2025-10-05, 06:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUPanalytikern
@Eldey

Tack för att du delar din mänskliga syn och kunskap i detta. Jag är själv relativt nyskild från mina barn och märker hur man förstår mer och mer för varje dag som går. Alla enskilda fall är förstås unika, men jag upplever en kultur av socialkonservatism där berättelser snabbt blir till ”sanningar”. Saker får egna fötter och blir nästan omöjliga att stoppa – det som börjar i ett möte mellan en handläggare och en förälder kan senare fastställas av domstol, utan att någon egentligen har ifrågasatt grunden.
Det är just därför bifallsgraden ligger så nära 100 %. Om en domare nöjer sig med att läsa socialtjänstens BBIC-utredning som om den vore fakta, utan att granska hur materialet valts ut, om det verkligen finns stöd för uppgifterna eller om det förekommer ihopklippningar, tolkningar och egna diagnoser från handläggarna, då är det inte svårt att förstå varför socialtjänsten nästan alltid får igenom sina förslag.

Det krävs ingen konspiration för att förklara det.
Det räcker med ett system där domstolen litar mer på myndigheten än på människan, och där själva underlaget aldrig granskas på djupet.

Citat:
Det förvånar mig, även om jag sett mycket inom myndigheter tidigare. Jag hade förväntat mig en större noggrannhet när det gäller barn. Det är min personliga reflektion, och jag är medveten om att våra egna erfarenheter kan ta större plats i vår verklighetsbild än vad statistiken kanske visar.
Begreppet "barnets bästa" har i praktiken förvandlats till “myndighetens bästa”.
Enligt socialtjänsten och domstolarna betyder barnets bästa nästan alltid att barnet ska vara "skyddat", även när det är just det skyddet som skadar mest.

Så många barn och familjer har redan krossats av detta haveri, som ändå får fortsätta år 2025 utan någon reell självrannsakan. För ingen på socialtjänsten, och ingen domare heller, hade någonsin accepterat samma behandling om det gällde deras egna barn. Det är alltid andras barn som får betala priset, jagade av en skvallerpolis som uppträder mer som en myndighetsmaffia än som ett skyddsnät.
Citera
2025-10-05, 06:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Jag försvarar varken socialtjänst eller domstolarna, jag pekar på att du konspirerar och sprider desinformation. Som ett av otaliga exempel menar du att bifallsstatistiken (som du överdriver) visar att du har rätt i dina anklagelser. Faktum är att LVU-utfallet inte är konstant, bifallsfrekvensen ligger generellt betydligt lägre än dina påstådda 98-100%, mellan 80-95%. LVM/LPT/LRV ligger betydligt högre så igen - hur tänker du runt det?

Igen: Om dina anklagelser stämmer så kommer du få rätt i EU-rätt, där du enligt uppgift har flera ärenden - hur tänker du om de inte ger dig rätt?

Men kan du snälla förklara för oss "konspiratörer" hur domstolen kan veta att materialet i en BBIC-utredning är korrekt utan att ens faktagranska det?

Domstolen får ett urval som socialtjänsten själva har valt ut, baserat på interna anteckningar som domstolen aldrig ser. Hur kan då en domare veta om ett citat är korrekt återgivet, om en diagnos verkligen ställts, eller om viktiga uppgifter plockats bort?

Det går inte ihop. Och det är just därför som vi som du kallar "konspiratörer" vill ha transparens. Det är inte konspirationsteorier, utan det är en enkel fråga om rättssäkerhet:

Hur ska en process kunna vara rättvis när den ena parten kontrollerar hela informationsflödet?
Citera
2025-10-05, 08:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Det står dig naturligtvis fritt att kalla mitt beteende för härskarteknik, men inte heller detta gör din juridiska analys korrekt. Då du inte presenterar några nya argument för din ståndpunkt så blir det en cirkeldiskussion, och det är jag föga intresserad av.

Naturligtvis har jag tvekat på många av mina beslut, samt fått domar ändrade i högre instans. Jag, liksom du, är bara människa. Men som sagt, min domargärning är knappast trådens ämne.

Som tidigare domare i LVU-mål, som du påstår att du varit, är du verkligen medveten om att det underlag du fått från socialtjänsten kan vara direkt felaktigt eller manipulerat?

