2025-10-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Nä jag skiter i skattesänkningen på min enorma sjukpenning 😅 Men kan känna mig lite upprörd över hur lite dom sjuka prioriteras av denna regering. Mer för sakens skull än pengarna. Än igen visar dom vad dom anser om dom som är sjuka 👌
Ja, helt rätt att NÅN värnar om oss som arbetar och betalar er sjuka också.
Citera
2025-10-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du valde en väg, jag en annan.
Du har inte kämpat hårt med arbete hela livet om du är sjukskriven. Eller har jag missuppfattat dig?
Jag har jobbat heltid med massa övertid fram till 69 år.
Och nu vill man öka skatten för mig som jag kallar bestraffning.

Kämpade hårt med skola först, sen jobb i många år. Och sen jag blev sjuk har jag kämpat med 14 år av utförsäkring innan jag till slut fick sjukpenning. Kämpat varje dag för att bara stå på benen, sätta mat på bordet till mina barn, se till att deras uppväxt inte påverkas av min situation. Samt kämpat med min sjukdom, rehabilitering, försöka att hålla mig över ytan. Det är en kamp att vara sjuk också. Jag hade tusen gånger hellre jobbat.
Citera
2025-10-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men herregud, de som är hemlösa är det för att de VÄLJER att supa(knarka)bort socbidrsget.

Du menar alltså att alla som är hemlösa är missbrukare? Jag vet att många av dom är det. Men inte alla. Inte alla blir beviljade socbidrag heller.
Citera
2025-10-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Ja, helt rätt att NÅN värnar om oss som arbetar och betalar er sjuka också.

Jamen absolut, tack så mkt att du jobbar för min skull 👌
Citera
2025-10-24, 15:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Kämpade hårt med skola först, sen jobb i många år. Och sen jag blev sjuk har jag kämpat med 14 år av utförsäkring innan jag till slut fick sjukpenning. Kämpat varje dag för att bara stå på benen, sätta mat på bordet till mina barn, se till att deras uppväxt inte påverkas av min situation. Samt kämpat med min sjukdom, rehabilitering, försöka att hålla mig över ytan. Det är en kamp att vara sjuk också. Jag hade tusen gånger hellre jobbat.
Ja det är säkert synd om dig.
Men tycker du det inte är fel att bestraffa de med bra inkomst med ökade skatter?
En bra inkomst kommer sällan som en gåva från himmeln.

Det brukar kallas att det är inte de höga inkomsterna utan de låga utgifterna man blir rik på.
Något för sossarna att tänka på så kanske kakan hade räckt till bättre sjukförsäkring.
Men istället körs det ut massa bidrag till de som kan arbeta men inte vill. (ej sjuka)
Citera
2025-10-24, 15:23
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Absolut! Sänk skatt på arbete, kompensera med skatt på kapitalinkomst. Det ska löna sig att arbeta.
Exakt detta som borde ske. Skatten på lön är för hög, skatten på kapital är för låg. I verkligheten jämnar det ut sig och gör att man kan spara mer, men då betalar lite högre skatt på kapital.
Citera
2025-10-24, 15:25
Medlem
Varje morgon jag vaknar tackar jag mig själv för att jag lämnat det jävla jante landet!
Citera
2025-10-24, 15:29
Avstängd
murder4hires avatar
Enda vettiga jag hört från sossarna på evigheter. Deras gestapo-snack om att kräva identifiering för att hänga på nätet kommer jag att besvara med att bränna ned sossarnas kontor här i Göteborg om det infrias. Jag har ingenting att förlora och gillar att statuera exempel när mina personliga övertygelser (där anonymitet ingår) aktivt bekämpas.

Krösusfittor och blåblodiga moderatsvin är det ingen som tycker om. Ja, jag är väl en smygkommunist, även om jag inte gillar blatteriet som hör till vänstern...
Citera
2025-10-24, 15:30
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?

Det är INTE ”otroligt många” som ligger över 66000 kr/månad. Troligen mindre än 5% av Sveriges befolkning. Dessa personer är inte de som har de svårt just nu och har istället fått stora skattelättnader de senaste åren under Tidölaget.

Helt rätt av S att återställa skattenivåerna till innan Tidö tog makten. Troligen blir det inte ens en full återställning till hur det var 2022 utan det handlar om några hundralappar högre skatt.
Citera
2025-10-24, 15:34
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du valde en väg, jag en annan.
Du har inte kämpat hårt med arbete hela livet om du är sjukskriven. Eller har jag missuppfattat dig?
Jag har jobbat heltid med massa övertid fram till 69 år.
Och nu vill man öka skatten för mig som jag kallar bestraffning.

Det handlar om en återställning till hur det var för tre år sen. Tidö har gett dig en massa generösa skattesänkningar senaste åren, bara tacka och ta emot för dessa sötebrödsdagar, men du kommer kunna leva gott även fortsättningsvis.
Citera
2025-10-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Kapitalinkomster är redan rimligt beskattade. Möjligen kan fastighetsskatten höjas något.
Beskatta inkomst på samma sätt som kapital och minska på bidragen!

Varför i hela friden skall fastigheter beskattas?
Citera
2025-10-24, 15:38
Medlem
Grontarskonts avatar
Helt rätt!

Mer Robin Hood till folket!

Har man 66 000 i månaden så kan man gott få avvara någon 100 lapp! Tycker inte det minsta synd om dessa höginkomsttagare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in