2025-11-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, jag kände inte till att restauranganställda som serverar äldre måste ha särskilda erfarenheter. Är det när kunderna uppnår en viss ålder denna särskilda erfarenhet krävs? Jag tänkte nämligen gå ut i kväll, så jag kanske ska förvarna dem?

Fortfarande är jag dock intresserad av om det är restauranganställda eller personer inom vård- och omsorg som driver restaurangen.

Om man jobbar i dessa yrken med restauranger som ligger nära intill ett äldreboende eller i ett äldreboende. Då ska man kommunicera med äldre på ett respektfullt sätt.

Sen att du går och anmäler en 90 årig människa med taket inte helt i huvudet för att denne råkar säga olämpligheter under ett funktionsnedsatt sinne, ja då har man mer problem med sig själv.

Gå du och förvarna andra som inte har någon alls logik eller någon form av ryggrad.

Även om det vore så att restaurangpersonalen inte ska behöva ha USK utbildning, så är det ytterst omoraliskt att applicera en HMF mot en äldre man som är dessutom i 90 års åldern. Du kan inte lägga munlapp på äldre människor vad dom får säga eller inte får säga. Det är ju steget mot diktatur.
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2025-11-22 kl. 14:21.
Citera
2025-11-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Om man jobbar i dessa yrken med restauranger som ligger nära intill ett äldreboende eller i ett äldreboende. Då ska man kommunicera med äldre på ett respektfullt sätt.

Sen att du går och anmäler en 90 årig människa med taket inte helt i huvudet, ja då har mer problem med dig själv.

Gå du och förvarna andra som inte har någon alls logik eller någon form av ryggrad.
Vi får hoppas att någon annan förstår vad jag skriver, och kanske kan svara på om det är vård- och omsorgspersonal som handhar restaurangen, eller restaurangpersonal.
Citera
2025-11-22, 14:23
Medlem
Citat:
Vi får hoppas att någon annan förstår vad jag skriver, och kanske kan svara på om det är vård- och omsorgspersonal som handhar restaurangen, eller restaurangpersonal.
Jag har redan svarat nu och yttrat mig om dina så kallade "etiska" förhållningssätt som är djupodlad från svenska stasi rörelsen.
Citera
2025-11-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Jag har redan svarat nu och yttrat mig om dina så kallade "etiska" förhållningssätt som är djupodlad från svenska stasi rörelsen.
Det jag undrar är om det är vård- och omsorgspersonal eller restaurangpersonal som handhar restaurangen. Jag ställer inte frågan en gång till, inte till dig i alla fall.
Citera
2025-11-22, 14:56
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Förstår inte vad du menar. Är det någon som inte får dricka alkohol på ett "muslindrivet hem"?

Vilket hem är det?

Det har jag aldrig sagt, så sluta lägg ord i munnen på mig, Mohammed.
Citera
2025-11-22, 15:07
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad händer då?
Inget jag kan veta. Du lever ditt liv med hat som ditt främsta kännetecken. Du blir långsamt förblindad av detta och tappar kontakten med verkligheten mer och mer.

Om du tolkar mina ord som hot så har du läst tokigt. Jag önskar dig inget ont och det inkluderar hatet som fascismen innebär genom att det är en form av självhat.
Citera
2025-11-22, 15:14
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Det kan ju också vara så att det faktiskt finns en ganska stor och växande grupp praktiserande och/eller kulturella muslimer i det här landet, vars traditioner och seder ligger rätt långt ifrån ursprungsbefolkningens. Detta leder till konflikt istället för kumbaya, ursprungsbefolkningen har egentligen aldrig önskat sig en stor muslimsk minoritet i sitt land, men måste nu förhålla sig till islam i rätt många aspekter av sin vardag och många har nog tröttnat.

Jag läser inte Samnytt, men att du påstår att de behöver ”påminna” sina läsare om att muslimer finns får mig att gissa att du antingen är muslim/invandrare själv (och därför av naturliga skäl inte vill ha en massa negativitet riktad mot din ”grupp”) eller en frivilligt segregerad svensk.

Angående det fetade förresten: Varför skulle inte muslimer vara ett gäng mesproppar?
Om man nu vill framställa en grupp som fullständigt ofarlig så är det väl bra att peka på hur mesiga och pacifistiska de är?
Jag är inte muslim och inte heller är jag invandrare.

