2025-10-01, 19:41
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
inkubationstiden är några dygn till tre veckor. Vad hjälper det att smakar ”av” maten när den levereras då? Eller ska man smaka på maten och sedan vänta i tre veckor innan man använder den?
Mr Allvetare begriper inte.
Han har dock sett tusentals matlagnings program...
Citera
2025-10-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
DÄRFÖR att om det är leverantören/återförsäljaren/producenten som haft dålig hantering borde personalen blivit drabbad. Annars talar det för att hanteringen efter leveransen varit undermålig.
Och det hade avsmakning av leveranser löst. Hur då?
Citera
2025-10-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Mr Allvetare begriper inte.
Han har dock sett tusentals matlagnings program...
Har inte sett såna program, men de kanske smakar på råvarorna tre veckor innan de spelar in programmet. Får man se den processen också?
Citera
2025-10-01, 19:49
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du förstår uppenbarligen inte poängen. På en seriös krog smakar personalen alltid av maten under tiden den tillagas. Det ingår i yrket. Eftersom ingen i personalen har insjuknat har de knappast skött sina grundläggande arbetsuppgifter; Att smaka av maten innan den serveras. Eftersom de har brustit med avsmakningen kan man även dra slutsatsen att de säkert har brustit i andra grundläggande restauranguppgifter, till exempel hygien och korrekt råvaruhantering.
Ska serveringshjonen bära ut köks personal avsmakade ostron till gästerna tycker du?
Eller blåmögelost, ta ett bett av vaktellåret, Belper Knollen..?
Citera
2025-10-01, 19:51
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Har inte sett såna program, men de kanske smakar på råvarorna tre veckor innan de spelar in programmet. Får man se den processen också?
Du får fråga novaextremex angående det...
Citera
2025-10-01, 19:52
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ska serveringshjonen bära ut köks personal avsmakade ostron till gästerna tycker du?

Till och med ägaren av restaurangen tycker att det är märkligt att ingen i personalen har insjuknat.

Det här är en skojarkrog och den kommer snart att vara igenbommad för gott.
Citera
2025-10-01, 19:54
Medlem
Citat:
Tror inte jag vill äta ostron tre veckor efter avsmakningen.
Citera
2025-10-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag var där i torsdags förra veckan och käkade.

På söndag kväll totalhavererade jag och låg däckad tills i går.

Idag är jag ok. Men gud förbannat vad jag har svettats dom här dygnen. Jag var övertygad om att frugan kommer att skjuta mig av barmhärtighetsskäl.

Btw....vakteln på menyn på torsdagen utbytt mot kyckling....boven? Eller den kinesiska löjromen som man kunde bestalla till?

Hm, jag hade iaf rådgjort med vården även om du mår bättre. Verkar vara något skumt med det här - kanske flera olika bakterier?.. Behöver inte vara nåt men bättre ta de osäkra nu när dom gjort den bedömningen, förvisso menar dom med pågående symtom.

"Under onsdagen uppmanar Andreas Jacks, biträdande smittskyddsläkare i Region Stockholm, alla restauranggäster som har pågående symtom – som feber, kräkningar, diarré – att åka till akuten".
.
Senast redigerad av rawjudge 2025-10-01 kl. 20:07.
Citera
2025-10-01, 20:08
Medlem
Moobs avatar
enligt livsmedelsverket blir folk vanligtvis inte sjuka av listeria om de inte tillhör nån riskgrupp och har försvagat immunförsvar, så lite märkligt att så många verkar ha blivit dåliga.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...monocytogenes/
Citera
2025-10-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag var där i torsdags förra veckan och käkade.

På söndag kväll totalhavererade jag och låg däckad tills i går.

Idag är jag ok. Men gud förbannat vad jag har svettats dom här dygnen. Jag var övertygad om att frugan kommer att skjuta mig av barmhärtighetsskäl.

Btw....vakteln på menyn på torsdagen utbytt mot kyckling....boven? Eller den kinesiska löjromen som man kunde bestalla till?

Åk till närmsta akutmottagning! S:t Göran, Danderyd, SÖS har rutin på detta nu och vill att alla som har symptom åker in dels pga smittspårningen. Min vistelse på akuten har aldrig varit så smidig. Åkte in idag även fast det är dagen jag mått som bäst.

Tro mig, jag vet vilket helvete du har varit med om senaste dagarna.
Senast redigerad av Primoroso 2025-10-01 kl. 20:16.
Citera
2025-10-01, 20:11
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Till och med ägaren av restaurangen tycker att det är märkligt att ingen i personalen har insjuknat.

Det här är en skojarkrog och den kommer snart att vara igenbommad för gott.
Va Konstigt, Krögaren måste ju Ljuga (om Vissa Saker)...

"Ingen i personalen ska ha insjuknat, berättar Almqvist.

– Det är ju jättekonstigt, tycker man. Men kanske provsvaren ger något. I och med att det också är en del av hela den dagliga rutinlistan, att maten smakas av, testas, testas på vissa speciella tider utifrån hur det här prepareras för att saker ska vara i absolut toppform. Vi vet inte än."

https://www.expressen.se/nyheter/sve...isterialarmet/
Citera
2025-10-01, 20:19
Medlem
Hur skyddar man sig mot något som är smaklöst, luktlöst och dessutom osynligt?

Krogen kan ha gjort allt rätt och ändå haft listeria i exempelvis en ost köpt från en seriös leverantör med gott renommé.

Otroligt intressant med alla som direkt anklagar krogen för att ha betett sig illa, krögarna driver flera krogar, två i Stockholm, en i Köpenhamn, en i Oslo och en i London.

Tror ni att man kan överleva och frodas om man är en oseriös krögare som inte har strikta rutiner eller erfarenhet nog att hantera råvaror?

Ingen nyhet direkt men folk älskar att vältra i andras olycka..

Fruktansvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in