Citat:
Ursprungligen postat av
ZebranJanne
Enligt dina uträkningar, vilken var den faktiska mordtiden?
Du behöver inte göra någon vidunderlig utläggning, har skummat dina inlägg i ämnet på senare tid, och respekterar dina antaganden och arbete i ämnet.
Tänker att det främst är spännande, att ta del av ett konkret klockslag. Främst i syfte att att fria SE.
Mer konkret än ett antagande mordtiden kan det tyvärr inte bli med den materialbakgrund vi måste förhålla oss till.
Vad som kan konstateras är att GrKs mordtid om 23.21.30 i all huvudsak bygger på Leif Ls subjektiva uppfattning om hur länge han har väntat på svar.
GrK har tittat på tidpunkt när Leif L får svar LAC..denna tidpunkt är 23.22.16.Sedan så har Leif L tillfrågats hur lång tid han uppskattat det gå från det att skottlossningen skedde.
Noteras kan att Leif L tillfrågas först tio veckor efter mordet om ovanstående plus att någon rekonstruktion med Chevamannen angående detta aldrig skedde.
Situationen är dessutom kaotisk ögonblicken efter skotten.
Sammantaget ger detta att det måste varit svårt för Leif L att uppskatta väntetiden och att felmarginal på hans uppgifter måste vara rimligt.
Leif L uppger vidare att han väntat på Polisens svar under fem-sex signaler,dvs cirka 30 sekunder,innan han bröt samtalet.I själva verket så väntande Leif L här i 1 minut och 15 sekunder.Det är en markant tidsdifferens om 45 sekunder i detta fallet gällande Leif Ls uppgift i jämförelse med den verkliga tiden.
Utifrån denna jämförelse synes det således föreligga risk att Leif L uppfattat tidsrymder alltför kort i samband med den kaotiska situationen precis efter mordet.Det är mycket mänskligt kan man tycka.
OM Leif L begått motsvarande tidsfel gällande hur länge han ansett sig vänta innan han fått svar från LAC..så betyder detta att han uppskattat även denna tidsrymd som alltför kort..och att mordet snarare har skett runt 23.21.00
Annan indikation är vittnet JÅS,vars aktioner från skottögonblicket fram tills det att Jan A besvarar hans fråga klockan 23.22.26(hörs på LAC bandet).
Rekonstruktion från JÅS rörelser med och utan bil fram till det att Jan A kan besvara hans fråga indikerar även detta en mordtidpunkt som ligger nära 23.21.00 istället för halvminut senare.
Till sist så är det en överblick över det troliga förloppet pre mord Palme som ytterligare indikerar en mordtid som legat före 23.21.30
Det handlar om subjektiv bedömning om när paret Palme börjat promenera söderut från Grand samt hur snabbt de bör ha nått mordplatsen från det att promenaden påbörjats.Jag har svårt att släppa iväg LOPs vid senare tidpunkt än 23.16.30 från utanför bokhandeln med avseende på när filmen synes ha slutat och de händelser som senare tilldragit sig från filmens slut framtill det att LOP skiljs åt från Mårten och Ingrid.
Börjar LOP promenera söderut klockan 23.16.30 så bör de ha hunnit fram till mordplatsen cirka 23.21.00 eller till och med lite tidigare än detta.
Detta utgör dock inget som helst underlag för att antaga att mordet skett tidigare än 23.21.30..det handlar mera om en övergripande personlig känsla i detta fallet,och den kan ju vara felaktig..men med tanke på Leif Ls problem med korrekt tidsuppfattning i den för honom relevanta kaotiska situationen samt JÅS aktioner innan det att Jan A besvarar hans fråga så kan det naturligtvis även vara en rätt känslouppfattning från min sida.
Sammantaget så tycker jag att ovanstående bygger på mera solid grund än vad GrKs antagande om mordtid klockan 23.21.30 gör.
Jag tycker att det pekar mera emot en mordtid om cirka 23.21.00 stället.
Mera konkret än så här blir det nog inte gällande mordtiden är jag rädd.