2025-10-03, 17:42
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Om vi bortser från allt trams om påverkansoperation, någon arg medarbetare eller ren sabotage..

Vad tror ni övriga som har något hissen kan gå upp till?

Jag håller fast vid färskost, alternativt Creme royal om kockarna använt vakuumpåse och sous vide är saken nog redan klar till 97% säkerhet.

Jag tror på flera smittkällor, t.ex efterrätt + färskost.
Citera
2025-10-03, 17:45
Avstängd
Citat:
Om vi bortser från allt trams om påverkansoperation, någon arg medarbetare eller ren sabotage..

Jag håller fast vid färskost, alternativt Creme royal om kockarna använt vakuumpåse och sous vide är saken nog redan klar till 97% säkerhet.

Vilken färskost? Hemlagad?
Desserten semifreddo är farlig. Har skett flera dödsfall med liknande dessert tidigare i år.
Senast redigerad av TenBagger69 2025-10-03 kl. 18:06.
Citera
2025-10-03, 17:53
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Vilken färskost? Hemlagad? Har sett att restaurangen använt parmesan men parmesan är väl pastöriserad?persiljerot och parmesan används ofta ihop. Färskost gjord på opastöriserad mjölk kan vara en bov.
Desserten semifreddo är farlig. Har skett flera dödsfall med liknande dessert tidigare i år.
https://www.thecourtyarddairy.co.uk/...xcEXsGgqIDi69p
Citera
2025-10-03, 18:03
Avstängd
Färskost och listeria.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31121679/
Citera
2025-10-03, 18:12
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
2 Göteborgare smittade också.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/go...b-6f4ed821762a

Citat:
”Omöjligt att veta vilken rätt som orsakade matförgiftningen, men vi misstänker räkorna”, skriver anmälaren.
Citera
2025-10-03, 18:18
Medlem
Citat:
Hur ska personen ha fått tag på listeria? Är inte något du handlar på lokala mataffären. Visst går ju alltid att odla själv men tveksamt att någon arg medarbetare odlar fram bakterier, när personen kan dra in ohyra utan någon större ansträngning

Vet inte, kanske finns sätt om man verkligen vill få tag på det, det mesta går väl att beställa på darknet? Att det är en otypisk form av listeria pekar lite mot att det är artificiellt förädlat. Men om det nu är nåt fuffens så tror jag det är mer sannolikt att det i så fall är en påvekansoperation för att testa beredskap än att någon enstaka person eller organiserad brottslighet ligger bakom, dessa hade troligen inte hade valt en så exotisk metod. Däremot om det är en påverkansoperation kan man ju ha använt sig av någon enstaka person i slutet av leveranskedjan till kund för att "krydda" maten efter att kockarna lagat den.

Citat:

Om vi bortser från allt trams om att försöka begränsa diskussionen utan argument utan bara ett känslomässigt ryggmärgssvar då man är rädd eller saknar förmåga att tänka i bredare banor, så kan vi övriga diskutera och resonera på ett djupare plan i frihet. Vad tror ni övriga som har förmåga och mod att gå längre i tanken än ruta 1, att något som sticker ut så extremt infektionsmässigt på en topprestaurang kanske även skulle kunna bero på annat än dålig hygien? Har aldrig skrivit att det är så, bara att det skulle kunna vara så. Och så är det, ingen vet i nuläget vad listeriautbrottet beror på, så även såna scenarier ligger då på bordet oavsett om du vill eller inte Om man ska göra en påverkansoperation, varför skulle man göra något som redan gjorts förr? Då vet man ju om svaren redan. Återkom gärna med argument varför det är ett dumt eller helt omöjligt scenario.
Citera
2025-10-03, 18:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
2 Göteborgare smittade också.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/go...b-6f4ed821762a

Beskriver sjukdomsförloppet som tortyr.
Citera
2025-10-03, 18:28
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Beskriver sjukdomsförloppet som tortyr.
Den som (i jämförelse) varit med om en riktig jävla vinterkräksjuka, som jag och min man åkte på en gång, den vet. Det ÄR tortyr! Man behåller inget i kroppen. Kommer ur all a hål så att säga. Pågår i dygn och tillslut är man så urlakad av undervätskning (med en huvudvärk från helvetet av samma anledning) så man orkar inte ens hasa sig från sängen till soffan. Usch! Lider verkligen med dom drabbade. Och garanterat än värre för de stackare som åkt på sepsis.
Citera
2025-10-03, 18:30
Avstängd
Jocke tänker mer på framtiden..än leva i nuet. Han är mer orolig för att gäster uteblir än att fullt ut fokusera på att visa empati mot de drabbade.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...listerialarmet

På Coco&Carmens hemsida har de snabbt skrivit ett preliminärt datum när de öppnar när det kommer fram fler och fler som drabbats av sepsis…och många ligger på sjukhus.

Det är högst troligt att restaurangen inte öppnar 7 oktober..utan är stängd på obestämd tid.
Citera
2025-10-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Sjukvården är nu väldigt konfunderad över att de svårast drabbade är unga och friska personer!

Jag sätter en femhunka på att det är ryssarna som testat något nytt biologiskt stridsmedel…

Det lyftes tankar om det på X, ifall det kunde bero på defekta t-celler efter covid. Men det var ju bara en fundering av en skribent, men faktum är ju att det tydligen har ökat med listeria sen 2020.
Även typ 1 diabetes hos barn har ökat sen 2020. Så det kan ju vara nåt med immunförsvaret. Många äldre var ju isolerade i början på pandemin innan vaccinet, medans yngre blev smittade.
Men det känns som man aldrig kommer få nåt svar på det.
Citera
2025-10-03, 18:40
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Jocke tänker mer på framtiden..än leva i nuet. Han är mer orolig för att gäster uteblir än att fullt ut fokusera på att visa empati mot de drabbade.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...listerialarmet

På Coco&Carmens hemsida har de snabbt skrivit ett preliminärt datum när de öppnar när det kommer fram fler och fler som drabbats av sepsis…och många ligger på sjukhus.

Det är högst troligt att restaurangen inte öppnar 7 oktober..utan är stängd på obestämd tid.
Vem skulle vilja/våga besöka en restaurang efter en sak som denna?! Så tätt inpå alltså...
Citera
2025-10-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Den som (i jämförelse) varit med om en riktig jävla vinterkräksjuka, som jag och min man åkte på en gång, den vet. Det ÄR tortyr! Man behåller inget i kroppen. Kommer ur all a hål så att säga. Pågår i dygn och tillslut är man så urlakad av undervätskning (med en huvudvärk från helvetet av samma anledning) så man orkar inte ens hasa sig från sängen till soffan. Usch! Lider verkligen med dom drabbade. Och garanterat än värre för de stackare som åkt på sepsis.

Det är hemskt såklart, men det som var värst för mig var att jag hade buk- och rygg- och höftsmärtor samtidigt och det kändes som knivar som högg i kroppen. Detta tillsammans med frossa, huvudvärk och yrsel. Sån konstig blandning av symptom. Har buk- och ryggsmärtor samt huvudvärken kvar en vecka senare. Kan inte äta riktig mat utan det krampar något sjukt i magen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in