2025-10-24, 14:44
Medlem
Det är alltid lika roligt när de välbärgade och lyckligt lottade börjar gnälla över att de får lite mindre i plånboken. Nä va synd det är om denna kategori som kategoriskt pissar på de som är svagare i samhället.

Mycket bra förslag som syftar till att jämna ut inkomsterna åtminstone lite. Om a-kassan och liknande försämras för andra kan man även försämra för de som är höginkomsttagare. Det är inget att lipa över.
Citera
2025-10-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Och där har vi skillnaden mellan vänster och höger 👌 Men jag är ändå ödmjuk nog att tycka att högern har vissa förslag som är riktigt bra, och att inte alls hålla med om vissa åsikter som "mina" partier har. Det finns i mina ögon inget som känns helt rätt. Men jag går på det som har mest förslag som jag gillar, och minst som jag ogillar.
Det finns ingen riktig höger i Sverige idag. INGEN behöver vara hemlös eller ens i närheten av svält, socbidratstagare får t.o.m. pengar till dagstidning.
Citera
2025-10-24, 14:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ärlighet och bry sig om sina barn det gör såklart vi fattiga också. Varför skulle vi inte göra det? Jag hade även jag planer på att läsa vidare innan jag blev sjuk, men det hann jag aldrig göra. Men varför skulle vi som har mindre vara mindre värda än alla andra? Nästa år får alla en skattesänkning. Dvs alla utom dom som har sjukpenning. Det är en orättvisa som irriterar mig. Men jag får lov att acceptera det också, för det är det här majoriteten röstade på 2022 👌
Vad jag menade är att vi har inte fått massa pengar av våra föräldrar. De har vi skapat själva. Men det viktigaste var att våra föräldrar lärde oss hederlighet och att ta ansvar för vad vi gör.

Jag vet att många har det rätt snålt men för den skull ska det inte bestraffa de som själva arbetat sig till en bra inkomst.
Tror du det var lata dagar att studera samtidigt som vi hade familj att ta ansvar för? Inkomst under studietiden är anpassad för yngre utan familj. Förutom studier fick vi extraarbete för att få det att gå ihop. Vi lyckades och för det ska vi bestraffas med mer skatt.

Det här är sossarnas paradnummer, mer skatt och bidrag.
Citera
2025-10-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Det är alltid lika roligt när de välbärgade och lyckligt lottade börjar gnälla över att de får lite mindre i plånboken. Nä va synd det är om denna kategori som kategoriskt pissar på de som är svagare i samhället.

Mycket bra förslag som syftar till att jämna ut inkomsterna åtminstone lite. Om a-kassan och liknande försämras för andra kan man även försämra för de som är höginkomsttagare. Det är inget att lipa över.
Men det är ju höginkomsttagarna som möjliggör att det övht finns välfärd i Sverige idag.
Citera
2025-10-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ärlighet och bry sig om sina barn det gör såklart vi fattiga också. Varför skulle vi inte göra det? Jag hade även jag planer på att läsa vidare innan jag blev sjuk, men det hann jag aldrig göra. Men varför skulle vi som har mindre vara mindre värda än alla andra? Nästa år får alla en skattesänkning. Dvs alla utom dom som har sjukpenning. Det är en orättvisa som irriterar mig. Men jag får lov att acceptera det också, för det är det här majoriteten röstade på 2022 👌
Aha, så förutom förmånen att ständigt få pengar av oss andra vill du dessutom ha skattesänkningar? Vissa får aldrig pengar av andra, den enorma förmånen du har glömmer du.
Citera
2025-10-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad jag menade är att vi har inte fått massa pengar av våra föräldrar. De har vi skapat själva. Men det viktigaste var att våra föräldrar lärde oss hederlighet och att ta ansvar för vad vi gör.

Jag vet att många har det rätt snålt men för den skull ska det inte bestraffa de som själva arbetat sig till en bra inkomst.
Tror du det var lata dagar att studera samtidigt som vi hade familj att ta ansvar för? Inkomst under studietiden är anpassad för yngre utan familj. Förutom studier fick vi extraarbete för att få det att gå ihop. Vi lyckades och för det ska vi bestraffas med mer skatt.

Det här är sossarnas paradnummer, mer skatt och bidrag.

Vi har mer gemensamt än du tror. Jag har inte heller fått en krona av några föräldrar 👌 Kämpat hårt hela livet. Kämpar fortfarande men med andra saker.
Citera
2025-10-24, 15:01
Medlem
Skjuter sig i båda fötterna! Fullständigt bisarrt!

Sänk köpkraften för denna inkomstgrupp och reducera dess investeringsvilja i allt som slutgiltigt generar skatt på kapital och bostadsvinster!

Riktigt begåvat faktiskt!

Kanonmaterial för regeringspartierna inför kommande valdebatter!
Citera
2025-10-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Det finns ingen riktig höger i Sverige idag. INGEN behöver vara hemlös eller ens i närheten av svält, socbidratstagare får t.o.m. pengar till dagstidning.

Det finns många hemlösa i Sverige. Och många som kämpar varje dag för att få pengarna att räcka. Men visst man kunde ju gå och utnyttja soc istället. Men det är inte alla som gör det.
Citera
2025-10-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nu är det bara så att kapital går inte att beskatta i en demokrati, då söker sig bara kapitalet någon annan stans.
Fast ni kanske inte gillar demokrati?

När Reinfeldt sänkte skatterna för de rika och införde bl.a. ISK vände fler rika hem till sverige och vi fick ökade inkomster av kapitalbeskattning.

Skall vi stifta lagar efter en utopi om hur vi vill det skall vara eller efter vad som faktiskt fungerar?

Sverige behöver verkligen inte öka skatterna. Vi behöver gå över utgifterna med motorsåg.

Jag tillhör varken höginkomsttagarna eller har kapital. Men jag är intelligent och beläst och förstår ekonomi.

👏huvudet på spiken. Man pratar aldrig om att skära i utgifterna, bara höjda skatter.
Citera
2025-10-24, 15:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Vi har mer gemensamt än du tror. Jag har inte heller fått en krona av några föräldrar 👌 Kämpat hårt hela livet. Kämpar fortfarande men med andra saker.
Du valde en väg, jag en annan.
Du har inte kämpat hårt med arbete hela livet om du är sjukskriven. Eller har jag missuppfattat dig?
Jag har jobbat heltid med massa övertid fram till 69 år.
Och nu vill man öka skatten för mig som jag kallar bestraffning.
Citera
2025-10-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Aha, så förutom förmånen att ständigt få pengar av oss andra vill du dessutom ha skattesänkningar? Vissa får aldrig pengar av andra, den enorma förmånen du har glömmer du.

Nä jag skiter i skattesänkningen på min enorma sjukpenning 😅 Men kan känna mig lite upprörd över hur lite dom sjuka prioriteras av denna regering. Mer för sakens skull än pengarna. Än igen visar dom vad dom anser om dom som är sjuka 👌
Citera
2025-10-24, 15:08
Medlem
Citat:
Det finns många hemlösa i Sverige. Och många som kämpar varje dag för att få pengarna att räcka. Men visst man kunde ju gå och utnyttja soc istället. Men det är inte alla som gör det.
Men herregud, de som är hemlösa är det för att de VÄLJER att supa(knarka)bort socbidrsget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in