Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-22, 21:03
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag anser alltså att Engström försökte stänga dörren till att se LOP och där har du Engström som semiplanerare

Alltså att han var utanför Skandia när LOP går in på Bion..

Så han skaffade fram revolver och ammunition under tiden son LOP går på bio? Så hur ska detta ha gått till? Han ringer WG som ju inte är hemma. Eller har han en revolver på kontoret?

Oavsett hur vet han inte om han bör gå ut 23:10 eller 23:15 eller 23:30 för att kunna möta upp LOP. Därför kan han omöjligen ha gjort det på egen hand om han är GM. Och var han verkligen den typen som skulle vara del i en sammansvärjning där han själv personligen är den som går fram till statsministern, lägger handen på ena axeln och trycker av med den andra? Det tror inte jag, för jag vet att han var mer intresserad av bridge och att teckna.
Citera
2025-11-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Hmm.....¨¨

Ja?

Engström nämner inte datten, men nämner heller inte ditten! Ja, förvisso nämner hen ju ditten men inte datten, och det blir ju aningen komplicerat, främst eftersom att han nämner just datten?

Dock blir det gju genost problematiskt, då han snurrar in sig i nämnda ditten och datten?

SE kanske inte var utanför Skandia aktuell kvökk? Vad har du för belägg att han var dett?

Fast, med tanke på SEs långa arbetspass, så bör han ju rimligen (om han inte haft matsäck med sig) ha förärat omvärlden med att ta steget att gå ut på Sveavägen (om än han var svårt anhuggen av OCD).
Hur du tänker du, bäste En Sten (Ein Stein)?

Jag är övertygad om att Engström varit utanför Skandia men självklart inte säker på om han sett LOP...

Men att han döljer att han varit utanför Skandia gör att jag misstänker att han inte vill ge polisen en koppling till att Engström kan ha planerat det under dessa 2 timmar som förflyter

Den tolkningen delar inte du ?
Citera
2025-11-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Så han skaffade fram revolver och ammunition under tiden son LOP går på bio? Så hur ska detta ha gått till? Han ringer WG som ju inte är hemma. Eller har han en revolver på kontoret?

Oavsett hur vet han inte om han bör gå ut 23:10 eller 23:15 eller 23:30 för att kunna möta upp LOP. Därför kan han omöjligen ha gjort det på egen hand om han är GM. Och var han verkligen den typen som skulle vara del i en sammansvärjning där han själv personligen är den som går fram till statsministern, lägger handen på ena axeln och trycker av med den andra? Det tror inte jag, för jag vet att han var mer intresserad av bridge och att teckna.

Nästa steg är ju då om han tänkte klippa Olof utanför Grand och sen försöka komma in på Skandia igen och sen byta om och stämpla ut...!

Eller att han faktiskt gick ut från Skandia och var på väg norrut för att möta upp LOP vid Grand vid 23:20 tiden ..men då måste han trott att LOP skulle sett den andra filmen Amadeus
Citera
2025-11-22, 21:13
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Jag är övertygad om att Engström varit utanför Skandia men självklart inte säker på om han sett LOP...

Men att han döljer att han varit utanför Skandia gör att jag misstänker att han inte vill ge polisen en koppling till att Engström kan ha planerat det under dessa 2 timmar som förflyter

Nu är jag ingen professor. Saknar rent av doktorshatt.

Men om man "stämplar in" på morgonkvisten (well, säg mellan 7-10) så bör man ha velat luftat armhålorna mellan sig 19 och och 23 på kvällen? Men jag kanske tänker fel? Anser du att det rimligaste är att häcka på ditt rum i ensamhet?
Citera
2025-11-22, 21:16
Medlem
Citat:
Nu är jag ingen professor. Saknar rent av doktorshatt.

Men om man "stämplar in" på morgonkvisten (well, säg mellan 7-10) så bör man ha velat luftat armhålorna mellan sig 19 och och 23 på kvällen? Men jag kanske tänker fel? Anser du att det rimligaste är att häcka på ditt rum i ensamhet?

Men Engström kan ju tycka att det är känsligt att säga att man varit utanför Skandia när LOP befinner sig på Sveavägen...

Han vill ju som GM inte ge poliserna en koppling till att Engström kunnat se LOP vid 21-tiden och sen springa på dom 23:20
Citera
2025-11-22, 21:17
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:

Jag tänker, att om man har ett sådant långt pass som SE uppenbarlige hade, så lär man inmundiga något? Annars man en överman? Och att SE var en överman, är det inget som tror. Inte ens du, lille man!
Citera
2025-11-22, 21:20
Medlem
Citat:
Jag tänker, att om man har ett sådant långt pass som SE uppenbarlige hade, så lär man inmundiga något? Annars man en överman? Och att SE var en överman, är det inget som tror. Inte ens du, lille man!

