Det är i augusti i år som 90-åringen sitter i restaurangen på det vård- och omsorgsboende som han bor på för att äta lunch. Till maten dricker han alkohol.
– Jag tar ju två snapsar till lunchen. Varje dag. Och det har jag inte ont av, förklarar mannen i förhör.
”Du ska inte stanna här”
Majoriteten av personalen i restaurangen är muslimer. Och det är något som den 90-årige mannen tycks reagera på. Enligt vittnen muttrar han att han är ”jävla trött på detta stället” och att ”dessa muslimer borde inte få vara kvar”.
Mannen vänder sig sedan direkt till en anställd; en syrisk sexbarnsmamma som kom till Sverige 2020 och som bär muslimsk sjal; för att framföra sitt missnöje.
– Alla muslimer måste ut från Sverige, säger han enligt vittnesuppgifter och tillägger därefter:
– Du ska inte stanna här!
Tre av kvinnans kolleger, varav två även de är muslimer, blir vittnen till åldringens utfall.
Citat:
Nu åtalas 90-åringen, som tidigare är ostraffad, för hets mot folkgrupp. Åklagaren menar i sin stämningsansökan att det funnits ett 30-tal personer i restaurangen när 90-åringen fällde sina kommentarer om muslimer, och att uttalandet därmed fått spridning, vilket är ett krav för att kunna fällas för brott. I andra hand yrkar åklagaren att han döms för ofredande.
Nytt åldersrekord för HMF?
I Storbrittanien hade de nog övervägt fängelse men på den nivån är inte Sverige riktigt än...
men rejäla skadestånd kan nog hägra.
Pissigt och korkat yttrande av gubbstrutten, så klart. Men vari ligger HMF omkring hans (opassande) yttranden? Eller sa gubbstrutten något rasistiskt som inte omnämns i artikeln?
Känns märkligt om han åtalats enkom på dessa formuleringar?
Nu kan man ju mena att det är förmildrande omständigheter att gubbstrutten är 90 år gammal, och kanske inte är i bästa form i skallen. Men man undrar ju så klart varför han tvingades yttra sig som han gjorde? Var inte suparna till belåtenhet? Hade personalen trakasserat honom? Eller har han över tid mest stört sig på att det inte var blonda ariska och rosenkindade som serverade honom?
Lagen HMF är verkligen en gummiparagraf. Ska den ha sitt existensberättigande bör den reformeras och bli tydligare omkring sitt innehåll.
Nytt åldersrekord för HMF?
I Storbrittanien hade de nog övervägt fängelse men på den nivån är inte Sverige riktigt än...
men rejäla skadestånd kan nog hägra.
nej
Citat:
Nazisten Vera Oredsson har dömts till villkorlig dom för hets mot folkgrupp efter att ha skrivit nedsättande om afrikaner och araber, rapporterar Expo.
Ingen får kritisera den nya statsreligionen islam.
Mig veterligen har han inte kritiserat och/eller pissat på deras religion? Hade han gjort det, kan jag förstå att han under rådande trend omkring vad HMF är hade dragits inför domstol.
HMF är rejält knepig. Att han använder ordet jävla är väl det det hänger på. Implikationen om att det finns en anledning till att de inte bör vara i Sverige räcker nog inte. Skulle vara intressant om man testat en implikation under HMF. Att skyddad grupp X inte gillar förstår eller avfärdar något som parlamentarism bör prövas.