2025-11-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ss3e
Vi får vänta lite till, sammanställning och framtagning av antagningslistan påbörjades i måndags. Antagningsbeskedet kommer att gå ut som planerat måndag 1 december

Ok. De kunde ju uppdatera sin hemsida - finner inga detaljer ang 1 december ens så antar du mejlat dem.
Citera
2025-11-22, 13:29
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Någon här som har gått hos ProTrain, hur länge väntande ni på examensbeviset? Tog examen 30onde oktober o har fortfarande inte fått något examensbevis. Skolan hävdar att det ligger i MyH:s händer nu

Vad menar dom att det ligger hos MyH?

nu gick jag på TCC men vi fick allihop vårat på avslutningsmiddagen
Citera
2025-11-22, 18:11
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Vad menar dom att det ligger hos MyH?

nu gick jag på TCC men vi fick allihop vårat på avslutningsmiddagen
Det vet jag inte riktigt, känns lite sisådär att gå o vänta på examensbeviset 3 veckor efter examen
Citera
2025-11-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Någon här som har gått hos ProTrain, hur länge väntande ni på examensbeviset? Tog examen 30onde oktober o har fortfarande inte fått något examensbevis. Skolan hävdar att det ligger i MyH:s händer nu

Så lät det för sju år sen när jag gick Protrains utbildning också. Bristen på LIA-platser var också MYH:s fel då. Tror det bara är deras modus operandi för att förklara en bristfällig egen administration och kontroll. Examensbeviset kommer så småningom i alla fall.
Citera
2025-11-25, 08:15
Medlem
Någon här som har lokförarbevis vid växling? Undrar även om någon här jobbar som forfonsoperatör hos Sj, där ni fick utbildningen betalt samt skrev på att ni inte fick lämna 2 år, hur är det? Kan ni bli lokförare och köra passagerare också?
Citera
2025-11-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoobydooh123
Någon här som har lokförarbevis vid växling? Undrar även om någon här jobbar som forfonsoperatör hos Sj, där ni fick utbildningen betalt samt skrev på att ni inte fick lämna 2 år, hur är det? Kan ni bli lokförare och köra passagerare också?

Du behöver komplettera ganska mycket för att sedan köra ute på linjerna, men det är nog möjligt att du kan få den utbildningen när SJ behöver lokförare igen. Nu är det dock många lokförare under utbildning och många utan jobb, så det kan nog ta ett bra tag.
Men växlare är inte fel att börja med.
Citera
2025-11-26, 09:34
Medlem
Citat:
Vi får vänta lite till, sammanställning och framtagning av antagningslistan påbörjades i måndags. Antagningsbeskedet kommer att gå ut som planerat måndag 1 december

kom själv inte in - fick besked idag. så nästa ansökan startar 17 juli 2026 men med tanke på hur långdragen denna ansökan var och att vi ändå pratar 2027 som nästa tillfälle så är det nog inte värt det (de utbildar inte tillräckligt många på TCC iaf). får fortsätta leta nya jobb - är i toppenhälsa verkligen nu - så borde kunna få jobb igen. en sak jag kan rekomendera till er som träffar yrkespsykolog vid nästa tillfälle. nämn inte att ni råkat vara arbetslösa en tid inom den senaste tiden. ljug hellre. att ni är i jobb, att ni studerar. sånt ökar er chans att bli antagen på utbildningen. men säg verkligen inte att ni haft svårt att hitta jobb - där ser dem rött.

inget jag tänkte på utan jag var bara ärlig och sa att jag kört fast i ett yrke som jag tröttnat på (lager) och ville byta till ett nytt spännande yrke. önskar alla som kom in lycka till och att ni kommer ut i arbete när ni examinerat.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-26 kl. 09:44.
Citera
2025-11-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
kom själv inte in - fick besked idag. så nästa ansökan startar 17 juli 2026 men med tanke på hur långdragen denna ansökan var och att vi ändå pratar 2027 som nästa tillfälle så är det nog inte värt det (de utbildar inte tillräckligt många på TCC iaf). får fortsätta leta nya jobb - är i toppenhälsa verkligen nu - så borde kunna få jobb igen. en sak jag kan rekomendera till er som träffar yrkespsykolog vid nästa tillfälle. nämn inte att ni råkat vara arbetslösa en tid inom den senaste tiden. ljug hellre. att ni är i jobb, att ni studerar. sånt ökar er chans att bli antagen på utbildningen. men säg verkligen inte att ni haft svårt att hitta jobb - där ser dem rött.

inget jag tänkte på utan jag var bara ärlig och sa att jag kört fast i ett yrke som jag tröttnat på (lager) och ville byta till ett nytt spännande yrke. önskar alla som kom in lycka till och att ni kommer ut i arbete när ni examinerat.
Har du fått veta att det var orsaken eller är det din egen tolkning?
Citera
2025-11-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Har du fått veta att det var orsaken eller är det din egen tolkning?

