Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det som diskuteras är alltså om nyliga händelser indikerar att Ukraina vinner kriget. Jag tolkar flera skribenter som att så är fallet. Invänd gärna, ifall där är någon som ser att de kan uppfattas som att Ukraina vinner, men det är en missförståelse.
Jag förstår hur du menar. Du tror att det finns miljoner människor som är politiskt intresserade och kunniga i världen, och det skulle kunna vara så att det är de på Metaculus som är en extrem sekt.
Du känner kanske inte till siter som Metaculus, de ligger inom ett område som kallas för "wisdom of the crowd". Dess användares prestanda mäts. På den händelse som vi diskuterar, dvs om Donbass är ukrainskt 2030, ligger Metaculus förmåga empiriskt strax under 0.18 generellt. 0.25 är lika dåligt som en coin flip, vid händelser där community är delat. Eftersom gissningen om Donbass är så tvärsäker, ligger Brier kanske på 0.1 eller 0.14. Det betyder att Metaculus skulle kanske ha fel 1 gång på 10 i det här fallet, om att Donbass befrias av Ukraina innan 2030. Den här trådens ukraina-kör avviker kraftigt från detta i sin nyliga diskussion om hur det går, och inte minst genom att de inte berättar specifikt vad de tror. Metaculus är tydliga och säkra på att Ukraina förlorar, "skribenterna" är otydliga men säkra på att Ukraina vinner. Det är f ö min beräkning, som du säkert inte är intresserad av.
Oftast använder man dock Metaculus för att leta efter enskilda användare som visat sig vara pricksäkra. Det har jag inte gjort.
Nu kanske du förstår min ståndpunkt.
Edit: Ser att CanisMinor tror att det ska bedömas som en opinionsundersökning. Om det hade varit så, hade den givetvis haft intet värde. Ni kan läsa mer på Metaculus site, det är mycket intressant för alla politiskt intresserade och den har massor av predictions om Ukrainakriget i närtid.
Verkligheten On Topic
Avmilitäriseringen av Ryssland fortskrider
Nationalgardet visade hur drönaroperatörer förstör ryska attackflygplan i Pokrovsky-riktningen
Stanislav Pohorilov — onsdagen den 20 augusti 2025, 10:56
"Nationalgardet delade bilder på drönaroperatörer som förstörde ryska attackflygplan som försökte avancera i Pokrovskoje-riktningen på väg."
Källa : Nationalgardet på sociala medier X
"Detaljer : Det noteras att drönaroperatörer från Rubizh nationalgardebrigaden attackerade inkräktarnas attackflygplan, som försökte närma sig försvararnas positioner."
https://www.pravda.com.ua/news/2025/08/20/7526999/
Bra bilder från verkligheten.