Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-20, 11:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Herr halm var har jag någonsin påstått detta? Eller någon annan i tråden för den delen.
Nej men du väljer konsekvent att titta bort när någon påpekar att barn utsätts för sådana övergrepp under socialtjänstens flagg.

Citat:
Du sa senast igår att dokumenten inte duger till annat än prydnad i bokhyllan. Eller ska AI hitta något som föräldern/media/advokat inte klarar av att hitta?
Nej Mr Halmgubbe det sa jag inte heller, men om en förälder har VÅRDNADEN så är möjligheterna bättre att få ut den dokumentation som avslöjar socialtjänstens rena fabriceringar och lögner. Soc har tidigare kunnat komma undan, eftersom föräldrar inte har juridiska kunskaper och framför allt ork att kunna granska detta. Men nu är det svårare än att klistra in två PDF-filer i AI och be om en analys. Det är den stora skillnaden och därför kommer soc att hamna under lupp. Inte av IVO och JO, utan av föräldrar som tar tag i denna granskning själv och exponerar alla lögner och fabriceringar.

Citat:
Väldigt beklagligt att det förekommer.
Det är inte bara beklagligt. Det är dödligt. Barn som vårdas ska inte våldtas och utsättas för sexuella övergrepp, men det sker dessvärre och det tystas ner från soc sida. De kan göra det eftersom extern insyn saknas.

Citat:
Förbannad? Nej jag sa alldeles nyss att jag skiter fullständigt i att saker kostar.
Du är arg på vissa kostnader, men inte på andra som är totalt onödiga och dessutom till skada för barnen. Det är ett hyckleri av sällan skådat slag.

Citat:
Nej forskning säger inte att det är skadligt eller dödligt. Forskning säger att det behöver förbättras och att man inte ska sluta med omhändertaganden.
Vad snackar du om? Den forskning som finns på ämnet är entydig och det är därför det nu börjas att diskuteras om att lägga ner SiS exempelvis. Ju mer felen och bristerna exponeras desto fortare kommer detta systemfel att försvinna.

Citat:
Det ligger helt och hållet på föräldern. Utom i de fall där barnet självt är problemet.

Citat:
Att klämma ur en unge innebär inte att de är ens ägodel.
Det är ingen som påstått detta. Halmgubberi återigen.

Citat:
Innebär det att vi ska sluta med alla hjälpinsatser? Nej. Vissa saker går inte att förutse, men man ska såklart jobba på att stärka skyddet för folk i statens vård.
Jo men det finns andra hjälpinsatser än LVU och SoL-placeringar som är betydigt mer skonsamma för barnen. Att soc konsekvent sätter in fel hjälp i fel tid är inte skäl att placera barn till höger och vänster. Det otyget måste omedelbart upphöra för allas bästa och barnens inte minst.

Citat:
Klart hemmamiljön beskylls. Den är grundorsaken till allt ont. Vuxna är hemska människor, små barn är det oftast inte.
Det finns inget som säger att vuxna är hemska människor, eller att det är rätt att tvångsomhänderta eller placera barn för att en socialsekreterare anser det. Det finns mängder med anledningar till att det kan vara svårt i hemmiljön, men det behöver inte ha det minsta med något föräldraskap att göra, utan kan ha med barnets svårigheter utifrån sina diagnoser att göra och att de inte fungerar i skolmiiljön osv.
Citera
2025-07-20, 11:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är din skattning efter att ha läst en artikel.
Hård fakta är 1/år. Att det sker massa anmälningar som inte leder någonvart kan inte användas som något bevis för systematiska övergrepp.

Se bara på kurts eget svar gällande peddohärvan. Tills det att pappan dömts är han oskyldigt anklagad.

Och så är det även här.
GW: ”Kan även bli fråga om andra brott”

Den misstänkta våldtäkten ska ha filmats och sänts live på Facebook. Nu uttalar sig Leif GW Persson, och menar att fallet är komplext. På grund av livesändningen kan det handla om mer än bara en våldtäkt, menar han.

– Det kan bli fråga om sexuella ofredanden eller förtalsbrott, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/leif-gw-kan-bli-fraga-om-andra-brott

Hundratals rapporter om sexuella övergrepp och kränkningar på SiS visar ny studie

ver 200 händelser/klagomål om sexuella kränkningar och våld mot tvångsplacerade på statliga ungdomshems rapporterades in mellan januari 2019 och maj 2022. Det visar en ny rapport av Maria Andersson Vogel, forskare vid Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet. – Även om en del rör samma händelse kan man, givet att vi vet att detta är ett område där mörkertalen ofta är stora, anta att siffrorna är i underkant, berättar Maria.

