule tobaksaffär) och Nicola Fauzzi passerade dem till vänster i sin egen gångriktning.

Dvs. Nicola Fauzzi mötte paret Palme cirka 60 meter från mordplatsen.

Bra att du redovisade detta. Sid 9
https://drive.google.com/file/d/1lLN3CfK2sfMO862Tkz5RGmCnD0QKtLlj/view

Här bidrar jag med en bild över Skandiahuset:

https://imgur.com/XjKsFzF
Citera
2025-11-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Bra att du redovisade detta. Sid 9
https://drive.google.com/file/d/1lLN3CfK2sfMO862Tkz5RGmCnD0QKtLlj/view

Här bidrar jag med en bild över Skandiahuset:

https://imgur.com/XjKsFzF

https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-15_A1969-00_A_1969_Tidsscheman_av_Jan_L_nninge.pdf/9

- 9 (10) -
TIDSSCHEMA

Vittnet Nicola Fauzzi mötte makarna Palme 10 meter norr om Sveavägen 44. Han fortsatte till Sveavägen 56, där han hörde skotten.

Tack. Om du kunde posta samma bild över Skandiahuset som visar Thule tobaksaffär och butiken La Carterie så vore det uppskattat.

Som din bild visar så sträcker sig entrén till Skandia ett antal meter, Thule tobaksaffär också ett antal liksom butiken La Carterie.

Beroende på var man vill börja mäta och sluta så finns det en variation på ett antal meter

Granskningskommissionen säger att mötet skedde utanför Thule tobaksaffär ett sextiotal meter från mordplatsen.

Med värdet 60 meter och Skandiahuset cirka 120 meter så ger det en förenklad och översiktlig bild av avstånd för beräkning av gångtider.

Att ändra detta gör att det översiktliga och lätt begripbara går förlorat och gynnar de som vill introducera obestämbarhet och subjektivitet i en slags ofruktbar evighetsdiskussion.

Att hävda ett exakt avstånd på xx meter är obevisbart och hmm dumt.
Senast redigerad av Utredaren 2025-11-23 kl. 13:23.
Citera
2025-11-23, 13:32
Medlem
csvenss avatar
Citat:
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-15_A1969-00_A_1969_Tidsscheman_av_Jan_L_nninge.pdf/9

- 9 (10) -
TIDSSCHEMA

Vittnet Nicola Fauzzi mötte makarna Palme 10 meter norr om Sveavägen 44. Han fortsatte till Sveavägen 56, där han hörde skotten.

Tack. Om du kunde posta samma bild över Skandiahuset som visar Thule tobaksaffär och butiken La Carterie så vore det uppskattat.

Som din bild visar så sträcker sig entrén till Skandia ett antal meter, Thule tobaksaffär också ett antal liksom butiken La Carterie.

Beroende på var man vill börja mäta och sluta så finns det en variation på ett antal meter

Granskningskommissionen säger att mötet skedde utanför Thule tobaksaffär ett sextiotal meter från mordplatsen.

Med värdet 60 meter och Skandiahuset cirka 120 meter så ger det en förenklad och översiktlig bild av avstånd för beräkning av gångtider.

Att ändra detta gör att det översiktliga och lätt begripbara går förlorat och gynnar de som vill introducera obestämbarhet och subjektivitet i en slags ofruktbar evighetsdiskussion.

Att hävda ett exakt avstånd på xx meter är obevisbart och hmm dumt.

Jag har letat ett bra tag i morse men hittar inte bilden över hela byggnaden. Men jag har sett den har jag för mig. Kanske någon annan har en länk?

I övrigt håller jag med dig. Att hävda exakta avstånd går inte. Dock kan diskussionen vara intressant om man vill dra mera i vad som krävs för att IM eventuellt såg Boforsarna från bilen för vänstersväng, samtidigt som dom och LP missade varandra? Åtminstone för mig är det intressant.
Citera
2025-11-23, 13:33
Medlem
Lite finputsning tidslinje Nicola Fauzzi.
Det framgår av materialet att Fauzzi uppger att han precis hunnit passera korsning när han uppfattar mordskotten.
Detta innebär viss skillnad emot mitt tidigare resonemang,som jag härmed reviderar.
Nicola synes ha uppfattat mordskotten cirka 135 meter norr om mordplatsen.
Detta innebär härmed att han hunnit promenera cirka 75 meter norrut under tidsrymd om 52 sekunder.
Detta innebär vidare att Nicolas promenadfart efter mötet med LOP icke avviker i väsentlig omfattning emot hans fart före mötet.
Mina tidigare spekulationer om ett stopp för röd gubbe,eller för den delen att Nicola misstagit sig om i vilken omgivning han hörde skotten..kan lämnas åt sidan.
Citera
2025-11-23, 13:46
Medlem
Citat:
Jag har letat ett bra tag i morse men hittar inte bilden över hela byggnaden. Men jag har sett den har jag för mig. Kanske någon annan har en länk?

