2025-10-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Hur många blattar umgås du själv med? Vi har inte bett om massinvandring kommuistdrägg! Svensken bjuder knappt in sina syskon, lycka till med några nyanlända.. och det går åt andra hållet också, inte fan fick jag följa med mina invandrade polare när de skulle iväg på olika grejer när vi var små, de tog aldrig med sina barns polare på grejer (vanligare tvärtom). Så ta ditt skitsnack och dra åt helvete!

Jag umgås med folk från alla håll samtidigt tror du inte de är lättare för folk att komma in i samhället om man pratar med dessa??

Jag har sett problem åt båda håll men fortfarande krävs de att man från båda håll försöker fia en bra integration..

Du kan väl inte säga att alla ska sluta prata utifrån egna erfarenheter och de som görs.

Du kan ju dra åt helvete om du tycker att vi svenskar behöver kommunicera med personer som kommer hit tex när vi jobbar eller umgås..

Eller menar du att invandrare ska integreras men vi ska bara hållas borta och inte prata med dessa??

Hur gör du med kollegor om de försöker prata och integreras går du där ifrån eller försöker du då ha en konversation??
Citera
2025-10-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Jag vill inte ha något folkutbyte oavsett hur skötsamma de är.

Precis, jag vill att varenda resurs som läggs på invandringen istället läggs på att höja våra egna födelsetal istället för att ta hit människor från andra sidan jorden.
Hittills har dock inte en enda vettig åtgärd för detta sats in under 50 år, man har inte ens försökt, även fast det är ett självskapat problem.

Det går inte dra någon annan slutsats än att onda makter vill att vi dör ut.
Citera
2025-10-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Så länge som samma rättigheter och skyldigheter gäller enligt lag, varför skulle den invandrade inte få påverka samhället i samma utsträckning som den etniske svensken?

Eller sagt på ett annat sätt - har man tagit fan i båten får man ro honom i land. Vi kan inte välja att tillåta invandring och sedan vägra de invandrade inflytande i samhället.
"Vi"? Jag var aldrig med på det, kommer aldrig vara "vi" med landsförrädare. För att svenskar har en moralisk rätt till sitt land, som alla andra folk har till sitt. Och inte bara levande, utan tidigare generationer och kommande. Djupt omoraliskt att jämställa dem.
Citera
2025-10-26, 12:57
Medlem
Nja… För oss som inte ville ha hit dem från början finns det ju inget ansvar för den här skiten.

Alla svenskar som röstat för detta borde ju stå för konsekvenserna. Särskilt de som kallade andra svenskar för rasister eller aktivt argumenterade för mångkultur. De får jättegärna ta tunnelbanan ut till Rinkeby och utbilda sina vänner i svenska språket, kultur och historia.

Lyckad integration enligt mig är:
- Invandrare, i mindre skala, från västvärlden, med kristna värderingar, som har ett jobb och gifter sig en etnisk svensk och skaffar barn. Dvs en engelsman, tyska, italienska osv har alla goda grundförutsättningar. Kineser/thai och vissa andra asiater fungerar rätt OK som arbetskraft, men har svårare att identifiera sig som svenskar pga utseende och kultur. De kan ha skötsamma communities, men blir inte alltid integrerade.

—->> De bästa invandrarna behöver inga integrationsåtgärder.
Senast redigerad av KallesKulor 2025-10-26 kl. 13:08.
Citera
2025-10-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
INSÄNDARE. Vi svenskar måste bli bättre på att acceptera det som först kan kännas lite främmande. Lyckad integration hänger inte bara på invandrarna, utan också på hur vi svenskar accepterar det som inte är genuint svenskt, skriver Steffen Häggström.

https://www.dn.se/insandare/lyckad-i...t-pa-svenskar/

Håller ni med?
Nä, korkad tankevurpa
Citera
2025-10-26, 12:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Men gör det själva då pk-drägg. Påtvingad "solidaritet" är inte solidaritet. Ni har tagit fan i båten, då får NI ro honom iland!