Kränkningarna och det sexuella våldet är ett strukturellt och organisatoriskt problem

https://www.su.se/nyheter/hundratals-rapporter-om-sexuella-%C3%B6vergrepp-och-kr%C3%A4nkningar-p%C3%A5-sis-visar-ny-studie-1.6 53259

Det är vidrigt. Du är vidrig som tar detta i försvar.
Citera
2025-07-20, 11:19
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej Mr Halmgubbe det sa jag inte heller, men om en förälder har VÅRDNADEN så är möjligheterna bättre att få ut den dokumentation som avslöjar socialtjänstens rena fabriceringar och lögner.

Men jag har ju flera gånger sagt att lvu-föräldrarna har alla dokument hemma redan?

Citat:
Du är arg på vissa kostnader, men inte på andra som är totalt onödiga och dessutom till skada för barnen. Det är ett hyckleri av sällan skådat slag.

Jag är mot all form av slöseri. Barndelen sticker knappast ut mer än andra. Hade bäst lösts med ett föräldrakörkort dock.
Tills dess är det statens ansvar att ta hand om alla stackars barn som kläms ur defekta föräldrar.

Citat:
Vad snackar du om? Den forskning som finns på ämnet är entydig och det är därför det nu börjas att diskuteras om att lägga ner SiS exempelvis. Ju mer felen och bristerna exponeras desto fortare kommer detta systemfel att försvinna.

För att ersättas/omformas.
Som sagt, forskning pekar på att det behöver ske förändringar och förbättringar.

Citat:
Jo men det finns andra hjälpinsatser än LVU och SoL-placeringar som är betydigt mer skonsamma för barnen. Att soc konsekvent sätter in fel hjälp i fel tid är inte skäl att placera barn till höger och vänster. Det otyget måste omedelbart upphöra för allas bästa och barnens inte minst.

I de fall där hjälp i hemmet fungerar och visar på förbättring så ska hjälp i hemmet såklart erbjudas.
Ingen självklarhet att det fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
GW: ”Kan även bli fråga om andra brott”

Den misstänkta våldtäkten ska ha filmats och sänts live på Facebook. Nu uttalar sig Leif GW Persson, och menar att fallet är komplext. På grund av livesändningen kan det handla om mer än bara en våldtäkt, menar han.

– Det kan bli fråga om sexuella ofredanden eller förtalsbrott, säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/leif-gw-kan-bli-fraga-om-andra-brott

Hundratals rapporter om sexuella övergrepp och kränkningar på SiS visar ny studie

ver 200 händelser/klagomål om sexuella kränkningar och våld mot tvångsplacerade på statliga ungdomshems rapporterades in mellan januari 2019 och maj 2022. Det visar en ny rapport av Maria Andersson Vogel, forskare vid Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet. – Även om en del rör samma händelse kan man, givet att vi vet att detta är ett område där mörkertalen ofta är stora, anta att siffrorna är i underkant, berättar Maria.

Kränkningarna och det sexuella våldet är ett strukturellt och organisatoriskt problem

https://www.su.se/nyheter/hundratals-rapporter-om-sexuella-%C3%B6vergrepp-och-kr%C3%A4nkningar-p%C3%A5-sis-visar-ny-studie-1.6 53259

Det är vidrigt. Du är vidrig som tar detta i försvar.

Det anmäls ~10000 våldtäkter per år, 300 blir dömda.

Det är inget unikt för placeringar.
Citera
2025-07-20, 11:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Så du kräver ingen rättsprocess för att ta barn, men när samma barn talar upp om att de blir våldtagna då kräver du domstol.

Väldigt märkligt dubbelmoral du håller här?

Det verkar som på dig att det inte är så allvarligt att barn blir våldtagna på statliga hem.

Det är en miljard industri där barn våldtas.
Industrin är inte våldtäkten, men det ändrar inte på att barn konsekvent våldtas och SIS omsätter miljardbelopp.

Processen för att ta barnen är utöver detta, rättsvidrig.
Citera
2025-07-20, 11:33
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Så du kräver ingen rättsprocess för att ta barn, men när samma barn talar upp om att de blir våldtagna då kräver du domstol.

Det sker en rättslig process för att ”ta” ett barn.

Talar upp, som sagt, många som talar upp men inte får upprättelse.

Ser ingen dubbelmoral alls.

Citat:
Det verkar som på dig att det inte är så allvarligt att barn blir våldtagna på statliga hem.

Tvärt om tycker jag det är mycket allvarligt. Men systematiskt är det inte. I så fall sker det systematiska våldtäkter allmänt i samhället.

