2025-11-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3eriksson
De som jobbar inom vården vet ju att äldre kan säga fula saker och det ska helst isf lyftas med familjen till den boende.
Ställer frågan igen, ingen verkar kunna svara: Vet vi att personalen på restaurangen arbetar inom vård/omsorg?
Citera
2025-11-22, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Vilken blir nästa minoritet som SD ger sig på och utlovar "frid och ro" när den är borta? Att döma av retoriken som förs av dess nätsvans så finns det flera kandidater, så det återstår att se vilken som blir först av dessa.

Vi vet inte vilka de som kom till denna landmassa först var. Att det var muslimer kan vi dock säga med säkerhet att det inte var eftersom islam inte fanns på den tiden. Vilka som var här först har ingen betydelse. Dessa ursprungliga proto-skåningar har inget gemensamt med dagens svenskar. Det var ju dessutom först på 1800-talet som man började prata om nationell identitet som en del av det politiska samtalet.

Valloner som kom hit och visade svenskar med tummen mitt i handen hur en slipsten ska dras var OK? Det fanns med säkerhet motstånd till det också, men tiden var en annan då och man fäste inte lika mycket vid nationell identitet som man gör nu.

Hur vet du att dessa "hatar västerlandet"? De är ju här och arbetar, bidrar och betalar skatt. Deras insatser gör att Sverige fungerar och att en 90-årig man i Borås sitter och häver ur sig tråkanden om att de ska åka hem tillsammans med sin "sort" är ingen trevlig arbetsmiljö.

Du verkar påläst och har en åsikt, vilket jag helt respekterar. Jag är en infödd svensk som bott många år i främmande länder och jag har vänner som inte kommer från Sverige men som bor här. Jag respekterar dem. De är integrerade, om man kan säga så. Men det är inte alla. Se till brottsstatistiken, man.

De vi hör talas om är dessvärre alla rötägg som kommer hit och lever på oss andra.

Men menar du verkligen att jämföra de skickliga och hårt arbetande vallonerna med folk som kommer till detta land med 6 kids, föräldrar, svärföräldrar och andra släktingar varav många aldrig kommer att vara arbetsdugliga eller språkkunniga ens för att söka ett jobb?

I sådana fall kan jag ge dig flera exempel på hur det fungerar i verkliga livet.

Det du skriver är intressant. Det förtjänar att läsas flera gånger.

PS: Har varit lärare i svenska för invandrare. (vuxna, skulle aldrig jobba annars, min plan som ung krossad). Kan berätta massor direkt från "fältet" om det är något du vill veta.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-11-22 kl. 10:06.
Citera
2025-11-22, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ställer frågan igen, ingen verkar kunna svara: Vet vi att personalen på restaurangen arbetar inom vård/omsorg?

Restaurangen ligger i ett vårdboende men hon kan ha varit anställd av den.
Det är ju fint att dom har tillgång till restaurang.
Citera
2025-11-22, 09:58
Medlem
Citat:
Precis. Och man behöver nog ingen utbildning inom vård och omsorg för att arbeta på en restaurang.
Citat:
Tror alla sådana boenden har tillgång till restaurang.
Citera
2025-11-22, 10:00
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Länder kan inte vara sjuka utom om man ser landet som ett levande väsen.

Det är en del av fascismen att se landet så. Jag hoppas för din skull att du inte är fascist.
Vad händer då?
Citera
2025-11-22, 10:16
Medlem
Citat:

Vilka "dom"? En folkgrupp över 60? Naturligtvis har äldre, helt vanliga personer, tillgång till det mesta.
Och ska ha det. "Det är ju fint att dom har tillgång till restaurang"? Äldre är inga fångar eller en mindre vetande grupp som man buntar ihop.
Citera
2025-11-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad händer då?

Det som håller på att hända nu.
Citera
2025-11-22, 10:19
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Det som håller på att hända nu.
Nej, jag undrar vad hotet var, huruvida jag var fascist. Vad ska personen göra då?
Citera
2025-11-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vilka "dom"? En folkgrupp över 60? Naturligtvis har äldre, helt vanliga personer, tillgång till det mesta.
Och ska ha det. "Det är ju fint att dom har tillgång till restaurang"? Äldre är inga fångar eller en mindre vetande grupp som man samlar ihop.

Jag trodde vård/omsorgsboenden oftast fick maten ditskickad.
På äldreboenden brukar väl maten packas upp och värmas/serveras av vårdpersonalen medans vissa andra väljer att ha egna kockar.
Du har kanske bättre koll men att det ska finnas restaurang på alla boenden har jag svårt o tro.

Det är bra att inte flera kvinnor är som denna och måste gå hem och gråta...
Citera
2025-11-22, 10:28
Medlem
Citat:
Men otroligt fult att anmäla denna 90-åring som är omgiven av muslimer varenda dag och kanske haft en dålig dag. De som jobbar inom vården vet ju att äldre kan säga fula saker och det ska helst isf lyftas med familjen till den boende. Att hon också vill ha skadestånd visar på bristande omdöme.

Min uppfattning är att den anmäla gjordes i stort för att man visste gubben hade pengar, samt man ville göra sig en hacka på det, alltså det handlar i sig inte om man blev så jättekränkt utan försöka få pengar.
Dessa är oftast väldigt beräknande när det gäller få tag i pengar.
Ger de den där sexbarnsmamman skadestånd, så hoppas jag verkligen de balansera det mot allt vad hon säkert drar in i bidrag, bland annat barnbidrag.
Skadestånd i form av kapital är en beskattningsbar inkomst.
Citera
2025-11-22, 10:32
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vissa verkar anse att man inte ska få dricka alkohol bara för att man hamnar på ett äldreboende. Fan vilken människosyn.

Ja, det är hemskt. Är vän med en 90+ gubbe, han har eget hus å kärring, vi brukade alltid röka lite gräs och ta några bärs varje lördag. Han tar sig alltid en liten shot på morgonen/lunch och en till kvällen, får honom att må bra. Fatta att hamna på ett muslimdrivet hem där du bara ska hålla käft, säkert inget fläsk heller.
Citera
2025-11-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Min uppfattning är att den anmäla gjordes i stort för att man visste gubben hade pengar, samt man ville göra sig en hacka på det, alltså det handlar i sig inte om man blev så jättekränkt utan försöka få pengar.
Dessa är oftast väldigt beräknande när det gäller få tag i pengar.
Ger de den där sexbarnsmamman skadestånd, så hoppas jag verkligen de balansera det mot allt vad hon säkert drar in i bidrag, bland annat barnbidrag.
Skadestånd i form av kapital är en beskattningsbar inkomst.

Jag tror inte det har att göra med att dom visste att han hade pengar.
Skadesumman kommer vara väldigt låg. Bara för att hon jobbade där , kanske i köket, så vet hon inte om han är förmögen...låter mer som ngt samnytt kryddat med då det är en ganska fattig nyhet.

Sen så är det väl så också att alla arbetsgivare är skyldiga att anmäla sånt här/prata med den som utsatts. Arbetsplatsen i Sverige är skyddad . Om någon i matsalen som hörde detta skulle klaga efter och det inte gjorts ngt åt det så kan det leda till att det börjar spridas rykten om att chefen inte bryr sig om rasism tex.
I vanliga fall löser sig sånt här tror jag med hjälp av ett vanligt möte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in