2022-11-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumberi
Då skulle jag ha kontaktat dem direkt. Jag hade inga problem med det första webbtestet, körde m Chrome och wifi-uppkoppling. Upplever också att jag fått snabba svar då jag kontaktat dem på mejl (haft ett par frågor som gjort att jag mejlat).
Klarat Test 1, har nu bokat tid för Test 2 senare i november.

Glad för din sin skull! Hoppas det går hela vägen👍

Uppdatera hur det går med test 2
Citera
2022-11-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Såg att jag fått ett missat samtal från TCC i eftermiddags och undrar vad de kan tänkas vilja? Nån annan som fått samtal från dem? Jag hamnade som reserv i Göteborg, med många reserver som står före mig i turordningen så jag räknar knappast med att få en plats där. Jag noterade för ett par dagar sedan att de flyttat mig ett steg bakåt i turordningen som reserv (!), vet inte om de ringer för att meddela sånt?

Jag fick en liiiten förhoppning om att de kanske hade platser över på annan ort och ville ta in folk för att fylla sina platser. Jag har dock inte sökt till nån annan ort och jag hörde av någon annan som sa att det inte går att få plats på en ort dit man inte sökt. Är det dumt att hoppas?

Ringde du upp? vore intressant att få höra vad de ville
Citera
2022-11-03, 12:52
Medlem
Ni som har varit / är lokförare elever; är det faktiskt NI som kör under praktiken?

Praktiken på den tidigare utbildningen (ej lokförare) jag gick, var det konstant synpunkter från alla elever i alla årskurser att VI faktiskt aldrig fick göra något under praktiken. Vi fick bara titta på när de färdigutbildare gjorde det vi skulle göra. Så hur upplevde ni praktiken ur den synpunkten?
Citera
2022-11-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FWILHLM01
Ni som har varit / är lokförare elever; är det faktiskt NI som kör under praktiken?

Praktiken på den tidigare utbildningen (ej lokförare) jag gick, var det konstant synpunkter från alla elever i alla årskurser att VI faktiskt aldrig fick göra något under praktiken. Vi fick bara titta på när de färdigutbildare gjorde det vi skulle göra. Så hur upplevde ni praktiken ur den synpunkten?

Du kommer köra 95% av tiden på din praktik, inget att oroa sig över.
Citera
2022-11-03, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FWILHLM01

Tanken är att man ska få köra eller vara med i verksamheten så mycket som möjligt, man ska ju upp i 500 LIA-timmar och man kommer få betyg på det man gör under LIA-perioderna.

Dock tror jag att pendeln i Stockholm har gjort dumt när de tvingar alla befintliga lokförare att bli körlärare när de arbetat minst 3 år. Det kan då hända att en del inte kommer att släppa förarstolen och låta eleven köra, det är ändå körläraren som blir ansvarig för de eventuella fel som eleven råkar göra, och det är inte alla som är beredda att släppa kontrollen över tågets säkra framförande, med all rätt.

Så det kan absolut bli mer sitta bredvid i hytten på pendeln framöver.
Citera
2022-11-03, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Tanken är att man ska få köra eller vara med i verksamheten så mycket som möjligt, man ska ju upp i 500 LIA-timmar och man kommer få betyg på det man gör under LIA-perioderna.

Dock tror jag att pendeln i Stockholm har gjort dumt när de tvingar alla befintliga lokförare att bli körlärare när de arbetat minst 3 år. Det kan då hända att en del inte kommer att släppa förarstolen och låta eleven köra, det är ändå körläraren som blir ansvarig för de eventuella fel som eleven råkar göra, och det är inte alla som är beredda att släppa kontrollen över tågets säkra framförande, med all rätt.

Så det kan absolut bli mer sitta bredvid i hytten på pendeln framöver.

Lokförare kan ju vägra ha andra i hytten. Det är ju en säkerhetstjänst, och om föraren inte känner att denne kan framföra fordonet på ett säkert sätt med elev kommer det inte kunna bli tvingande att ha elev.

Tror inte förare skulle få ta emot elever utan att eleven fick köra, då poängen med LIA skulle försvinna. Man ska ju lära sig köra tåg, det är svårt från biträdesstolen. Skolan/Järnvägsföretaget kommer nog istället hitta annan körlärare/LIA-plats före att låta elev bara sitta bredvid.
Citera
2022-11-03, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amigo45
Lokförare kan ju vägra ha andra i hytten. Det är ju en säkerhetstjänst, och om föraren inte känner att denne kan framföra fordonet på ett säkert sätt med elev kommer det inte kunna bli tvingande att ha elev.