I övrigt håller jag med dig. Att hävda exakta avstånd går inte. Dock kan diskussionen vara intressant om man vill dra mera i vad som krävs för att IM eventuellt såg Boforsarna från bilen för vänstersväng, samtidigt som dom och LP missade varandra? Åtminstone för mig är det intressant.

När svänger då Inge M rimligen vänster med avseende på hur länge detta sker innan mordskotten faller enligt slavklockan Tunnelgatan?
Detta kan knappast tilldraga sig mycket mera än lite drygt två minuter 30 sekunder innan mordet sker.
Från denna tid skall avdragas 70 sekunder i ren bankomataktivitet för Boforstrion plus cirka vad..10-15 sekunder ytterligare för tidsåtgång öppna glasdörrar mm.

OM Inge M helt misstagit sig när och var han uppfattat Boforskvartetten så innebär detta då att de har cirka 65-70 sekunder på sig när de börjar promenera norrut från bankomaten.

Var bör LOP befinna sig cirka 65-70 sekunder före det att mordet begås?
Vi kan konstatera sträckan från butiken Sari fram till mordplatsen om cirka 120 meter.
Vi kan dessutom konstatera promenadfart om cirka 60 meter på cirka 50 sekunder.
Härmed bör makarna Palme befinna sig i Boforstrions färdriktning minst 110 sekunder före det att mordet begås..då vi till 100 sekunder måste lägga till minst 10 sekunder då LOP tittar i Saris skyltfönster.

Vi ser sålunda att det är omöjligt för Boforstrion att hinna försvinna norr om Sari innan det att makarna LOP har hunnit dit,även om vi emot Inge Ms egna uppgifter spekulerar i att han observerat Boforskvartetten i samband med att han svängt vänster ned mot bankomaten Tunnelgatan.
Senast redigerad av Lookalike 2025-11-23 kl. 13:49.
Citera
2025-11-23, 13:55
Medlem
Citat:

Ok, tack för info.

Jag för min del arbetar med att boforstrion korsar Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata och som Ljubisa Najic ser samtidigt som LOP passerar bakom boforstrion.

Det ger en "tidigaste"-tid i bankomattid för när LOP kan ha korsat Sveavägen givet en antagen genomsnittsgånghastighet och sista bankomatuttag kl. 23:16:49.

Beräkning:

Kl. 23:17 + gångtid till Najics gatukök. = LOP kan ha börjat korsa Sveavägen.

Noter:
Bankomatens placering Sveavägen 44 eller 42.
Sveavägens "bredd" cirka 30 meter.
Bankomattider synkroniserade/osynkroniserade.

Även Stig Engström blir då ett problem.
Citera
2025-11-23, 14:21
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Varsågod.

Byggnadsritning som visar hela Skandiakvarterets bottenvåning 1986 (inte bara Skandiahuset), inklusive måttstock i meter (som sticker ut en meter utanför huslivet på Tunnelgatan).

Leif GW Persson hade rätt (när han uppgav att avståndet var 59 meter). På sätt och vis. Det var nästan 59 meter från huslivet på Tunnelgatan till mitten av svängdörren vid Skandias entré.

Det var 61 meter från huslivet på Tunnelgatan till dörren som Stig Engström använde när han lämnade Skandiahuset (strax norr om svängdörren).

Personen som skaffade ritningen har själv lagt till butikernas namn. Ett namn är fel. Cartier är ett franskt företag (grundat 1847) som tillverkar klockor och smycken. Butiken norr om Skandias entré hette LaCarterie (kortmakeriet).
Citera
2025-11-23, 14:41
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
När svänger då Inge M rimligen vänster med avseende på hur länge detta sker innan mordskotten faller enligt slavklockan Tunnelgatan?
Detta kan knappast tilldraga sig mycket mera än lite drygt två minuter 30 sekunder innan mordet sker.
Från denna tid skall avdragas 70 sekunder i ren bankomataktivitet för Boforstrion plus cirka vad..10-15 sekunder ytterligare för tidsåtgång öppna glasdörrar mm.

OM Inge M helt misstagit sig när och var han uppfattat Boforskvartetten så innebär detta då att de har cirka 65-70 sekunder på sig när de börjar promenera norrut från bankomaten.

Var bör LOP befinna sig cirka 65-70 sekunder före det att mordet begås?
Vi kan konstatera sträckan från butiken Sari fram till mordplatsen om cirka 120 meter.
Vi kan dessutom konstatera promenadfart om cirka 60 meter på cirka 50 sekunder.
Härmed bör makarna Palme befinna sig i Boforstrions färdriktning minst 110 sekunder före det att mordet begås..då vi till 100 sekunder måste lägga till minst 10 sekunder då LOP tittar i Saris skyltfönster.