Citat:
Industrin är inte våldtäkten, men det ändrar inte på att barn konsekvent våldtas och SIS omsätter miljardbelopp.

Duktigt. Nu lyckades du tryck in alla propaganda och desinformationspunkter i ett inlägg.

Jag har en fråga. Varför stör det er så mycket att saker kostar och folk får ersättning?
Citera
2025-07-20, 11:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det sker en rättslig process för att ”ta” ett barn.

Talar upp, som sagt, många som talar upp men inte får upprättelse.

Ser ingen dubbelmoral alls.

Tvärt om tycker jag det är mycket allvarligt. Men systematiskt är det inte.

Duktigt. Nu lyckades du tryck in alla propaganda och desinformationspunkter i ett inlägg.

Jag har en fråga. Varför stör det er så mycket att saker kostar och folk får ersättning?
Nej, det är en kängurudomstol som processen hålls i.

Om du tycker det är så allvarligt va förskingrar du det då för?

trams.

Det var du som påstod att det inte var en miljardindustri.
Ytterligare bevis på hur dålig koll du har.

Du skiter i barnen, du är här för att håna och förnedra utsatta människor.

Fuck dig.
Citera
2025-07-20, 11:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men jag har ju flera gånger sagt att lvu-föräldrarna har alla dokument hemma redan?
ja precis och det är ett tecken på att du inte förstått någonting om det jag tjatat om så många gånger. Socialtjänsten har INFORMATIONSMONOPOL. Föräldrar har ett fragment av all dokumentation som socialtjänsten sitter på. Vad de får i sin hand är den av soc klippta och grovt censurerade versionen om vad de påstår har hänt och vad föräldrarna anklagas för. Även om föräldrar begär ut sin dokumentation, så ändrar det inte på det faktum att det är soc som är kungen (eller ska vi säga drottning för att vara mer korrekta här då uppåt 9 av 10 som jobbar på soc är kvinnor) av dokumentationen.

Citat:
Jag är mot all form av slöseri. Barndelen sticker knappast ut mer än andra. Hade bäst lösts med ett föräldrakörkort dock.
Jo, det gör den faktiskt. Med hjälp av AI har jag räknat ut att uppemot 25 % av hela försvarsbudgeten går åt till att drifta alla LVU-placeringar och då har jag inte ens räknat in alla SoL-placeringar, som ofta sker under hot om LVU.

Det här är en gigantisk industri där många försörjer sig på en sjuk teater med skenrättegångar och ändå fortsätter det utan att en enda politiker vågar höja rösten.

Citat:
Tills dess är det statens ansvar att ta hand om alla stackars barn som kläms ur defekta föräldrar.
Ja men det måste inte göras genom att alla barn måste placeras. Det finns bättre sätt att lösa detta problem med. Rätt hjälp i rätt tid i det egna hemmet exempelvis.

Citat:
För att ersättas/omformas.
Som sagt, forskning pekar på att det behöver ske förändringar och förbättringar.
Precis och vad tror du händer om alla föräldrar begär ut alla sina handlingar och analyserar dem och exponerar alla lögner? JO då kommer det gå betydligt fortare och det är dit vi är på väg. Det är bara en fråga om tid. LVU hör till dåtiden och historien. I framtiden kommer det se helt annorlunda ut förhoppningsvis när svenska folket är mer medvetna om rättssäkerhetsbristerna och kostnaderna för LVU och SoL-placeringar.

Citat:
I de fall där hjälp i hemmet fungerar och visar på förbättring så ska hjälp i hemmet såklart erbjudas.
Ingen självklarhet att det fungerar.
Hjälp fungerar bara om rätt hjälp ges i rätt tid och det är socialtjänsten extremt dålig på att ordna för familjer som har det svårt. De placerar hellre om barnen än lyssnar på föräldrarna vad de faktiskt behöver hjälp med och när de behöver hjälp.

Citat:

Det som är unikt är att övergreppen sker under socialtjänstens flagg. Det är inte en liten detalj.
Citera
2025-07-20, 11:39
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Det var du som påstod att det inte var en miljardindustri.
Ytterligare bevis på hur dålig koll du har.

Du skiter i barnen, du är här för att håna och förnedra utsatta människor.

Fuck dig.

Nej jag sa att det inte är en industri

Varför är du anti att saker kostar och folk får ersättning? Tycker du att du förtjänar dom pengarna bättre själv?
Citera
2025-07-20, 11:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Varför är du anti att saker kostar och folk får ersättning? Tycker du att du förtjänar dom pengarna bättre själv?
Du tror ju inte sjukvården är en industri med så.