Tror inte förare skulle få ta emot elever utan att eleven fick köra, då poängen med LIA skulle försvinna. Man ska ju lära sig köra tåg, det är svårt från biträdesstolen. Skolan/Järnvägsföretaget kommer nog istället hitta annan körlärare/LIA-plats före att låta elev bara sitta bredvid.

Precis, men om det ingår i arbetsbeskrivningen och man då vägrar att ta elever kan det bli så illa som att företaget inte har förtroende för en som lokförare längre eller att det går som arbetsvägran.

Tror inte heller att det blir bra för eleven att komma till en körlärare som inte vill ta emot elever, det kommer inte blir bra. Blir spännande att se hur det blir i Stockholm, men med PTU (tågvärdar ersätts med kameror vid dörrarna) och då bli tvingad att ta elev också är det stor risk att eleven kommer att få sitta bredvid eller ute i kupén, är iallafall snacket som går just nu.
Citera
2022-11-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Precis, men om det ingår i arbetsbeskrivningen och man då vägrar att ta elever kan det bli så illa som att företaget inte har förtroende för en som lokförare längre eller att det går som arbetsvägran.

Tror inte heller att det blir bra för eleven att komma till en körlärare som inte vill ta emot elever, det kommer inte blir bra. Blir spännande att se hur det blir i Stockholm, men med PTU (tågvärdar ersätts med kameror vid dörrarna) och då bli tvingad att ta elev också är det stor risk att eleven kommer att få sitta bredvid eller ute i kupén, är iallafall snacket som går just nu.

Jag tvivlar på att de drar det så långt p.g.a. att man har tjänsten som lokförare, inte körlärare. Det är ett tillägg på sin ursprungliga tjänst. Kanske att det skulle gälla för nyanställda, men inte för de som haft sin tjänst i flera år. Att vara körlärare ingår inte i deras anställningsavtal.

I dagens läge med denna brist lär de inte kunna göra hur de vill heller med förare, de måste få tågen att rulla. Tror inte heller det är taktiskt (på samma vis som PTU) att förarga sina förare. De kommer fly.

Som du säger så passar långt ifrån alla som körlärare, så det blir inte heller bra om olämpliga personer ska ta hand om elever, både för elevens, körläraren och företagets skull.
Citera
2022-11-03, 15:36
Medlem
Lodbrooks avatar
Kolla med Mr Methane. Han är lokförare och uppträdande flautlist.
Citera
2022-11-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Man behöver inte ha Asperger för att bli lokförare

Dock så måste man kunna sitta stilla i långa perioder och trivas med ensamarbetet samt bibehålla högsta koncentration! Om man inte kan det, så sök inte lokförarutbildningen!

För er som inte vet så ansåg Transportstyrelsen tidigare att Asperger Syndrom var en säkerhetsrisk vilket inte är så längre.

Själv känner jag kollegor inom järnvägen som jobbar som lokförare/motorvagnsförare och som har ADHD, Aspergers eller båda diagnoser. De sköter sina jobb prickfritt utan några problem. Sedan våren 2020 är ADHD/Asperger generellt inget hinder för att bli lokförare. Man gör individuella bedömningar efter lämplighet! Tidigare behövde man ansöka om dispens hos Transportstyrelsen, vilket kostade drygt ca 1500 kr.

https://www.fackjuridik.se/asperger-...hos-lokforare/

https://www.lag-avtal.se/arbetsratt/...inerad-6551567

https://www.expressen.se/gt/torolf-5...ter-diagnosen/

känner du faktiskt någon/ flera lokförare av motorfordon / lok med adhd diagnos och som fått dispens med medicinering eller endast med diagnos utan medicinering? har dem fått dispens relativt nyligen? Det finns ingen info att hitta om någon lokförare fått dispens med ADHD medicin sedan transportstyrelsen under 2022 ändrade kriterierna.
Citera
2022-11-03, 16:33
Medlem
Alanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-babsaren
Ringde du upp? vore intressant att få höra vad de ville
Ja, jag ringde upp och det handlade om betalningen för psykologbesöket. De hade väntat på att få betalningen och jag hade samtidigt väntat på att få betalningsinformation/faktura från dem... men de skickar tydligen inte ut sånt. Mer spännande än så var det tyvärr inte. Får hoppas på nästa år istället.
Citera
2022-11-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yow.Mijaowjohan
TCC system suger, deras system spear inte svaren på frågorna man har angivit,
dessutom ibland har deras server laagt ner medans man gör provet, de är säms och vill bara folk ska göra prov i tjäna pengar på, därför tänker aldrig göra någon test på TCC mer...

Tycker det fungerade utmärkt
Test 1 , 2 , 3
Psykologifrågorna
Sen kom jag in 😀

Hur många gånger har du gjort test på TCC ?
Hur många försök får man göra ? Finns det ett Maxantal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in