Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-31, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Mot detta är Fauzzis uppfattning om att mannen som följde paret Palme också är den den han ser "trycka i porten" vid mordplatsen.

Detta uppfattning bör granskas hårdare än många hittills gjort enligt mig.

Observationen av Tensonmannen görs på 0,5-10 m håll gällande färguppfattningen och belyses dels med mycket kraftiga Lampor från Le Carterie och den andra halvan av Tensonmannen belyses av gatubelysningen.

Dessa förhållande gör att man kan ställa sig kritisk till vilken färgnyans av blå som NF hade beskrivit jackan om han sett den i dagsljus.

Observationen han gör av AB görs på ett avstånd av minst 150 m (ungefär)
Nu är ljusförhållandena helt annorlunda med dekorimas belysning och gatubelysning.

Det kan vara så att det uppfattades som samma blåa nyans, men hade jackorna på Tensonmannen och AB jacka lagts bredvid varandra i dagsljus hade en markant skillnad kunnat observeras av färgen blå.
Citera
2024-08-31, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför skulle han gå söderut för att spana och inte enbart ut till trottoarkanten? Finns ingen anledning gå söderut för att se bättre. Går man bara ut på trottoarkanten så ser man runt skylten.

Varför skulle han behöva efterhandskonstruera placeringen av den man han såg vänta för att det skulle passa med att vänta?

IM ser mannen stå vid skyltfönstret, vänd utåt. Det matchar inte AB. IM ser LOP passera [b]utanför/B] mannen. Det matchar inte AB.

Varför trycker du in fyrkanter i runda hål? Teorin har uppkommit bara för att städa bort en Dekorimaman som väntar flera minuter. Men man behöver inte förklara bort Dekorimamannen, eftersom IM hela 1986 säger han enbart såg mannen några få sekunder innan LOP passerar. Då kan Dekorimamannen alla gånger existera, han kan till och med vara Tensonmannen.

Ja om man accepterar att Dekorimanannen bara var där några sekunder före behöver man inte teorin. Men då kvarstår problemet att förklara varför inte Lisbeth sett GM innan skotten. Om man istället antar att GM går ikapp bakifrån så slipper man det problemet. Men då får man också acceptera att IM minns fel om en väntande GM.
Citera
2024-08-31, 19:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ja just den delen kan båda ha rätt eftersom de säger samma sak. Men det jag främst tänkte på var signalementet på GM där IM säger ''längre än OP'' medan AB säger ''lika lång som OP".

AB säger att alla tre var ungefär lika långa. Olof var 174cm, Lisbet 163cm...

Game, set, match.
Citera
2024-08-31, 19:33
Medlem
Citat:
AB säger att alla tre var ungefär lika långa. Olof var 174cm, Lisbet 163cm...

Game, set, match.

Detta korrigeras i senare förhör till två lika långa och en kortare. Så det kan ha varit den antecknande polisen som fattat fel.
Citera
2024-08-31, 19:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja om man accepterar att Dekorimanannen bara var där några sekunder före behöver man inte teorin. Men då kvarstår problemet att förklara varför inte Lisbeth sett GM innan skotten. Om man istället antar att GM går ikapp bakifrån så slipper man det problemet. Men då får man också acceptera att IM minns fel om en väntande GM.

Att förklara bort Lisbet är inte svårt. Ser Lisbet nån person alls i sina vittnesmål? Ser hon AB? Ser hon NF? Ser hon AB:s kollegor?

Olof går mellan Lisbet och mannen.

Vi har också möjligheten att GM står i porten så han syns dåligt för gående på Sveavägen, men bra för en person på andra sidan gatan.

Säg att Tensonmannen är GM. Varför lägger inte Lisbet märke till personen går 10m bakom sig längst hela Skandiakvarteret?
Citera
2024-08-31, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det skulle man inte kunna tänka sig.

Klas Nyberg uppgav i ett dialogförhör att Björkman sa "ni behöver inte gå så fort" när kamraterna hade lämnat bankomatlokalen och fortsatt norrut.

Det är ingen tolkningsfråga.