Jag tycker inte att migrationen skötts bra. Men jo, jag jobbar med detta när jag orkar. Men någonstans måste man ju fatta att folk inte kan integreras om ingen vill prata med dem. Jag antar att om du flyttade till ett annat land så skulle du självstudera till du var flytande.
Citera
2025-10-26, 14:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
"Vi"? Jag var aldrig med på det, kommer aldrig vara "vi" med landsförrädare. För att svenskar har en moralisk rätt till sitt land, som alla andra folk har till sitt. Och inte bara levande, utan tidigare generationer och kommande. Djupt omoraliskt att jämställa dem.
"Vi" som medborgare i en parlamentarisk demokrati. Det är absolut ingen utveckling som jag själv välkomnar, men om nu 99 procent av alla svenskar föredrar att rösta på partier som förespråkar massinvandring och öppen svenskhet så kan vi sedan inte komma och gnälla på resultatet.
Senast redigerad av hakro807 2025-10-26 kl. 14:41.
Citera
2025-10-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
INSÄNDARE. Vi svenskar måste bli bättre på att acceptera det som först kan kännas lite främmande. Lyckad integration hänger inte bara på invandrarna, utan också på hur vi svenskar accepterar det som inte är genuint svenskt, skriver Steffen Häggström.

https://www.dn.se/insandare/lyckad-i...t-pa-svenskar/

Håller ni med?
Det är väl inte en fråga om att "hålla med"? Integration fungerar inte om inte båda parter samverkar. Det är bara fysiologisk verklighet oavsett man 'håller med' eller inte. Om folk inte samarbetar, så blir det ofta trätande emellan folk istället. Och både kommer då skylla på 'den andra' för att träten uppstår öht.
Citera
2025-10-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nu har vi inte etniska enklaver i Sverige på samma sätt som i tex USA. Inom en etnisk enklav kan man bygga upp karriärnätverk mm. I Sverige är det mer som svenskar är underrepresenterade att vissa områden men alla andra bor för blandat för att bygga upp den egna gruppen.

Finns ju ställen som exempelvis Södertälje och deras syrian-enklaver. Många i deras community har lyckats nå ekonomisk framgång här i Sverige.
Citera
2025-10-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profilbild
Finns ju ställen som exempelvis Södertälje och deras syrian-enklaver. Många i deras community har lyckats nå ekonomisk framgång här i Sverige.
Ja etniska enklaver är bättre än områden där bara svenskar saknas.
Citera
2025-10-26, 18:14
Medlem
Anybodykillers avatar
Det stämmer men då gäller det att den uppskattas och att det är något båda sidorna vill. I vissa fall så får man dock acceptera att kulturer kan vara så olika att det blir konflikter eller att en av kulturerna hotas av den andre.

Sen får man självfallet ställa frågan om "blood and soil". Ska ett folk som levt på en plats i generationer göras till främlingar i sitt eget land?

USA lyfts ju ofta fram som ett föredöme i sin produktivitet, kultur och innovation men när man talar om urinvånarnas situation så sänker de flesta huvudet i skam.
Citera
2025-10-26, 18:36
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Sverige är ett underligt land på så sätt att man måste kunna tala absolut perfekt svenska för att vara "svensk". Och ganska så ofta så räcker det för att bli integrerad. För Sverige är i botten ganska tolerant, men inte mot just dålig svenska.

Man behöver inte vara svensk för att bli accepterad eller omtyckt av svenskar i Sverige. Klart att det finns de, precis som i alla länder, vilka hyser ett agg mot invandrare som inte behärskar språket fullt ut, men att det skulle genomsyra mentaliteten i landet är inte min upplevelse.
Tycker det är vanligt med invandrare från engelskspråkiga länder som talar med tydlig brytning, om de ens kan tala svenska. Det här är inte deras fel. De lär märka kvickt att tala med t.ex. brittisk brytning gör de finare och intressantare i folks ögon, beteendet uppmuntras på så sätt. För att inte tala om alla svenskar som vill nyttja mötena med att träna deras engelska och på så vis försvårar språkinlärningen för immigranten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in