Vi ser sålunda att det är omöjligt för Boforstrion att hinna försvinna norr om Sari innan det att makarna LOP har hunnit dit,även om vi emot Inge Ms egna uppgifter spekulerar i att han observerat Boforskvartetten i samband med att han svängt vänster ned mot bankomaten Tunnelgatan.

Ja, det är på ett vettigt sätt, omöjligt att Bofors hann komma ur kvarteret vid synkade klockor.

Men om vi bortser från det så länge och uppehåller oss vid en tanke att IM såg Bofors från Dekorima på Sveavägen. Sedan väntade 15-30s innan han svängde in på Tunnelgatan, samt att passagerarna pratade en stund innan dom klev ur vid bankomaten. Då hade IM möjlighet att se Boforsarna två gånger.

Ja, då får man försöka hitta en vettig tid då IM kan ha svängt vänster. Jag har inte själv räknat på detta än. Vi vet inte ens om IM stod för rött ljus innan han svängde in. Men om så var fallet är det intressant att veta hur länge man kunde få vänta i ett sådant läge. 40-48s svarade ChatGPT. Hur vettigt det är vet jag inte?
Senast redigerad av csvens 2025-11-23 kl. 14:58.
Citera
2025-11-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Varsågod.

Byggnadsritning som visar hela Skandiakvarterets bottenvåning 1986 (inte bara Skandiahuset), inklusive måttstock i meter (som sticker ut en meter utanför huslivet på Tunnelgatan).

Leif GW Persson hade rätt (när han uppgav att avståndet var 59 meter). På sätt och vis. Det var nästan 59 meter från huslivet på Tunnelgatan till mitten av svängdörren vid Skandias entré.

Det var 61 meter från huslivet på Tunnelgatan till dörren som Stig Engström använde när han lämnade Skandiahuset (strax norr om svängdörren).

Personen som skaffade ritningen har själv lagt till butikernas namn. Ett namn är fel. Cartier är ett franskt företag (grundat 1847) som tillverkar klockor och smycken. Butiken norr om Skandias entré hette LaCarterie (kortmakeriet).

Tack.

Vem har lagt in "måttstocken"?

Du har tidigare postat ett rekonstruktionsfoto från IT-demikrati som visade Postens bankomat på Tunnelgatan och del av Skandiahuset. Vet du när den var tagen?

Berätta gärna lite om Götabanken på Sveavägen, när den öppnades, ev ombyggnad m.m.
Citera
2025-11-23, 15:26
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Tack.

Vem har lagt in "måttstocken"?

Mitt intryck är att "måttstocken" ingick i byggnadsritningen.

Citat:
Du har tidigare postat ett rekonstruktionsfoto från IT-demikrati som visade Postens bankomat på Tunnelgatan och del av Skandiahuset. Vet du när den var tagen?

Krinsp Jan Olssons utmärkta rekonstruktionsfoto (för den som är intresserad av bankomaterna) bör rimligtvis ha tagits i samband med vittnet Jan Nilssons rekonstruktion den 12 april 1986 (även om Inges Opel Rekord är med på samma foto och hans rekonstruktion var den 5 april).

Citat:
Berätta gärna lite om Götabanken på Sveavägen, när den öppnades, ev ombyggnad m.m.

Götabankens kontor och bankomaten i entrén öppnade måndagen den 23 januari 1984. Som framgår i Aftonbladets artikel den 21 januari och annonsen i Svenska Dagbladet på öppningsdagen. Exakt vilken dag kontoret och bankomaten stängde har jag ingen källa på, men de var stängda den 18 maj 1986. Då annonserade resebyrån Linders Resor sin nya adress i Svenska Dagbladet. Någon ombyggnad under kontorets korta livstid känner jag inte till.
Senast redigerad av Lebel 2025-11-23 kl. 15:31.
Citera
2025-11-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ja, det är på ett vettigt sätt, omöjligt att Bofors hann komma ur kvarteret vid synkade klockor.

Men om vi bortser från det så länge och uppehåller oss vid en tanke att IM såg Bofors från Dekorima på Sveavägen. Sedan väntade 15-30s innan han svängde in på Tunnelgatan, samt att passagerarna pratade en stund innan dom klev ur vid bankomaten. Då hade IM möjlighet att se Boforsarna två gånger.

Ja, då får man försöka hitta en vettig tid då IM kan ha svängt vänster. Jag har inte själv räknat på detta än. Vi vet inte ens om IM stod för rött ljus innan han svängde in. Men om så var fallet är det intressant att veta hur länge man kunde få vänta i ett sådant läge. 40-48s svarade ChatGPT. Hur vettigt det är vet jag inte?