Har du någonsin reflekterat över vad det innebär för rättssäkerheten när en domstol fattar beslut om barns liv baserat på material som kan innehålla skarvningar, ihopklippta citat, hörsägen eller icke namngivna vittnen?

Det är nämligen just där problemet ligger. Domstolen utgår från att socialtjänstens underlag är sant, men i praktiken finns ingen faktisk faktagranskning, och det borde du känna till mycket väl.

När hela processen vilar på förtroende istället för verifiering, blir rättssäkerheten en illusion och barnens framtid avgörs av vem som formulerat berättelsen bäst, inte av vad som faktiskt är sant.

Det är du som fastnar i cirklar, eftersom du inte kan se denna mycket allvarliga brist i LVU-processen till föräldrarnas och barnets stora nackdel.

I en riktig demokrati har alla rätt till rättssäkerhet oavsett om man är barn eller förälder, men när det gäller just LVU-mål så tullas det rejält på det.
Citera
2025-10-05, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familyunited
Jag tänker att du inte har hämtat ut handlingar med granskningar i sådana fall, för det du säger stämmer absolut inte.

Låt säga såg här: Jag behöver inte hämta ut handlingar enligt offentlighetsprincipen. Sedan sätter vi punkt där.
IVO granskar inte enskilda anställda, utan de granskar huvudmännen och de fel som har blivit. Sedan kan enskilda anställda med legitimationer vara med i dina handlingar då saken oftast hamnar i den enskildes knä.
Citera
2025-10-05, 09:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Som tidigare domare i LVU-mål, som du påstår att du varit, är du verkligen medveten om att det underlag du fått från socialtjänsten kan vara direkt felaktigt eller manipulerat?

Har du någonsin reflekterat över vad det innebär för rättssäkerheten när en domstol fattar beslut om barns liv baserat på material som kan innehålla skarvningar, ihopklippta citat, hörsägen eller icke namngivna vittnen?

Det är nämligen just där problemet ligger. Domstolen utgår från att socialtjänstens underlag är sant, men i praktiken finns ingen faktisk faktagranskning, och det borde du känna till mycket väl.

När hela processen vilar på förtroende istället för verifiering, blir rättssäkerheten en illusion och barnens framtid avgörs av vem som formulerat berättelsen bäst, inte av vad som faktiskt är sant.

Det är du som fastnar i cirklar, eftersom du inte kan se denna mycket allvarliga brist i LVU-processen till föräldrarnas och barnets stora nackdel.

I en riktig demokrati har alla rätt till rättssäkerhet oavsett om man är barn eller förälder, men när det gäller just LVU-mål så tullas det rejält på det.

Människor generellt inklusive jag själv trodde inte att domare agerade så långt ifrån deras uppgift innan jag upplevt det själv. Dessvärre letar domstolens företrädare enbart efter att manipulera lagstiftningen så de kan bifalla socialnämnden. Barnens bästa blir som ett glåpord.

Att hänvisa till att det inte är barnens bästa att dokumentera överträdelser som att spela in möte med socialtjänstens sekt gör de bara för att skydda sina egna ryggar, det är aldrig för barnens bästa och att påstå det är bara rättsvidrigt.
Citera
2025-10-05, 11:16
Medlem
Citat:
Det förvånar mig, även om jag sett mycket inom myndigheter tidigare. Jag hade förväntat mig en större noggrannhet när det gäller barn. Det är min personliga reflektion, och jag är medveten om att våra egna erfarenheter kan ta större plats i vår verklighetsbild än vad statistiken kanske visar.

Nyktert, det hedrar dig.
Det finns nog ingen myndighetsperson som vill arbeta med vårdnadstvister, av den enkla anledningen att de är ungefär lika skitiga som arvstvister. När samarbetssvårigheterna är så omfattande att parterna vänder sig till socialtjänst och domstolar så är det många gånger förknippat med gränsöverskridande lögner där det egentligen bara finns två personer som vet vad som är sant. Den som ger trovärdigast intryck och kan styrka sina berättelser med olika former av dokumentation är generellt den som kommer dra längst sticka, vilket inte nödvändigtvis behöver vara "rätt" eller "rättvist".

Citat:
Det tror jag säkert att du har, det är ju bara 5 500–6 000 avgjorda LVU-mål per år i förvaltningsrätterna.

