Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Vem är du som utomstående att i princip alltid ta föräldern i försvar och alltid klandra soc? Du skiter helt i det som talar mot föräldern oavsett anklagelser.
Jag tar inte förälderns parti, jag försvarar rättssäkerheten.
Det är två helt olika saker.
Om socialtjänsten eller domstolen har rätt, så ska det naturligtvis framgå tydligt i dokumentationen. Problemet är att allt för ofta saknas underlag, beviskedjor och transparens, och då måste man kunna ställa frågor utan att stämplas som "föräldraförsvarare".
Det handlar inte om att bortse från vad som talar mot föräldern, utan om att säkerställa att det som talar för honom eller henne inte rensas bort, vinklas eller hemligstämplas. Ett rättssystem som bara tål en sida av historien är inte rättssäkert, det är maktutövning utan insyn. Exakt det som är problemet med LVU-processen och som gör att den har stora brister i rättssäkerhet för föräldrarnas och barnets räkning.
Så om du tror att kritik mot socialtjänsten är detsamma som att "ta förälderns parti", då har du missförstått grundprincipen i ett demokratiskt samhälle:
att makt alltid måste kunna granskas,, särskilt när det gäller barns liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nariiouh
Pedofiler och manipulativa morsor går alltid före i din bok.
Nej men i soc bok verkar det som? Jag försvarar bara rättssäkerheten och att beslut i domstol när det gäller LVU blir fattat på rättssäkra grunder oavsett om det är till soc eller föräldrarnas fördel.
Det kan inte garanteras idag och om du inte förstår varför rekommenderar jag dig att läsa den externa utredningen av Helsingborgs kommun om Fallet Adam.
Då ser du exakt vad som är problemet. Mer tydligt än så kan det inte bli. Att du sedan inte förstår den är tragiskt.