2025-11-04, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Det konstiga är att jag inte kör några arm-mono övningar utan jag lyfter med lika mycket vikt på båda sidor ändå strålar diafragma-krampen till hjärtat, men om jag vore hjärtsjuk så borde jag nog dött igår redan, för jag härdade ut hela kvällen och idag är det lite mindre

Svårt att säga om jag vinklar armen, jag gör så många olika övningar, nej jag stretchar inte, det tar för mycket tid, och hur stretchar man bröstkorgen för att förebygga dessa infarkter?
Har du möjlighet att träna bröst med stång?

Vänta i så fall till värken har gått över och testa med stång och se ifall samma problem uppstår då också.
Eller är det flyes du kör med hantlar?
Citera
2025-11-04, 17:11
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Har du möjlighet att träna bröst med stång?

Vänta i så fall till värken har gått över och testa med stång och se ifall samma problem uppstår då också.
Eller är det flyes du kör med hantlar?
Omvända flyes heter den tydligen https://privatetrainingonline.se/wp-content/uploads/2018/10/Omvanda-flyes-PTO-Private-Training-Online.jpg.webp
jag är ganska ny på den övningen med farliga 8 kg hantlar. De va i lördags och nu har kärlkramperna som satte sig på vänster sida mer än mitten upphört

Jag äger ingen stång nej, då jag tränar hemma
Citera
2025-11-04, 17:43
Avslutad
Citat:
Omvända flyes heter den tydligen https://privatetrainingonline.se/wp-content/uploads/2018/10/Omvanda-flyes-PTO-Private-Training-Online.jpg.webp
jag är ganska ny på den övningen med farliga 8 kg hantlar. De va i lördags och nu har kärlkramperna som satte sig på vänster sida mer än mitten upphört

Jag äger ingen stång nej, då jag tränar hemma
Det är en övning för baksida axlar. Har du nyligen börjat med övningen så är det nog bara att kroppen inte är van vid den ännu.
Citera
2025-11-15, 23:59
Medlem
sneakydudes avatar
Funderar på att testa en ny split, PPL+Överkropp, nån som har erfarenheter av något liknande?

Måndag: Push
Tisdag :Pull
Onsdag:Vila
Torsdag: Ben
Fredag: Vila
Lördag: Överkropp
Söndag: Vila

Ben/röv ligger bra till, bedömer att ett pass i veckan räcker för stunden, tänker växla över till ett pass helkropp framledes. Lägger det passet på helgen då man kan ta mer tid på sig. Axlar, bröst och rygg (i den ordningen) behöver en skjuts. Armarna får sitt på köpet, brukar dessutom slänga in 2-3 bicep eller tricepsövningar i nuvarande split om jag vet att det är minst 24h till nästa gång de körs. Samma gäller mage, blir väl 4-6 set i veckan, går nog att lirka in dem i nya upplägget.

Tankar?
Citera
2025-11-16, 05:18
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Funderar på att testa en ny split, PPL+Överkropp, nån som har erfarenheter av något liknande?

Måndag: Push
Tisdag :Pull
Onsdag:Vila
Torsdag: Ben
Fredag: Vila
Lördag: Överkropp
Söndag: Vila

Ben/röv ligger bra till, bedömer att ett pass i veckan räcker för stunden, tänker växla över till ett pass helkropp framledes. Lägger det passet på helgen då man kan ta mer tid på sig. Axlar, bröst och rygg (i den ordningen) behöver en skjuts. Armarna får sitt på köpet, brukar dessutom slänga in 2-3 bicep eller tricepsövningar i nuvarande split om jag vet att det är minst 24h till nästa gång de körs. Samma gäller mage, blir väl 4-6 set i veckan, går nog att lirka in dem i nya upplägget.

Tankar?

Övningar och volym på överkroppspasset? Hade jag kört så hade jag nog kört fokus bröst på pushpasset och lättare/lägre volym axlar (eftersom du kör pull dagen efter) och mer styrka bröst/fokus axlar på överkroppspasset, eller kanske mer styrka överkropp/volym armar på överkroppspasset. Se till att kötta sidoaxlar en hel del, så du inte ser ut som en styrkelyftare med stora bröst och små axlar.
Citera
2025-11-16, 11:31
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Övningar och volym på överkroppspasset? Hade jag kört så hade jag nog kört fokus bröst på pushpasset och lättare/lägre volym axlar (eftersom du kör pull dagen efter) och mer styrka bröst/fokus axlar på överkroppspasset, eller kanske mer styrka överkropp/volym armar på överkroppspasset. Se till att kötta sidoaxlar en hel del, så du inte ser ut som en styrkelyftare med stora bröst och små axlar.

Tack för svar.

Behöver troligen testa att köra en hel PPL för att sen utvärdera vad kroppen klarar på överkroppspasset. Är ju som sagt presspass näst i turordningen efter det, tänkte köra incline bänk där och riva av axelpressen på överkroppspasset. Så;

Utgångspunkten är samtliga övningar 4x8-12 och första set med lättare belastning för uppvärmning. Jagar dock inte reps, utan kör ganska långsamt och kontrollerat med god form. Dock tenderar ändå sista repsen i sista setet att bli partials till failure. Nåväl;

*axelflyes (sidolyft hantlar/kabel)
*axelpress med hantlar
*Bröstflyes (pecdec/kabel)
*Latsdrag med smalt underhandsgrepp
*Tricepspress i kabel
*Preacher curls
*Cable crunch samt någon statisk bålövning, typ varianter på hollow hold eller sidoplanka. Har en riktigt jävlig övning jag brukar avsluta med, slutar oftast med fosterställning.
Citera
2025-11-17, 07:41
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Tack för svar.