Det säger man inte om man inte själv är på väg åt samma håll.
Det kan man visst säga om man vill att eftersläntrarna ska hinna ikapp, då gruppen kan hålla ihop.

Så du har fel.

Det är i högsta grad en tolkningsfråga där din tolkning är rätt enligt dig.

Tänk om du skulle våga tänka att min tolkning likväl kan vara rätt.
Citera
2024-08-31, 19:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Detta korrigeras i senare förhör till två lika långa och en kortare. Så det kan ha varit den antecknande polisen som fattat fel.

Eller AB som sett alla bilder på Olof och Lisbet i två dagar...

Granskningskommissionen säger mördaren var 175-190. Vid rättegångarna 1989 så sa vittnesmålen 180-185cm.
Citera
2024-08-31, 19:48
Medlem
Citat:
Att förklara bort Lisbet är inte svårt. Ser Lisbet nån person alls i sina vittnesmål? Ser hon AB? Ser hon NF? Ser hon AB:s kollegor?

Vi har också möjligheten att GM står i porten så han syns dåligt för gående på Sveavägen, men bra för en person på andra sidan gatan.

Säg att Tensonmannen är GM. Varför lägger inte Lisbet märke till personen går 10m bakom sig längst hela Skandiakvarteret?

Har ABs kollegor sett LOP? Min tro är att de redan passerat Adolf Fredriks Kyrkogata innan LOP korsar Sveavägen.

Lisbeth kan ha sett NF då hon på sjukhuset nämnt att de mötte en man innan skotten.

Om AB står söder om reklamskylten så kan hon inte se honom.

Och varför skulle man lägga märke till en person som går en bit bakom en på en gata i stan?
Citera
2024-08-31, 19:57
Medlem
Citat:
Var det samma dörr i till bankomaten som in till banken?

Ja.

https://imgur.com/a/YFHeSBG
Citera
2024-08-31, 19:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Har ABs kollegor sett LOP? Min tro är att de redan passerat Adolf Fredriks Kyrkogata innan LOP korsar Sveavägen.

Lisbeth kan ha sett NF då hon på sjukhuset nämnt att de mötte en man innan skotten.

Om AB står söder om reklamskylten så kan hon inte se honom.

Och varför skulle man lägga märke till en person som går en bit bakom en på en gata i stan?

Mannen Lisbet säger de mötte kan vara Dekorimamannen.

Dock kan inte AB stå söder om reklamskylten, för då har han ingen möjlighet gå bakom LOP... Men hade han kunnat stå söder om skylten så hade Lisbet också kunnat se honom.

Jag lägger märke till om någon går 10 m och mindre bakom mig i 100 meter.
Citera
2024-08-31, 20:06
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det kan man visst säga om man vill att eftersläntrarna ska hinna ikapp, då gruppen kan hålla ihop.

Så du har fel.

Det är i högsta grad en tolkningsfråga där din tolkning är rätt enligt dig.

Tänk om du skulle våga tänka att min tolkning likväl kan vara rätt.

Jepp. Min tolkning är rätt enligt mig.

Så du har rätt.

Jag skulle gärna tänka att din tolkning är rätt. Om dina argument övertygade mig.
Citera
2024-08-31, 20:19
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Paret Palme möter Björkmans tre kamrater strax söder om butiken Sari. Lisbeth minns Åsa och en av killarna som "ett par".

T116-M och T116-L:

https://drive.google.com/file/d/1lmi0_4yFoUcn_FYkYDOmEiKFXt-xyQd-/view

https://drive.google.com/file/d/1mini5adiFMgeNhoV3_8ST9f15_Lmn5Yn/view

Lisbeth märker inte Anders Björkman när de passerar honom. Björkman är nära kanten av den sju meter breda trottoaren.

Lisbeth ser Nicola Fauzzi strax efter passagen av Björkman.

Sidan 4 i A13812-1 (förhöret med Lena Östeman):

https://drive.google.com/file/d/1QlrCP0ENWShQ1uo8_ki_uIDbsTOLt0eK/view
Senast redigerad av Lebel 2024-08-31 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in