det + att jag inte klarade minst 2 viktiga delmoment på sluttestet. vinkeldelen och stoppdelen framförallt (där du skulle indentifiera olika stopklossar på rörande axlar osv). Sen var jag ganska medveten att risken fanns. 365stk betalade för yrkespsykologiska undersökningen. endast 30 platser i sthlm. do the math liksom men det är inte hela värden. ska hålla utkik efter mtr tunnelbanan. om de söker folk inför sommaren. för 3 år sen kunde man söka sommarjobb som tunnelbaneförare direkt på arbetsförmedlingen med betald utbildning under våren. fanns inga grundkrav som jag minns det och utbildningen var kortare (typ 3 månader). jag sökte faktiskt då (för 3 år sen) - men valde ett lagerjobb istället i slutändan.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-26 kl. 23:19.
Citera
2025-11-27, 00:23
Medlem
Citat:

Mycket tråkigt att höra, jag kom heller inte in tyvärr! Men bara att ladda om och försöka igen jag vet vilka saker jag behöver bli bättre på. För mig är det värt att försöka igen jag är ung (under 30) och drömmer om att köra godståg! 2026 blir året jag förändrar mitt liv. Klyschigt jag vet men jag vet att jag kan så mycket mer.

Du verkar också ha en liten dröm att sitta framför spakarna så jag tycker att du ska ladda om och försöka igen. Såg att Protrain öppnar upp ansökan i februari kanske det låter intressant? Iallafall så önskar jag dig lycka till med kommande ansökan och att du går hela vägen då för det tänker jag göra. Så ses vi på järnvägen i framtiden! "Repetition är rälsens moder"
Senast redigerad av ss3e 2025-11-27 kl. 00:30.
Citera
2025-11-27, 08:22
Medlem
Citat:
det + att jag inte klarade minst 2 viktiga delmoment på sluttestet. vinkeldelen och stoppdelen framförallt (där du skulle indentifiera olika stopklossar på rörande axlar osv). Sen var jag ganska medveten att risken fanns. 365stk betalade för yrkespsykologiska undersökningen. endast 30 platser i sthlm. do the math liksom men det är inte hela värden. ska hålla utkik efter mtr tunnelbanan. om de söker folk inför sommaren. för 3 år sen kunde man söka sommarjobb som tunnelbaneförare direkt på arbetsförmedlingen med betald utbildning under våren. fanns inga grundkrav som jag minns det och utbildningen var kortare (typ 3 månader). jag sökte faktiskt då (för 3 år sen) - men valde ett lagerjobb istället i slutändan.

Tunnelbanan söker förare såg jag, tror det var både nu och sedan även kursstart i jan/feb någongång. Dock är det inte MTR längre som driver trafiken.

Men tunnelbana är ju inte riktigt samma sak som järnväg, finns ingen genväg för att bli lokförare den vägen. Men kan ju vara ett bra och roligt jobb ändå.
Men de har också liknande urvalstester vad jag har hört.
Citera
2025-11-27, 08:23
Medlem
Citat:
Mycket tråkigt att höra, jag kom heller inte in tyvärr! Men bara att ladda om och försöka igen jag vet vilka saker jag behöver bli bättre på. För mig är det värt att försöka igen jag är ung (under 30) och drömmer om att köra godståg! 2026 blir året jag förändrar mitt liv. Klyschigt jag vet men jag vet att jag kan så mycket mer.

Du verkar också ha en liten dröm att sitta framför spakarna så jag tycker att du ska ladda om och försöka igen. Såg att Protrain öppnar upp ansökan i februari kanske det låter intressant? Iallafall så önskar jag dig lycka till med kommande ansökan och att du går hela vägen då för det tänker jag göra. Så ses vi på järnvägen i framtiden! "Repetition är rälsens moder"

enligt deras hemsida så skulle protain stockholm starta 2027 + tcc. men det är för lång tid för mej. synd att de inte hade nån kursstart inför hösten.

jag är visserligen 35 men har varit arbetslös 1.5år redan pga skada och nya regler i akassan gör att ersättningen kommer gå ner från 16000 netto till ca 6000 netto inom 5-6 månader i alla fall. så jag kan inte fortsätta gå runt hemma och invänta kursstarter. Bättre att bara hoppa på ett lagerjobb och hoppas på att kroppen klarar det. Haft diskbråck och har gått till sjukgymnast 3ggr i veckan mellan februari och september. Gått ner från 90 till 64kg på fem månader (träning 5dagar i veckan). Blev utskriven och friskförklarad från skadan i oktober. Det enda sorgliga i allting är att varje gång jag återvänder till lagerbranchen så kommer mitt diskbråck tillbaka och jag blir som en haltande 80 åring igen -det är bara hoppas denna gång. men kroppen är skör. Därför jag ville byta yrke. Men det är inte så jävla lätt att få jobb i andra yrken heller längre.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-27 kl. 08:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in