Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-21, 20:02
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Exakt vad Trump (TACO)/ US håller på med är svårt att fullt ut förstå. Men för Europa gäller detta: Om ryssen tillåts uppfatta sig som vinnare av detta erövringskrig är det enbart en tidsfråga innan de anfaller fler länder i Europa. Alltså är Europa redan de facto i krig om US sviker genom att försöka tvinga fram en för världen dålig och farlig "fred". I sådant läge är det lika bra att Europa + fria världen (utom US) går all in och nu aktivt går in i kriget. Ryssen blir inte svagare än nu och vi kan inte ha dem flåsandes och dräglandes i nacken åratal framöver. Och US får då ha på sitt samvete om de inte stöttar den fria världen. Förlorar den fria världen det kriget får US framöver göra "deals" med världens alla dårar & diktatorer. Kul tillvaro för the land of the brave & free.......

Jag håller med dig i kärnan av vad du säger.
Ukraina bör med omedelbar verkan tas in i den inre gruppen av Europas militära råd och planer för hur Europa på bästa sätt, fullt ut stödjer Ukraina.
Citera
2025-11-21, 20:04
Medlem
c.divers avatar
Att Trump nu kommer att framstå som rysk tillgång efter det här kan nog ingen längre tveka på.
Frågan är om Putin har hållhakar på Trump behöver nog ingen längre tveka på.
Agent Krasnov kommer förr eller senare att hamna i ljuset...
Citera
2025-11-21, 20:06
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ryssland har redan förkastat det här förslaget och troligtvis kommer då bollen tillbaka till Trump.

Då blir det kanske ännu värre sanktioner ?

https://www.bbc.com/news/live/c6257wrx301t
Citera
2025-11-21, 20:08
Medlem
Undrar om de gör allvar med anklagelserna mot Gerasimov? Tydligen stor nyhet i Ryssland.
Citera
2025-11-21, 20:12
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
https://www.bbc.com/news/live/c6257wrx301t
Ok! Tror du på det?
Tror du på att Trumps plan kommer att genomföras och att han i så fall kommer att få Nobels Fredspris ?
Citera
2025-11-21, 20:13
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll.Guld
Undrar om de gör allvar med anklagelserna mot Gerasimov? Tydligen stor nyhet i Ryssland.
Nåt nytt där?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jo. Där är 28 punkter i planen. Denna punkt är bättre för Ukraina än i Istanbul. En viktig punkt att de kan ha ett starkt försvar.

Jag tittar inte på bara en punkt, men till helheten. Många andra punkter är sämre. Framför allt territoriellt. Jag har inte förstått exakta innehållet av Istanbul i det avseendet. Men Kherson Oblast och Zapo oblast var inte med i den.

Om man tror att Ryssland med 100% säkerhet skulle/kommer attackera igen efter ett fredsavtal så är 2025-dealen är antagligen en bättre deal än 2022. Det är värt att offra nåt oblast för att ha en stark armé. Men jag tror inte att Ryssland kommer att attackera igen (såvida inte någon status quo ändras ordentligt) med fredsavtal som dessa.

Därutöver är Ukraina i en sämre position för att så stor del av deras befolkning varit borta så länge. Jag har en dotter vars bästa väninna är ukrainsk flykting. Hennes bror är i armén. Hon vill inte hem nu ifall kriget tar slut, och de är inte längre på talande fot. Brodern talar numera bara till henne på ukrainska de senaste 2 åren och vägrar tala ryska. Förståeligt och tragiskt. Natasja kommer aldrig flytta hem såvida hon inte deporteras.

