Citat:
Ursprungligen postat av rdj
Intressant läsning. Vill du berätta vilket bolag du jobbar för? Annars hade det varit kul med lite information om alla bolagen. Antar att du som är i branschen hör en hel del snack så kan man få lite för- och nackdelar. Eller om du har något annat intressant att nämna så får du gärna göra det också!
Avstår att berätta vilket bolag, insatta kan nog lista ut det ändå. SJ: s nackdelar har jag klargjort, vill poängtera att det bara är vad jag hört, har aldrig satt mig in, men i det jag hört låter det rimligt. Visst, det kan kanske vara roligt och köra lite blandade tåg, men att sova borta mycket på något halvsunkigt hotell tröttnar man nog på efter ett tag.
Nackdelarna har jag till viss del nämnt, det är ensamt ibland, då har jag det relativt bra, de som kör godståg jobbar helt själva, förarna på SJ träffar bara sina kollegor vid deras bytesstationer, jag träffar lite folk i alla fall. Men jag fördriver tiden med att läsa, spela PSP o s v. Nackdelarna kan även vara fördelar, ibland är det skönt att vara ifred.
Hur det är på Connex/veolia har jag ingen aning om, men i mitt område kör de nattågen till övre Norrland, låter inte heller så roligt i mina öron.
Jobbet i sig är relativt enkelt, när allt fungerar, men händer något sitter du i skiten, du ska inte bara köra tåget, utan även eventuellt åtgärda fel som uppkommer på tågsättet för att kunna köra vidare. Du är även helt i händerna på tågledningen som bestämma ordningen på tågen och om du hamnar bakom ett långsammare tåg eller vänta vid röd signal är det bara att acceptera faktum. Händer något med tåget framför mig leder det även till att jag måste stanna och vänta.
På Stockholm C är det så tajt med tågen att 30 sekunders försening på ett tåg kan försena mig på minst 1 minut, eller om jag avgår 30 sek försent försenar jag kanske ett annat tåg...
Jag trivs med det jag gör, men inget jag kanske vill göra hela livet, utan jobbar extra vid behov och kombinerar med studierna, vilket jag tycker fungerar skitbra. Men spännande? Njea, jag kan varenda signal, kurva, växel på den sträcka jag kör. Skulle nästan kunna blunda mellan två signaler för att veta när jag ska titta för att hinna se nästa.