Igen: bifallsstatistiken för LVM/LPT/LRV ligger betydligt högre - hur tänker du runt det?

Igen: Om dina anklagelser stämmer så kommer du få rätt i EU-rätt, där du enligt uppgift har flera ärenden - hur tänker du om de inte ger dig rätt?

Citat:
Jag har det, tro vad du vill.

Fortfarande är det inte sant att det finns en konstant mellan 98-100%. Rörelserna har sett ungefär likadana ut sedan länsrätterna övergick till förvaltningsrätter. Som exempel kan man se att FGO ett år biföll socialnämndernas ansökningar i 90 procent av LVU-målen och i 96 procent av LVM-målen och ett annat år 76 procent i LVU-målen och 92 procent i LVM-målen.

Igen:
Övrig tvångslagstiftning ligger generellt högre. Den gemensamma nämnaren bakom den höga bifallsfrekvensen när det gäller tvångslagstiftning är

Igen:
Den gemensamma nämnaren i tvångsvårdsärenden är en lång process över tid där socialtjänst eller vård under flera år försökt med insatser och först går till domstol när rekvisiten bedöms vara uppfyllda. Den långa processen ger omfattande dokumentation, vilket tillsammans med officialprincipen och det skyndsamma förfarandet gör att domstolen ofta finner att kriterierna är uppfyllda.

Citat:
Gällande LVM osv. Det är inte min fråga. Men jag vet att LPT missbrukas som LVM

Det VET du? Hur?

En annan fråga, angående konspiration och desfinformation:
SP har i sina lives informerat att svenska staten har skickat ut "botar" för att spionera på henne.
Kan du förklara hur hon vet att svenska staten gör sig detta besvär och varför de anser att hon är värd besväret?
Citera
2025-10-05, 11:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Nu kommer troligen FU svara på det här och kasta in mig att jag jobbar på soc, polisen, domstol eller är med i en sekt

Att bara kunna se en fråga ur ett enda perspektiv är ett tydligt kännetecken på sektbeteende.
Den här personen, som påstår sig ha varit domare i LVU-mål, blundar helt för det faktum att besluten i praktiken fattas i blindo, med full tillit till att socialtjänstens underlag är sakligt och korrekt.

Men ser verkligheten verkligen ut så?
Nej, långt därifrån.
BBIC-utredningarna håller ofta låg kvalitet och skrivs av oerfarna handläggare som tolkar, gissar och fyller i luckor utan ordentlig källkontroll, med rena rykten som grund i form av orosanmälningar.
“Oro” är inte fakta, det är en känsla och att det ens behöver påpekas är i sig anmärkningsvärt.

Jag kan försäkra dig om att ingen domare hade accepterat beslut grundade på känslor, tro och spekulation om det gällde ett LVU-mål med det egna barnet i potten.

När domstolen sedan litar 100 % på ett sådant underlag utan egen faktagranskning blir rättssäkerheten inte en juridisk prövning, utan en fråga om tro.

Och att en domare kan sitta och försvara det här systemet utan att ens försöka se den andra sidan av myntet, det säger allt.

Han tar bara parti för myndigheten. Och då kan han lika gärna i egenskap av domare sitta och kasta pil i sina bedömningar, om han inte har intresse av att faktagranska uppgifterna som soc presenterar för hen.
Citera
2025-10-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsmupp
Då är morgonpromenad på gång med inslag av svordomar över alla som inte håller med sektens ledaren, domarkritik och förbannelse över socialtjänsten. Ni som inte vet hur konspirationsteorier låter i livesändning passa på och lyssna.

Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Jag sitter och lyssnar just nu.
Det som är väldigt tydligt är att hon just nu är så pass nere i avgrunden med ilskan, maktlösheten och vägran att släppa prestigen/stoltheten i att ha fel.Jag har läst diskussionen hon hade med Eldey och han skriver väldigt lättförståeligt, tydligt och från sin sida med sin juridiska kunskap och erfarenhet medans hon i sin live överdriver vad som skrivits och ljuger för sina följare.

Hon sa att Eldey lämnade diskussionen för att han inte vågade/klarade av den, hon avslutade väl med att kalla Eldey "tönt" också. Det ärliga hade varit att nämna att Eldey, efter tydligt tålamod uppvisat här i skrift, snarare hänvisade till att diskussionen nått vägs enda pga bristande attityd, förmåga och kunskap.