Finner det intressant med Michael Clark (som ju är på Sky news) och hans analys utav fredsplanen : Ett hafsverk som han skrattade åt, fullt av motsägelser. Han underkände det rakt av. Den gode professorn undervisar även på collage, där bla i internationell rätt. Han sa att hans årskull på andra året kan göra det bättre. Sist sa han en sak till..(o han är vanligtvis försiktig med orden) : Förefaller att få bort fokus på Epstein-pappren !

https://www.youtube.com/watch?v=nACN2JgF8qA
Citera
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Helheten?
Det var en ny variant. 🤣

Helheten säger att Ukraina håller ut 14 månader till, så är Ryssland historia.

Det fetade. Ändå har du klara uppfattningar…

Citat:
Jo. Där är 28 punkter i planen. Denna punkt är bättre för Ukraina än i Istanbul. En viktig punkt att de kan ha ett starkt försvar.

Jag tittar inte på bara en punkt, men till helheten. Många andra punkter är sämre. Framför allt territoriellt. Jag har inte förstått exakta innehållet av Istanbul i det avseendet. Men Kherson Oblast och Zapo oblast var inte med i den.

Om man tror att Ryssland med 100% säkerhet skulle/kommer attackera igen efter ett fredsavtal så är 2025-dealen är antagligen en bättre deal än 2022. Det är värt att offra nåt oblast för att ha en stark armé. Men jag tror inte att Ryssland kommer att attackera igen (såvida inte någon status quo ändras ordentligt) med fredsavtal som dessa.

Därutöver är Ukraina i en sämre position för att så stor del av deras befolkning varit borta så länge. Jag har en dotter vars bästa väninna är ukrainsk flykting. Hennes bror är i armén. Hon vill inte hem nu ifall kriget tar slut, och de är inte längre på talande fot. Brodern talar numera bara till henne på ukrainska de senaste 2 åren och vägrar tala ryska. Förståeligt och tragiskt. Natasja kommer aldrig flytta hem såvida hon inte deporteras.
Citera
2025-11-21, 20:15
Medlem
Citat:
Nåt nytt där?

Mutanklagelser från Putinvänliga källor. Rejäla sådana. Det är väl det enda som framkommit.
Citera
2025-11-21, 20:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ok! Tror du på det?
Tror du på att Trumps plan kommer att genomföras och att han i så fall kommer att få Nobels Fredspris ?

Jag ser detta som ett gradvis ping-pongande, där detta är senaste utspelet. Det kommer (sannolikt) i högre eller lägre grad förkastas. Men vi närmar oss långsamt en kompromiss.

Nobels fredspris har sedan länge mist sin funktion så det har jag inga synpunkter på. Om Trump lyckas stoppa kriget så vore det en bra insats så klart. Credit when credit is due.
Citera
2025-11-21, 20:20
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ukraina kommer inte godkänna detta.
Europa kommer inte godkänna detta.

Förslaget bygger på att USA ska erkänna erövringen.

Pkt 21
Territorier: a) Krim, Luhansk och Donetsk erkänns som de facto ryska, även av USA. b) Cherson och Zaporizjzja ska frysas längs kontaktlinjen. c) Ryssland avstår andra överenskomna territorier utanför de fem regionerna. d) Ukrainska styrkor ska dra sig tillbaka från de delar av Donetsk som de för närvarande kontrollerar. Området blir en neutral, demilitariserad buffertzon som internationellt erkänns som ryskt territorium. Ryska styrkor får inte gå in i denna zon.

Inget spelar någon roll i detta, för förslaget är dead on arrival.

Citat:
Låt oss anta att kongressen inte låter USA erkänna annekteringen.

Då blir konsekvensen noll ur internationell lags synpunkt. Vad tänker du det spelar för roll i övrigt?
Citera
2025-11-21, 20:22
Medlem
"Fredsplanen" är ett totalt skämt. Självklart kommer Ukraina förkasta den. Om USA då väljer att dra tillbaka sitt stöd säger det mer om USA's intentioner än om Ukrainas beslut. Vilket suveränt land med värdighet skulle ens gå med på något liknande? Skrattretande. Världen har börjat tröttna på den korrupte och oallmänbildade pedofilen i vita huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in