2025-10-02, 11:25
Medlem
Vågar påstå att det sannolikt inte är fel på maten, däremot från det faktum att listeria (bl.a bajspartiklar) föreekommer ofta i vatten. Misstänker alla druckit. tvättat händerna, kommit i kontakt med krogens produkter som tvättats i vatten.
Citera
2025-10-02, 11:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag har själv sagt "nej" till julbord några gånger när jag haft mycket att göra.

Allt med ägg i ska man äta direkt eller inte alls. Det är en regel jag fått lära mig.

Det säkraste är att bara äta upphettad mat - som fortfarande är rejält varm när man får den på sin tallrik. Men just på ett julbord är ju mycket av det godaste kallskuret: skinkan, alladåben, kalvsyltan, potatissalladen, sillsalladen, rödbetssalladen, olika sorters sill, rökt och gravad lax, olika sorters röror och inläggningar... och sedan dessertostarna. Känns som att det kan bli listeriaparty!
Citera
2025-10-02, 11:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok! Ja, det ska bli mycket spännande att se vilken rätt eller ingrediens som är den kontaminerade.

Vem var Patient 0?

Hur lyder oddsen? Vem är Överste Senap i detta Gourmet-Cluedo?

Jag går all in på Croque Monsieur.

Det är ju upphettat. Bör vara någon kallskuren ingrediens eller röra.
Citera
2025-10-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Nej den kostar typ 800 och vill man lägga till matchande dryck kostar det 700.

Enligt en recension på TripAdvisor dec-24 står det att avsmakningsmenyn då kostade 1.300:-.
Citera
2025-10-02, 11:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är väl lika farligt att käka kall mat hemma?

Hemma har du ju koll på hur långt det är kvar till sista förbrukningsdatum på t.ex. en färdiginköpt röra eller en inplastad förpackning med gravad lax. Samt hur länge förpackningen varit öppnad i kylen, om inte allt gick åt när den öppnades. Och även vilken temp du har i kylen, hur fuktigt det är i kylen...

Jag kan tänka mig att restauranger inte kastar bort ingredienser för att de uppnått sista förbrukningsdatum (och ska man vara på den säkra sidan med listeria, så ska man inte låta det gå så långt som till sista förbrukningsdatumet heller), utan bara luktar lite på dem emellanåt och fortsätter använda tills det är slut eller typ kryper iväg...
Citera
2025-10-02, 11:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Beror väl på hur äcklig man är? Det är väl sällan du har hundratals gäster som äter av din kycklingsallad? Det är en handfull som drabbas även om man har en fest hemma.

Ja men för en enskild person är det ju inte farligare att käka tex råbiff på krogen än hemma när det kommer till listeria.
Citera
2025-10-02, 11:36
Fortsätt du att göra rent din diskbänk med fettlösande diskmedel för jag läste en studie att det är det rengöringsmedlet som mest effektivt för att rengöra en diskbänk jämfört mad andra "specialprodukter för kök". Men det är klart, man måste hålla koll på trasorna man använder också förstås att de också är rena. Men i fallet Coco&Carmen är det förmodligen inte orenhet som är orsaken, men den som vackert väntar in alla labbsvar och förklaring till sjukdomsfallen får ju svaret så småningom via media.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Aldrig i livet att jag går ut för att äta smårätter, inte ens på suchi-ställen. Kostar mer än det smakar. Bättre rätter på kvällen blir bara 5 ggr per år.

Men två dagar i veckan går jag ut och äter dagens lunch på bra ställen. En dag i veckan hämtmat och lördagar pizza från den näraliggande pizzerian.
Resten av veckan försöker jag och min fru laga mat hemma, men hela arbetet kring detta gör mig vansinnig med rengöring av diskhon och att få ut matavfallet.

Som Ni förstår här är jag äldre och trött på hela SKITEN.

Jag skall försöka hålla renare i köket. Här var bra inlägg i tråden, diskhon i två delar kanske borde desinficeras istället för att bara använda Yes.

Jag läste någonstans att krögaren bara är delägare, han skulle inte själv kunna få fram pengarna till en lyxkrog.
I egen sak, jag har inte varit magsjuk de sista 10 åren trots allt uteätande och hämtmat.
Citera
2025-10-02, 11:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hemma har du ju koll på hur långt det är kvar till sista förbrukningsdatum på t.ex. en färdiginköpt röra eller en inplastad förpackning med gravad lax. Samt hur länge förpackningen varit öppnad i kylen, om inte allt gick åt när den öppnades. Och även vilken temp du har i kylen, hur fuktigt det är i kylen...

Jag kan tänka mig att restauranger inte kastar bort ingredienser för att de uppnått sista förbrukningsdatum (och ska man vara på den säkra sidan med listeria, så ska man inte låta det gå så långt som till sista förbrukningsdatumet heller), utan bara luktar lite på dem emellanåt och fortsätter använda tills det är slut eller typ kryper iväg...

Listeria uppstår inte av sig självt i ett livsmedel som gått ut.
Citera
2025-10-02, 11:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Listeria uppstår inte av sig självt i ett livsmedel som gått ut.

Det fattar jag väl. Men OM livsmedlet är smittat, så ökar bakteriehalten för varje dag. LITE bakterier blir vi inte sjuka av, för det kan vårt immunförsvar hantera.
Citera
2025-10-02, 11:42
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är möjligt men de första, som jag är ute efter, som åt av maten hade ändå råkat ut för matförgiftning även om kocken smakat på rätterna - jag har inga invändningar mot allt annat du påstår och skriver, men det var inte detta jag invände emot i mitt första inlägg i denna tråd...

Nja de skulle slängt allt. Stängt och sanerat med Anticimex o klorin.
Hepatitsmitta från Sthlmsrestaurang ledde till åtal och fängelse för ägaren på 60-talet.
Du tar allt för lätt på detta.
Välfärdsgenerationen förstår inte att världen är en farlig plats.
Citera
2025-10-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Fortsätt du att göra rent din diskbänk med fettlösande diskmedel för jag läste en studie att det är det rengöringsmedlet som mest effektivt för att rengöra en diskbänk jämfört mad andra "specialprodukter för kök". Men det är klart, man måste hålla koll på trasorna man använder också förstås att de också är rena. Men i fallet Coco&Carmen är det förmodligen inte orenhet som är orsaken, men den som vackert väntar in alla labbsvar och förklaring till sjukdomsfallen får ju svaret så småningom via media.

Tack för svaret. Jag köper disktrasor på Ö & B men jag tror jag byter för sällan.

Nu såg jag att även 3 personer i Örebro blivit sjuka, efter att ha ätit på Carmen i Lördags. Detta är illa, detta är skandal.
Citera
2025-10-02, 11:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det fattar jag väl. Men OM livsmedlet är smittat, så ökar bakteriehalten för varje dag. LITE bakterier blir vi inte sjuka av, för det kan vårt immunförsvar hantera.

Så är det såklart men jag vänder mig ändå emot att det skulle vara farligare att käka tex råbiff på krogen än hemma. Du kan förstås minimera riskerna när du lagar mat själv genom att sterilisera alla verktyg och ytor du jobbar med men det gör inte vanligt folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in