Vetskapen om att seder och bruk sker bakom moskéns stängda dörrar då muslimernas gudstjänst pågår är i alla fall för mig av en mycket liten betydelse.

Av det jag har tagit del av då det kom,er till hetsandet mot muslimer som sker här och på andra kommentarsfält så är bilden ofta motsägelserik - muslimer beskrivs som både svaga och starka på samma gång.
Citera
2025-11-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Det var mycket mer än mutter då finns många vittnen till händelsen. Alla i lokalen hörde när rassegubben fått i sig för mycket vodka. Kan man inte kontrollera alkoholintaget bör man avstå ifrån alkohol så slipper man göra bort sig och bli utkastad som hyresgäst ifrån boendet.

Klart att han kunde välja att bli fysisk, han hade både tillgång till kniv och gaffel att attackera om han var på det humöret. Alkoholen påverkar frontalloben mycket på åldringar som kanske har en bakåtliggande demens också. Den kan göra att den demente kan bli mycket aggressiv plötsligt och attackera.

Hur vet du att det var mer än mutter inför 'många vittnen'? Var du där bland 'alla i lokalen' som hörde?
Kollade du att han fått i sig 'för mycket vodka'? Du beskriver honom som dement, så jag antar att du vet vem mannen är. Utkastad från boendet? Man kastar inte ut dementa.

Dela gärna med dig med mer relevant fakta och bekräfta gärna att du var där.
Citera
2025-11-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3eriksson
Jag trodde vård/omsorgsboenden oftast fick maten ditskickad.
På äldreboenden brukar väl maten packas upp och värmas/serveras av vårdpersonalen medans vissa andra väljer att ha egna kockar.
Du har kanske bättre koll men att det ska finnas restaurang på alla boenden har jag svårt o tro.

Det är bra att inte flera kvinnor är som denna och måste gå hem och gråta...

Jag kommenterade bara hur du uttryckte dig, inte om att varje äldreboende har egen restaurang.
Citera
2025-11-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Min uppfattning är att den anmäla gjordes i stort för att man visste gubben hade pengar, samt man ville göra sig en hacka på det, alltså det handlar i sig inte om man blev så jättekränkt utan försöka få pengar.
Dessa är oftast väldigt beräknande när det gäller få tag i pengar.
Ger de den där sexbarnsmamman skadestånd, så hoppas jag verkligen de balansera det mot allt vad hon säkert drar in i bidrag, bland annat barnbidrag.
Skadestånd i form av kapital är en beskattningsbar inkomst.

Enligt artikeln i Samnytt:

"Påpekas bör att den 90-årige mannen, enligt de uppgifter som finns i polisutredningen, har en betydande förmögenhet. Och den muslimska sexbarnsmamman har i förhör sagt att hon vill ha skadestånd från honom."

Hon säger sig ha skakats så hårt av denna händelse att hon gick hem från jobbet och bara grät. Därefter kunde hon varken sova eller jobba.

Enligt vad jag förstår från artikeln så har utredarna grävt noga för att hitta någonting att hänga mannens uttalanden på, utan att kunna hitta något specifikt.

Sedan vet vi ju inte hur många muslimer som skulle kunna ha hört 90-åringens uttalande, men det var åtminstone 3 st. i lokalen; 6-barnsmamman och två av hennes kollegor.

Mannen får väl ersätta 6-barnsmamman för förlorad arbetsinkomst. Om man kan få ersättning för gråt återstår att se. Ersättning för sveda och värk kommer nog inte på tal. Så då kommer väl HMF in i spelet.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-11-22 kl. 15:48.
Citera
2025-11-22, 15:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Inget jag kan veta. Du lever ditt liv med hat som ditt främsta kännetecken. Du blir långsamt förblindad av detta och tappar kontakten med verkligheten mer och mer.

Om du tolkar mina ord som hot så har du läst tokigt. Jag önskar dig inget ont och det inkluderar hatet som fascismen innebär genom att det är en form av självhat.
Kan du förklara hur fascism är självhat? Eftersom det, liksom nazism och kommunism, är en vänsterideologi, är alla inom denna sfär självhatande?
Citera
2025-11-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är väl inget fel om han döms. Men han lär få kraftig straffrabatt. Sen bör GM vara försiktig med spriten i framtiden.

Man har rätt till sin åsikt - skyll inte på 'spriten'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in