2025-11-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja, och då gäller ukrainska lagar för dem – precis som rysk lag gäller för britten som gick in beväpnad på ryskt territorium. Det är det som är poängen: den stat på vars territorium du grips avgör vilken lag du hamnar under.

Det stämmer inte.
Citera
2025-11-15, 21:15
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Visst är dom speciella, men se det från en vanlig ryss från en storstad sin sida, som jag tror ser det från et helt annat perspektiv.
Det kommer nog nu snart, men inntils nyss har det ryska samhället inte tagit så mycket stryk egentligen.
För den vanliga ryss har kriget varit en "SMO" för en, det dom tror är, en god sak relativt långt bort både geografiskt och mentalt. Visst har många förlorat sina kära, men det har USA gjort också t.ex i sina engagement, och ryssarna värderar ju människoliv lite annorlunda och totala förluster är troligen okänd för Ivan och Olga.
Lite på sidan kanske, men livet gick ju sin gång här hemma i Skandinavien också når vi skickade och förlorade soldater i Irak och Afghanistan. Den vanliga man i gatan gick ju inte rundt och tänkte på krig dagligen.
Men det kommer nog en dag då det blir för hög kostnad för Ryssland, precis som för USA i Vietnam och Irak.
Vilket dravel, en miljon ryssar minst, har dött eller är skadade och du tror folk i ryssland inte vet om det?
USA krigade i Vietnam i 15 år 58000 dog och det var upplopp och på gränsen till revolt.

Ryssar är verkligen speciella, hjon losers oempatiska.
Citera
2025-11-15, 21:18
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det gör ju inte zelenskys situation bättre.
Sant, men visar tydligt på att i Ukraina finns viss mån av demokrati, yttrandefrihet samt antikorruption som helt saknas i Ryssland. Helt tydligt faller ryssarnas argument att befria ett land från ovanstående när dom inte ens själv kan leva upp till sina falska påståenden då Ryssland själv är värre än vad dom anklagar andra för.
Citera
2025-11-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillåpotatis
inte på Zeleskijs villkor. Varför skulle han göra det? Det är ju rakt av idiotiskt att ha krigat i 4 år och sedan när man har övertag bara ta sitt pickopack och lämna allt tillbaka eftersom Zeleskij vill ha 1992 års gränser. Skrattretande. Ett sådant krav kan också ses som att ma inte vill ha fred, då man vet att Putin kan absolut inte acceptera det. Men det vill du inte erkänna.

Nej det kan man inte.
Det är enbart Ryssland och dess supportrar som vill ha krig.
Ukraina vill bar bli lämnat ifred.
Citera
2025-11-15, 21:21
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
rimligt avtal? rimligt för vem? ha skriver under det som är rimligt för honom, som vinner.

Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m5oic6wohk2t

Området kring Pokrovsk har rensats från ryska soldater.

https://x.com/AMK_Mapping_/status/1989661448126247138?t=EXGFd_GQy5Sh1d7nJ8HX8g&s=19

Pokrovsk är helt erövrat och Myrnohrad helt omringat.
Citera
2025-11-15, 21:22
Medlem
sillåpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ja, precis så. Berätta om din ståndpunkt. Varför du stödjer den angripande sidan. Osv. Jag är jätteintresserad vad som driver dig!

Jag vill ha slut på dödande. Det ända sättet att göra det på är att acceptera att vissa länder är strategiskt viktiga för ryssar. Ukraina och Georgien är sådana, de behöver vara neutrala Ryssland. USA ska hålla sig i USA, då kommer ryssen hålla sig i Ryssland. I annat fall riskerar vi i Europa med jämna mellanrum lida av konsekvenserna av detta revirpissandet. Det var jag anser.
Citera
2025-11-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Visst är det typiskt att detta konto så ofta lyckas hitta ren skit, som den sedan alltid tolkar till någon lång harrang.... Ofta med minimal koppling till vad som faktiskt står i länken, eller i detta fallet - uselt underlag....
Så sjukt typiskt detta konto gång på gång "lyckas" hitta denna skit.... Och sen försöker kalla sig "neutral".

