Citat:
Ursprungligen postat av
Septemberflicka
Att som du och dina polare i tråden hävda att hög bifallsstatistik är bevis på myndighetssekterism och korruption är just okunnigt och konspiratoriskt. Varför tänker jag inte upprepa, jag har tydligt förklarat det i tidigare post samt flera poster innan det.
"Okunnigt" och "konspiratoriskt", säger du? Då vill jag gärna veta vad exakt i det jag skriver som skulle vara det.
Varför tror du annars att bifallsstatistiken är så hög? Det är knappast förvånande om socialtjänsten tillåts undanhålla centrala bevis för domstolen, det är ju precis så här LVU-processen fungerar i praktiken, i princip i varje mål.
Det är just detta du verkar missa, eller kanske inte kännas vid? BBIC-systemet är i grunden inte rättssäkert. Det läggs alldeles för stor vikt vid de slutsatser som socialtjänsten själva drar, trots att materialet ofta bygger på subjektiva tolkningar, hörsägen och bristfällig dokumentation.
I praktiken fungerar det som en extremt vinklad partsinlaga med myndighetsstämpel och inte som ett objektivt beslutsunderlag. Domstolarna borde därför betrakta BBIC-utredningar med betydligt större skepsis än idag och faktiskt faktagranska innehållet. Då skulle sannolikt inte lika många barn kunna tvångsomhädertas, eftersom lagligt stöd för LVU i många fall saknas.
Kolla här vad de gömde undan i Fallet Adam för att få som den ville i domstol/nämnd
Citat direkt från den externa utredningen av kommunen:
Citat:
Uppgifter i ärendet sekretessmarkeras i stor omfattning och i flertalet fall på oklara grunder.
Uppgifter som ej bekräftar hypoteserna att fadern utsatt Barnet för sexuell övergrepp samt att Barnet har egen sexuell beteendeproblematik sekretessmarkeras i hög utsträckning. Detta har i ärendet medfört att part, Socialnämndens sociala utskott samt rättsliga instanser ej har fått ta del av all information i ärendet. I detta fall för ärendet betydelsefull information.
Svara nu på frågorna i stället för att komma med dina trötta stämplar.
1. Vad exakt är det i det jag skriver som du menar är "okunnigt" eller "konspiratoriskt"?
2. Hur skulle Adams pappa ens kunna försvara sig i domstol under de villkor som råder, där socialtjänsten får undanhålla centrala bevis och beslutsunderlag?
3. Är den externa utredningen av soc i Helsingborg "okunnig" och "konspiratorisk"?
Förklara det i stället för att vifta bort saklig kritik med etiketter.