2025-10-26, 08:48
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanus
Jag vet vem Häggström är. Han bor förvisso i ett reservat för övre medelklass, men han är faktiskt ett levande exempel på något riktigt, riktigt ovanligt: en förespråkare för MENA-invandring som själv har tagit emot invandrare i sitt hem. Han och hans fru hade två afghaner som inneboende i ett antal år. Så man får ju ändå ge honom att han i någon mån lever som han lär.

Däremot verkar ju hans tankar om utmaningarna som finns på samhällsnivå inte vara så avancerade. Faktiskt lite gulligt att se att det fortfarande finns folk som tar upp "tänk så mycket god mat vi har fått"-argumentet.

Han och hans fru har enligt mrkoll en svartmuskig inneboende just nu.
Undrar hur lång tid det tar innan huset brinner ned.
Citera
2025-10-26, 09:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Så om jag flyttar in hos nån så ska dom anpassa sig efter mig så att jag trivs? det är inte så att jag måste anpassa mig efter deras regler för att bo där?
Så länge som samma rättigheter och skyldigheter gäller enligt lag, varför skulle den invandrade inte få påverka samhället i samma utsträckning som den etniske svensken?

Eller sagt på ett annat sätt - har man tagit fan i båten får man ro honom i land. Vi kan inte välja att tillåta invandring och sedan vägra de invandrade inflytande i samhället.
Citera
2025-10-26, 09:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanus
Jag vet vem Häggström är. Han bor förvisso i ett reservat för övre medelklass, men han är faktiskt ett levande exempel på något riktigt, riktigt ovanligt: en förespråkare för MENA-invandring som själv har tagit emot invandrare i sitt hem. Han och hans fru hade två afghaner som inneboende i ett antal år.
Det kommer bli väldigt intressant att följa de "ensamkommande flyktingbarnen" de kommande åren. Som förväntat har de lyckats relativt väl på arbetsmarknaden, bland annat för att de direkt hamnade i miljöer med väldigt många svenskar, då primärt gymnasiet. Men det verkar väldigt vanligt att de importerar en fru från hemlandet och denne kommer inte hamna i samma sammanhang.
Citera
2025-10-26, 09:41
Medlem
heliotrops avatar
Jag tycker att det är ett slag i ansiktet på oss svenskar. Och hur gör man rent praktiskt när man integrerar någon? Jag förstår inte. Ska jag sätta mej ner med någon och förklara att Du förstår här i Sverige så är en kvinna som går ensam och har kortärmad tröja INTE en hora som det är fritt fram att våldta? Ska vi bygga något slags vänskap efter det? jag umgås liksom inte med svenska män som våldtar heller...
Citera
2025-10-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Tramsinsändare. Integration fungerar inte när människor bosätter sig segregerat eller när för många invandrare från främmande kulturer kommer under kort tid.

Sen ska man inte beskylla invandrarna främst utan det handlar i första hand om obegåvade politiker som styrt landet.

Det fungerar alldeles utmärkt om invandrare bor i sina Chinatown eller Little Havana. Så länge de försörjer sig och ej begår brott.

Vad som inte fungerar är om de är dysfunktionella (kriminella, bidragsberoende). Då är det bäst för svenskarna om de bor så segregerat som möjligt.
Citera
2025-10-26, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Han verkar på Särö. Det är nog Sveriges minst integrerade område. Skulle tro att det är 100 procent vitt svenskt.
Ja, gubbfan bor på en ö där befolkningen i stor majoritet är vit. Han har dock sett till att ta in i sin kåk på 143kvm en 26-årig man som verkar vara från Iran.

Hur mycket pengar får han för att iraniern bor i hans stora kåk? Tycker han och hans fru om att ha en främling i sitt hem eller gör de det endast för pengarna? Tycker grannarna om att det börjar knapra in på dem nu och att de också ska få smaka, till slut, på mångkulturen?
Citera
2025-10-26, 10:06
Medlem
Vansterpartiets avatar
Jag vill inte ha något folkutbyte oavsett hur skötsamma de är.
Citera
2025-10-26, 10:15
Medlem
Karmans avatar
Nej, anpassa oss måste vi inte. Men bjuda till bör man i normalfallet. Men nu beter sig många invandare mycket dåligt, många kriminellt och då känner jag att svenskarna inte längre har det ansvaret.

Generellt är ju svenskar reserverade, svåra att komma i kontakt med, men även konflikträdda och vågar inte säga vad de tycker i offentliga sammanhang. Därför är Sverige ett mindre lämpligt invandrarland. Tyvärr har det svenska etablissmanget så otroligt svårt att inse detta, vi ser nu konsekvenserna i form av ett splittrat och långamt självförstörande land.
Citera
2025-10-26, 10:19
Medlem
Paris24s avatar
Så är det. Varenda inlägg på FB som skriver "Är det en invandrare?" och "Skicka hem invandrarna" försvårar integreringen. De påverkar vanliga svenskar, som t.ex anställer folk, som då sorterar bort alla som heter Mohammed. Även jag gör det.

Detta sagt så är Sverige totalt fel land att komma till om man saknar intelligens och utbildning. Så det är bra att Högern skär ner på mottagandet från MENA. Alla MENA är gjorda för att bo kvar i MENA. De människor som kan anpassa sig och tillföra andra länder är nord-Europeer och engelsmän. Det visar alla historiska data. Länder ska inte ens ta in fransmän eller spanjorer om de vill vara helt fungerande.
Citera
2025-10-26, 10:20
Medlem
PrippsFats avatar
Inte svenskars jobb att integrera. Det är antirasisternas jobb. Ni vet de där pk gängen som talar om värdegrund hela tiden?
Citera
2025-10-26, 10:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Inte svenskars jobb att integrera. Det är antirasisternas jobb. Ni vet de där pk gängen som talar om värdegrund hela tiden?
Det är riktigt. Istället för att gaffla om Mer bidrag till Rosengård kunde (s) kanske anställa fler från Rosengård i sitt eget parti och på Aftonbladet.

Bidrag är f.ö. motsatsen till integration. Det finns inga exempel i världen på att människor lyfts med bidrag. man kan bara lyfta sig självgenom att anstränga sig och anpassa sig.

Det är alltså utmärkt för integrationen att minska bidrag till invandrare som inte jobbar och skicka hem de som begår brott. Precis som Högern gör nu och Vänstern motarbetar.

När jag tänker efter är SD faktiskt det mest integrationsvänliga partiet.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-26 kl. 10:23.
Citera
2025-10-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av profilbild
Det fungerar alldeles utmärkt om invandrare bor i sina Chinatown eller Little Havana. Så länge de försörjer sig och ej begår brott.

Vad som inte fungerar är om de är dysfunktionella (kriminella, bidragsberoende). Då är det bäst för svenskarna om de bor så segregerat som möjligt.
Nu har vi inte etniska enklaver i Sverige på samma sätt som i tex USA. Inom en etnisk enklav kan man bygga upp karriärnätverk mm. I Sverige är det mer som svenskar är underrepresenterade att vissa områden men alla andra bor för blandat för att bygga upp den egna gruppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in