Behöver troligen testa att köra en hel PPL för att sen utvärdera vad kroppen klarar på överkroppspasset. Är ju som sagt presspass näst i turordningen efter det, tänkte köra incline bänk där och riva av axelpressen på överkroppspasset. Så;

Testa och utvärdera. Min erfarenhet är att axlar återhämtar sig snabbare än bröst, så att köra axelfokus på överkropp och bröst på push tror jag kan fungera bra. Det går ju också att lägga överkroppspasset en dag där du kan träna tidigare, och pushpasset på kvällen. Då får du fler timmar mellan passen men ändå in båda passen.

Träna fokuserat och ät mycket så kommer det bli bra.
Citera
2025-12-30, 01:02
Medlem
Crapmagics avatar
Jag har lyckats träna fram nån övervbelastningskada i axeln utav någon av mina övningar, och den stramande värken i axeln kan återstartas på beställning varje gång jag lyfter armen så att jag kan lägga handen bakom huvudet

Så hur länge tar det att läka tror ni? och slutar det läka ifall jag fortsätter belasta axeln i övningar?
Det begränsas till ganska få övningar ifall jag bara kan använda 1 arm i flera månaders tid?

Ska jag käka antiinflammatorisk treo varje dag i hopp om att det ska läka fortare?
Senast redigerad av Crapmagic 2025-12-30 kl. 01:05.
Citera
2026-01-07, 15:25
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Jag har lyckats träna fram nån övervbelastningskada i axeln utav någon av mina övningar, och den stramande värken i axeln kan återstartas på beställning varje gång jag lyfter armen så att jag kan lägga handen bakom huvudet

Så hur länge tar det att läka tror ni? och slutar det läka ifall jag fortsätter belasta axeln i övningar?
Det begränsas till ganska få övningar ifall jag bara kan använda 1 arm i flera månaders tid?

Ska jag käka antiinflammatorisk treo varje dag i hopp om att det ska läka fortare?
Hör upp allihopa! nu jävlar blir jag radikal och tar en halv treo per dag, för jag orkar inte gå och ha ont i axeln längre, och jag orkar inte att inte engagera axeln i några lättare kroppslyft, för nu kan jag inte ens göra armhävningar längre utan att få ont efter att ha utmanat ödet för mycket, med försiktigare träning samt stretching av arm & axel till ingen nytta

Låg dos acetylsalicylsyra kanske kan kortsluta den inflammatoriska processen och påbörja muskel reparationsprocessen som tydligen vägrar starta, alternativt att jag avbryter den med min träning varje gång

Jag hart t,o.m tejpat axeln med kinesiologitejp i en vecka, men tillsynes till ingen nytta
Senast redigerad av Crapmagic 2026-01-07 kl. 15:31.
Citera
2026-01-09, 22:48
Medlem
Citat:
Hör upp allihopa! nu jävlar blir jag radikal och tar en halv treo per dag, för jag orkar inte gå och ha ont i axeln längre, och jag orkar inte att inte engagera axeln i några lättare kroppslyft, för nu kan jag inte ens göra armhävningar längre utan att få ont efter att ha utmanat ödet för mycket, med försiktigare träning samt stretching av arm & axel till ingen nytta

Låg dos acetylsalicylsyra kanske kan kortsluta den inflammatoriska processen och påbörja muskel reparationsprocessen som tydligen vägrar starta, alternativt att jag avbryter den med min träning varje gång

Jag hart t,o.m tejpat axeln med kinesiologitejp i en vecka, men tillsynes till ingen nytta

Vad är det som har hänt, och vad håller du på med? Sträckning, överbelastning, eller vad?

Håll inte på och mixtra med sånt du inte förstår dig på. Vare sig träning eller mediciner. Prata med någon kunnig. Jag kan guida dig vidare. pm.
Citera
2026-01-12, 15:11
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOFOFOA
Vad är det som har hänt, och vad håller du på med? Sträckning, överbelastning, eller vad?

Håll inte på och mixtra med sånt du inte förstår dig på. Vare sig träning eller mediciner. Prata med någon kunnig. Jag kan guida dig vidare. pm.
Hur vet man sånt? vilken skada man har, det gör bara ont när axeln vrids uppåt, dvs lyfter, det är på bättringsvägen eventuellt, kanske pga av en halv treo per dag, jag vet inte om du tycker att en halv treo går in under att jag mixtrar och experimenterar med sådant jag inte förstår mig på? .

Trail and error måste man göra inom träning tror jag, speciellt när man som jag tränar hemma och inte på gym, förmodligen är mina 8 kg hantlar för mycket för mig när dom vinklas på ett ofördelaktigt sätt så att belastningen maxas under nackövningar, vilken nackövning som är utlösaren är svårt att säga
Citera
2026-01-19, 12:38
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Någon som varit hos Träningsspeciallisten i Sollentuna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in