Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Kan du inte istället berätta vad du menar att jag inte förstått?
Här har du förövrigt ett boende där restaurangen inte drivs av själva boendet,
https://aldreomsorg.stockholm/hitta-servicehus/servicehus/alvsjo-servicehus
Det handlar inte om att jag vill bråka, men många här menar att undersköterskor på ett äldreboende ska stå ut med kränkande kommentarer, och det är möjligt. Men jag tror inte att det handlar om undersköterskor, utan om restaurangpersonal.
Svarar på din sista mening, då det är mest relevant att besvara då annat är redan konstaterat och avhandlat.
Du jobbar inte på vården misstänker. Det handlar inte om man söker jobb som undersköterska och ska vara mottaglig för kränkningar, det är inte vad det handlar om.
Det handlar om brukarfokus. I svensk äldreomsorg är grundprincipen att alltid sätta brukaren i centrum. Det innebär att personalen ska utgå från den äldres behov, förmågor och värdighet, även när beteenden kan vara svåra att hantera. Det är som är stadgat och inget som bara förbises.
När en person är dement kan kränkande eller aggressiva kommentarer ofta vara en del av sjukdomsbilden. Det är inte riktat personligt mot personalen, utan ett uttryck för förvirring, frustration eller nedsatt impulskontroll. Professionellt bemötande är nummer ett, och anammar du inte dessa kvaliteter i vården, har du inget att göra där.
Dessa USK hanterade inte situationen professionellt, och därför behöver dom byta jobb, eller det minsta kan bli förflyttade till en annan avdelning.