Tack för ni säger emot skiten, märker ju hur frustrerad kontoägaren blir varje gång - långa uppsatser med rappakalja direkt 😅

Men långa haranger är allt du har att komma med, förnekande pissluffare som du är. Hur ser du nu på tre års meningslöst krigande och Ryssland är ännu inte krossat? Svara mig
Citera
2025-11-15, 21:25
Avslutad
Citat:
bra observation att ryssar är speciella och ser annorlunda på människoliv men framförallt på konflikten i sig. Folk har mycket svårt att förstå och acceptera det i väst. Det är dock något de kommer att få göra om det ska få sitt slut det här vansinnet. Problemet är att vi här är lika hjärntvättade på vårt sätt som ryssen på sitt.
Vi i väst definitivt inte lika hjärntvättade som en average ryss. Hela deras samhälle bygger på propaganda för att fungera och dom värderar inte människoliv för fem öre.
(Det är inte så svårt att förstå dom bara är så likt indier/kineser lite)
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-11-15 kl. 21:27.
Citera
2025-11-15, 21:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skall bli intressant att följa med..

Personligen har jag ju vart utav den uppfattningen att det vore bäst utav Ukraina att lämna Pokrovsk. Att man är för utlämnad där, en risk att bli helt innesluten.

Sägs ju att Ryssland har betydliga styrkor runtomkring.

Som sagt, det går inte att definiera "bäst".

Att stanna där kostar resurser, för det är inte den ideala front-formningen för att få en bra attrition ratio.. Det mest ideala för att döda ryssar och själv överleva är när ryssen ute på fälten, och de själva i mindre samhällen, eller större städer för den delen. Fronten ska vara relativt jämn, inte bulor som Myrnohrad nu, där bara ena sidan (ryssen) kan använda artilleri och motsvarande.

Men om man lämnar Pokrovsk, så ökar hastigheten varmed ryssen avancerar.

Det vi kan lära oss av detta är att Ukraina har en del kraft att forma slagfältet. Och de väljer mellan bra förlustratio och att fördröja ryssen maximalt. Där faller valet på maximal fördröjning. Det spännande är att analysera på varför de gör det.
Citera
2025-11-15, 21:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som sagt, det går inte att definiera "bäst".

Att stanna där kostar resurser, för det är inte den ideala front-formningen för att få en bra attrition ratio.. Det mest ideala för att döda ryssar och själv överleva är när ryssen ute på fälten, och de själva i mindre samhällen, eller större städer för den delen. Fronten ska vara relativt jämn, inte bulor som Myrnohrad nu, där bara ena sidan (ryssen) kan använda artilleri och motsvarande.

Men om man lämnar Pokrovsk, så ökar hastigheten varmed ryssen avancerar.

Det vi kan lära oss av detta är att Ukraina har en del kraft att forma slagfältet. Och de väljer mellan bra förlustratio och att fördröja ryssen maximalt. Där faller valet på maximal fördröjning. Det spännande är att analysera på varför de gör det.

(när har jag nämnt ordet bäst ? )

Det jag fetade utav dig, tror jag inte på. Inte att ryssen avancerar..

Sedan ger jag dig en poäng..att Ukraina formar slagfältet. Varför man gör det..är att man tror på sin strategi. Desto längre kriget pågår, desto sämre ryskt slutresultat..

(är enig med denna strategi utav Ukraina)
Senast redigerad av Snapcount 2025-11-15 kl. 21:35.
Citera
2025-11-15, 21:37
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Jag vill ha slut på dödande. Det ända sättet att göra det på är att acceptera att vissa länder är strategiskt viktiga för ryssar. Ukraina och Georgien är sådana, de behöver vara neutrala Ryssland. USA ska hålla sig i USA, då kommer ryssen hålla sig i Ryssland. I annat fall riskerar vi i Europa med jämna mellanrum lida av konsekvenserna av detta revirpissandet. Det var jag anser.
Tyvärr har ryssen inte hållit sig i ryssarnas land på 500 år, och det kommer dom inte göra i framtiden heller.
Att Ukraina är strategiskt viktigt för Ryssland betyder pr. definition att dom inte tillåts vara neutrala av Moskva, så en motsägelse där.
Ett neutralt Ukraina kunde man om man ville fixat med avtal.
Senast redigerad av Norrbagg79 2025-11-15 kl. 21:48.
Citera
2025-11-15, 21:38
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
https://x.com/AMK_Mapping_/status/1989661448126247138?t=EXGFd_GQy5Sh1d7nJ8HX8g&s=19

Pokrovsk är helt erövrat och Myrnohrad helt omringat.
Vi går inte på rysk propaganda här Vatnik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in