Ur rent teoretisk synvinkel så kan tidpunkt före mordet som Inge M senast kan ha betraktat Bofors utanför bankomaten icke understiga 2 minuter och 40 sekunder.
Oavsett scenario gällande bankomattiderna så befinner sig LOP utanför Saris skyltfönster cirka 110 sekunder före mordet.Till detta skall läggas en promenadsträcka om minst 100 meter som Boforstrion måste hinna förflytta sig norrut för att inte ha LOP i färdriktningen.Även vid mycket rask promenadtakt så tar detta minst 50 sekunder.Sålunda sammanlagt minst 160 sekunder före mordet måste Boforstrion påbörja sin promenad från bankomaten för att LOP inte skall finnas "i vägen".
Senaste tidpunkt som Inge rent teoretiskt kan ha betraktat Boforsarna före bankomatbesök måste läggas till cirka 80 sekunder..med andra ord så är tidpunkten här 240 sekunder före mordet.. fyra minuter således.

Med avseende på bland annat Helena Ls uppgifter kan vi sluta oss till att Inge M med sällskap anlänt bankomaten Tunnelgatan tidigast cirka 2 minuter och 15 sekunder innan dådets genomförande(om man som jag antager mordtiden slavklocka 23.18.28)
Till detta kan man lägga tiden för Inge Ms förflyttning från korsningen.Det handlar knappast om mera än 15 sekunder.Då har vi Inge Ms vänstersväng cirka 23.16.00 uttryckt i slavklockans tid..dvs,2 minuter och 30 sekunder före mordet.I detta teoretiska scenario så kan inte Inge M haft möjlighet att betrakta Boforsgänget efter deras bankomatbesök.Har Inge M stått för rött ljus så ändras emellertid läget.Det är bara att räkna bakåt från 23.16.00 för att se att ett stopp för rött ljus om drygt 10 sekunder innebär teoretisk möjlighet till observation Boforsgänget efter deras bankbesök i ett spekulativt scenario där de inte mött LOP.

Det finns inget rimligt scenario vari Inge M kan ha betraktat Boforsgänget både före som efter deras bankomatbesök..Att Inge Ms sällskap anländer bankomaten cirka 3 minuter och 45 sekunder innan dådet är en orimlig spekulation som gravt avviker från det samlade materialet runt bankomatbesöket Tunnelgatan.

Vill man respektera de materialmässiga förutsättningar som föreligger,så finns det ingen möjlighet överhuvudtaget att Inge M har betraktat Boforsgänget.Man tvingas till ren spekulation samt i övrigt vad synes mig direkta feltolkningar materialmässiga uppgifter för annan slutsats.
Senast redigerad av Lookalike 2025-11-23 kl. 16:50.
Citera
2025-11-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ok, tack för info.

Jag för min del arbetar med att boforstrion korsar Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata och som Ljubisa Najic ser samtidigt som LOP passerar bakom boforstrion.

Det ger en "tidigaste"-tid i bankomattid för när LOP kan ha korsat Sveavägen givet en antagen genomsnittsgånghastighet och sista bankomatuttag kl. 23:16:49.

Beräkning:

Kl. 23:17 + gångtid till Najics gatukök. = LOP kan ha börjat korsa Sveavägen.

Noter:
Bankomatens placering Sveavägen 44 eller 42.
Sveavägens "bredd" cirka 30 meter.
Bankomattider synkroniserade/osynkroniserade.

Även Stig Engström blir då ett problem.

En korrigering.

Det skall naturligtvis vara att LOP kan senast ha börjat korsa Sveavägen, om det var boforstrion som Ljubisa Najic serverade samtidigt som han såg LOP.

Alltså

Beräkning:

Kl. 23:17 + gångtid till Najics gatukök. = LOP kan senast ha börjat korsa Sveavägen.

Normal gång som ligger kring 1,2–1,5 m/s för friska vuxna ger för bankomat till Najics gatukök cirka avstånd
Sveavägen 42 - 130 meter ger 87-108 sek
Sveavägen 44 - 90 meter ger 60-75 sek

Dvs, senast cirka 23:18 kan LOP ha börjat korsa Sveavägen om bankomaten låg vid Sveavägen 44.

Låg bankomaten vid Sveavägen 42 blir tidpunkten 23:18:27 med 1,5 m/s.

Detta är anledningen till att debattörer vill att boforstrion skall fortsätta på den östra trottoaren eftersom PUs scenario (läs Länninges) före mordplatsen annars blir orimligt.

Stig Engströms trixande med tider för utstämpling och samtal med väktare handlar om att komma ut på Sveavägen efter LOP.

Undrar om han fick hjälp att justera sin tidsuppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in