Du gör ett patetiskt försök till att flytta över fokus från våldtäkterna på SIS hem till att försöka svartmåla mig.

Ni var ju så himla måna om när det kom ens en viskning om att föräldrarna förgriper sig på barnen så får man ta till hela arsenal samt rättsöverträdning är fullt tillåtet i sånna fall.

Men nu? När rapport efter rapport kommer in om massvåldtäkter och övergrepp.
Då låter det helt annorlunda.

Vidrigt, där är din dubbelmoral.

Självfallet kommer du förneka detta med och runt och runt går det.

Du skiter i barnen.

Fuck dig.
Citera
2025-07-20, 11:49
Medlem
Citat:

SiS är statliga institutioner där den slutna ungdomsvården finanisieras helt av staten precis som fängelser , de övriga delarna inom SiS har finansiering som missbruksvård finansieras även av vårdavgifter från kommunerna
SiS bedrivs inte av privata aktörer utan drivs likt fängelser av staten
Citera
2025-07-20, 11:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

LVU är inte bara en tvångslag. Det är och förblir en miljardindustri, hur gärna du än vill tona ner och förmiska detta faktum. Bakom varje omhändertagande döljer sig ett välsmort maskineri av högavlönade chefer inom privata vårdkoncerner, kommunala tjänstemän, advokater, domare och konsulter. Alla ska ha sin del av kakan men barnet som berörs står i centrum bara på pappret.

Testa själv som ett experiment och be en AI om en sammanställning av den totala kostnaden för alla LVU-placeringar i Sverige. Då räknar vi inte bara själva placeringskostnaden, utan även utredningar, juridiska processer, överklaganden, hemtagningsbegäranden, familjebehandlingar och transportkostnader fram och tillbaka. Det är en grotesk summa och det växer för varje år ju fler barn som kommer in i detta system.

Det här är inget annat än en sinnessjuk sjuk teater. Ett system där föräldrar kan förlora sina barn på obestämd tid utan minsta bevis, utan rättssäkerhet och utan verklig möjlighet att försvara sig. Och det sker ofta i skenrättegångar där domstolen i praktiken bara stämplar socialtjänstens version, hur bristfällig den än är.

Och det här försvarar du? Man tar sig för pannan...
Citera
2025-07-20, 11:50
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
ja precis och det är ett tecken på att du inte förstått någonting om det jag tjatat om så många gånger. Socialtjänsten har INFORMATIONSMONOPOL. Föräldrar har ett fragment av all dokumentation som socialtjänsten sitter på.

Då var vi tillbaka på ruta 1 igen då.

Varför säger du åt föräldrar att begära ut allt när dom ändå inte får något matnyttigt?

Citat:
Jo, det gör den faktiskt. Med hjälp av AI har jag räknat ut att uppemot 25 % av hela försvarsbudgeten går åt till att drifta alla LVU-placeringar och då har jag inte ens räknat in alla SoL-placeringar, som ofta sker under hot om LVU.

Inte speciellt intresserad av dina beräkningar efter ditt förra matematiska fiasko.
Vidare har du inte redovisat hur du beräknat.

Citat:
Det här är en gigantisk industri där många försörjer sig på en sjuk teater med skenrättegångar och ändå fortsätter det utan att en enda politiker vågar höja rösten.

Det här är en gigantisk konspiration.

Citat:
Ja men det måste inte göras genom att alla barn måste placeras. Det finns bättre sätt att lösa detta problem med. Rätt hjälp i rätt tid i det egna hemmet exempelvis.

Alla barn placeras inte. Enl dig är 1 av 20 barn nån gång under livet mål för socialtjänsten.

Citat:
Precis och vad tror du händer om alla föräldrar begär ut alla sina handlingar och analyserar dem och exponerar alla lögner?

Jag svarar med ditt eget svar på denna fråga:

Citat:
ja precis och det är ett tecken på att du inte förstått någonting om det jag tjatat om så många gånger. Socialtjänsten har INFORMATIONSMONOPOL. Föräldrar har ett fragment av all dokumentation som socialtjänsten sitter på.

Citat:
Det som är unikt är att övergreppen sker under socialtjänstens flagg. Det är inte en liten detalj.

Siffrorna jag hänvisade till var då de generella för hela Sveriges befolkning. Övergrepp sker som jag sa, överallt och är inte unikt för placerade barn.

Citat:
Du gör ett patetiskt försök till att flytta över fokus från våldtäkterna på SIS hem till att försöka svartmåla mig.

Svartmåla dig? Säger bara att det inte är bevis för ett systemfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in