Citat:
Mitt tips till FU är att om alla instanser du vänt dig mot säger att du har fel så kan det faktiskt vara så att du trott eller ej har fel, eller kommer ICC eller EU vara en del av soc sekten när du får ett negativt svar?

Jag har ställt samma fråga men frågan undviks, så FU: Om dina anklagelser stämmer så kommer du få rätt i EU-rätt, där du enligt uppgift har flera ärenden - hur tänker du om de inte ger dig rätt?

FU har även hävdat att
Citat:
"hur många som helst har tackat mig för att jag räddat deras och barnens liv."

FU, hur har du räddat dem och barnens liv?
Senast redigerad av Septemberflicka 2025-10-05 kl. 11:53.
Citera
2025-10-05, 11:52
Medlem
Citat:
Hon sa att Eldey lämnade diskussionen för att han inte vågade/klarade av den, hon avslutade väl med att kalla Eldey "tönt" också. Det ärliga hade varit att nämna att Eldey, efter tydligt tålamod uppvisat här i skrift, snarare hänvisade till att diskussionen nått vägs enda pga bristande attityd, förmåga och kunskap.

Mitt tips till FU är att om alla instanser du vänt dig mot säger att du har fel så kan det faktiskt vara så att du trott eller ej har fel, eller kommer ICC eller EU vara en del av soc sekten när du får ett negativt svar?
[/quote]

Jag har ställt samma fråga men frågan undviks, så FU: Om dina anklagelser stämmer så kommer du få rätt i EU-rätt, där du enligt uppgift har flera ärenden - hur tänker du om de inte ger dig rätt?

FU har även hävdat att

FU, hur har du räddat dem och barnens liv?
[/quote]
Finns redan prat från ett antal om att myndigheter i Sverige blockerar möjlighet att få rätt ECHR så där finns det då något att hänvisa till när domstolen inte tar upp eller inte dömer " rätt"
Citera
2025-10-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Finns redan prat från ett antal om att myndigheter i Sverige blockerar möjlighet att få rätt ECHR så där finns det då något att hänvisa till när domstolen inte tar upp eller inte dömer " rätt"

Ja, det är en återkommande konspiration i desinformatörernas lives. Självklart kan inte svenska myndigheter “blockera” någons möjlighet att klaga till Europadomstolen då rätten är artikelskyddad.
Därmot kan ansökningar avvisas när formella villkor inte är uppfyllda.
Citera
2025-10-05, 14:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Det finns inga ”vi” kurt. Det är du, fia mfl var för sig. Ni för alla era egna argument och konspirationer samt desinformation. Ni motargumenterar och motsäger varandra hela tiden. Det finns ingen röd tråd.

Jag har svarat åtskilliga gånger vad som är en konspirationsteori. Du presenterar inga fakta eller bevis. Enbart anekdoter. Du får gärna inbilla dig att det du argumenterar för är sakligt och korrekt, men inte ens en domare som arbetat med barn ger dig något gehör. Ändock besserwissrar du vidare, med noll kunskap i ämnet utan raka motsatsen fortsätter du skämma ut dig.
Det är intressant hur du pratar om "konspirationer" men undviker alla konkreta sakfrågor.

Jag har ställt samma fråga flera gånger: hur kan domstolen veta att socialtjänstens material är korrekt om det aldrig faktagranskas?

Du har fortfarande inte svarat på det, utan hävdar att jag pratar om "konspirationer".
Anekdoter? Nej, det handlar om dokumentation som inte visas upp för domstolen, för att det gynnas soc narrativ.
Citera
2025-10-05, 14:36
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är intressant hur du pratar om "konspirationer" men undviker alla konkreta sakfrågor.

Jag har ställt samma fråga flera gånger: hur kan domstolen veta att socialtjänstens material är korrekt om det aldrig faktagranskas?

Du har fortfarande inte svarat på det, utan hävdar att jag pratar om "konspirationer".
Anekdoter? Nej, det handlar om dokumentation som inte visas upp för domstolen, för att det gynnas soc narrativ.

Som sagt. Meningslöst, du är en lemniskata.

Domaren förklarade för dig att föräldrar har möjlighet att påverka saker denne anser vara felaktiga eller påpeka att saker av vikt inte tagits med vid förhandlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in