Bra då kan vi alltså enas om att Engström inte måste ha mördat helt utan planering
Citera
2025-11-22, 21:27
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Men Engström kan ju tycka att det är känsligt att säga att man varit utanför Skandia när LOP befinner sig på Sveavägen...

Han vill ju som GM inte ge poliserna en koppling till att Engström kunnat se LOP vid 21-tiden och sen springa på dom 23:20

Jag förstår inte. Kanske är jag för enkel?

Vad skulle SE vinna på, att förneka på att han hade förehavanden utomhus den aktuella kvällens? En vanlig simpel människa måste ju få gå ut för att då en bit mat?

En vanlig männiksa måste ju få leva?

Samtliga reliker är hämtade från Roy Anderssons filmer. Vilka hans motiv var till dessa rubliker lämnar jag "därhän". Men, något säger mig, att mina och Roys motiv omkring var tämligen lika? Vad tror du själv? Tänker du ofta i dylika banor? Tänker du öht? Har du någonsin fått en motfråga? Vet du vad det innegär? Ska vi skala en frukt tillsammans?
Citera
2025-11-22, 21:33
Medlem
Citat:
Jag förstår inte. Kanske är jag för enkel?

Vad skulle SE vinna på, att förneka på att han hade förehavanden utomhus den aktuella kvällens? En vanlig simpel människa måste ju få gå ut för att då en bit mat?

En vanlig männiksa måste ju få leva?

Samtliga reliker är hämtade från Roy Anderssons filmer. Vilka hans motiv var till dessa rubliker lämnar jag "därhän". Men, något säger mig, att mina och Roys motiv omkring var tämligen lika? Vad tror du själv? Tänker du ofta i dylika banor? Tänker du öht? Har du någonsin fått en motfråga? Vet du vad det innegär? Ska vi skala en frukt tillsammans?

Jag håller med om att Engström kan ju bara säga att han varit ute och ätit en bit mat även om det var vid 20 till 21 tiden..

Men som GM kanske det plötsligt tar emot för man inte vill ge polisen en möjlighet att se LOP innan bio...

För om han är GM så vet han ju att det var exakt så det gick till...
Så även om det är helt naturligt att bara säga att man var ute så kan det kännas (paranoid ) att dom är en på spåren !

Som GM vet ju Engström kopplingen och att om han inte skådat LOP vid Grand 20:58 så hade han inte heller mördat Olof..

Så när poliserna frågar så kan frågan kännas brännande och jobbig för Engström
Citera
2025-11-22, 21:36
Medlem
Citat:
Jag håller med dig, eftersom Jesus hade punkfrisyr, måste han under under sina uppväxtår ha blivit matad av en chilensk guldhandlare och efterpå ha blivit giftmördad!

God damned boy, har du ringt Agatha Christie?

Ändå så när vi nämner detta så blir man ifrågasatt

Men du verkar åtminstone öppen för att Engström ser LOP innan bion..

Men det gör faktiskt inte speciellt många då dom vill ha kvar trumfkortet att Engström inte borde ha ett vapen på sig 23:21
Citera
2025-11-22, 21:42
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ändå så när vi nämner detta så blir man ifrågasatt

Men du verkar åtminstone öppen för att Engström ser LOP innan bion..

Men det gör faktiskt inte speciellt många då dom vill ha kvar trumfkortet att Engström inte borde ha ett vapen på sig 23:21

Eftersom jag aldrig hållit någon dörr stängd till "gärningsman Engström" känner jag att jag är lite felaktigt anklagad av dig och dina "kamrater"? Vad har ni emot mig?

Om SE var ute på middag mellan klockslagen 20-21 (vilket vore normalt om ha övertidsjobbade på den basis han berättade om) vore det inte uppåt väggarna om ha under denna period råkade se makarna Palme som bevisligen befann sig i detta område.
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-11-22 kl. 21:46.
Citera
2025-11-22, 21:45
Medlem
Citat:
Eftersom jag aldrig hållit någon dörr stängd till "gärningsman Engeström" har jag uppenbarligenin dörr på glänt till vederbörande?¨

Om SE var ute på middag mellan klockslagen 20-21 (vilket vore normalt om ha övertidsjobbade på den basis han berättade om) vore det inte uppåt väggarna om ha under denna period råkade se makarna Palme som bevisligen befann sig i detta område.

Vidare så har det ju framkommit att den populära filmen Amadeus slutade något senare...

Kan Engström gått norrut efter 23:21 för att möta LOP vid Grand men blir förvånad att dom redan går i armkrok på Sveavägen när han kommer ut från Skandia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in