2025-10-02, 10:51
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det tyder på att det finns ett stort mörkertal i hur många som egentligen blivit smittade. Jag vet inte hur många gäster krogen haft under de här dagarna men det borde vara mångdubbelt fler än de 80 anmälda fallen.
Ja, det måste ju vara så, om det inte är en särskilt svår variant av listeria. Både smittskyddet och kommunens livsmedelsinspektion måste verkligen gå till botten med detta.
Citera
2025-10-02, 10:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Nej, det är du som ska läsa på och inte sitta och svamla en massa skit härinne som du inte vet något om. Du gör bara bort dig. "De måste provsmaka allt" skrev du. Nej, man måste inte tugga på varenda dillkrona eller potatisskal innan man lägger ner den på tallriken. Sluta skriv för du saknar så uppenbart alla kunskaper.

De har inte provsmakat maten för då hade personal också insjuknat. Det fattar tom den mest svagbegåvade.

De har brustit i sina rutiner och åtaganden och ignorerat risker som funnits..och ignorerat gäster som varnat dem för att maten är kontaminerad av någon bakterie. Fakta.

Sluta nu och svara på inlägg du inte begriper innehållet i.
Citera
2025-10-02, 10:53
Medlem
80 st nu alltså! De märkliga är ju att ingen av deras personal blivit smittad trots dom provsmakar maten. Antar jag. Dock kanske man inte provsmakar det kalla som är ”färdigt” tex rom, skinka eller va de nuckan va dom använder.

Men för en som inte är så insatt i livsmedelsbranchen så kan man väl inte blama krogen helt och hållet. Detta kan ju va en bakterie som redan funnits hos en leverantör.
Citera
2025-10-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Eller vad vet man! Det kanske är sabotage! Någon vill kanske att krogen ska gå i konkurs! Maffiametoder! Inget konstigt med det! En vardag i Sverige.

Finns en risk… eller en anställd som hatar sitt jobb och vill sätta dit företaget. Finns väl alla möjliga tänkbara situationer. Men sannolikheten är väl mer att de kommit in från grossister och dom haft maximal otur.
Citera
2025-10-02, 11:07
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Har man 16-17 rätter har man ett jätteansvar. Upplagt för bakterieinvasion.Har man kall mat måste man veta riskerna. Tar man in mat från utlandet när folk dött så är det en enorm varningssignal.

Dessutom saknar delägaren..och kocken..kockutbildning. Han ser bara dollartecknet. Mat kan vara jättefarligt. Har själv vaccinerat många mot resenärer som fått Dukoral mot turistdiarre. Vaccinerat många mot kolera, Hepatit A osv.
Fast risken är ganska stor att listerian redan fanns i någon som restaurangen köpt in. Då hjälper det inte att de själva hanterat allt korrekt. Jag minns en episod där folk blev dåliga av smörgåstårtor som sålts i en butik. Där hamnade ansvaret till sist på de som levererat smörgåstårtorna till butiken. Skadan för alla inblandade var redan skedd och butiken fick köra en jättekampanj att de som gjort de dåliga rätterna inte längre var underleverantörer.

I min tokfula hemkommun köpte majoriteten av babbepizzeriorna in salmonellasmittat kött för 20 år sedan och hundratals människor sket som bäst ner sig - i värsta fall fick de läggas in och få dropp. Att smittan kom via pizzeriorna var klart redan efter några timmar. Efter några dagar visade det sig att endast två ställen hade okej kött - stans sunkigaste bakfyllehak samt lyxpizzerian.
Senast redigerad av Ratad 2025-10-02 kl. 11:11.
Citera
2025-10-02, 11:08
Avstängd
Risk för polisanmälan om det visar sig att Coco&Carmen ignorerat gästers varningar om insjuknande.
Citera
2025-10-02, 11:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Klart de har ansvar men listeria är inte en vanlig ”snuskbakterie”.
Det här slutar nog med att en leverantör blir måltavla för försäkringsbolagen.
Finns listeria i t ex störrommen, i kittosten eller i tartaren har köket inte en chans, mat måste hettas upp till minst 70° för att döda bakterien. Listeria följer med ett förpackat livsmedel in i köket. Det är därför Livsmedelsverkets jobb med provtagning är så enormt viktigt.
Och därför man ska tänka flera gånger innan man äter kall mat på krogen.

Det är väl lika farligt att käka kall mat hemma?
Citera
2025-10-02, 11:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Eller vad vet man! Det kanske är sabotage! Någon vill kanske att krogen ska gå i konkurs! Maffiametoder! Inget konstigt med det! En vardag i Sverige.

Det är nästan så att man kan misstänka det, ja. Eftersom det är så många unga/yngre och tidigare friska personer som drabbats, och så hårt också. Det måste ju bero på att det var en MYCKET stor koncentration bakterier, som någon konkurrent kanske (eller maffia som inte fått betalt för "beskydd") har odlat fram hemma i kylen under flera veckor...

Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Klart de har ansvar men listeria är inte en vanlig ”snuskbakterie”.
Det här slutar nog med att en leverantör blir måltavla för försäkringsbolagen.
Finns listeria i t ex störrommen, i kittosten eller i tartaren har köket inte en chans, mat måste hettas upp till minst 70° för att döda bakterien. Listeria följer med ett förpackat livsmedel in i köket. Det är därför Livsmedelsverkets jobb med provtagning är så enormt viktigt.
Och därför man ska tänka flera gånger innan man äter kall mat på krogen.

Ja, jag har definitivt tappat lusten för att gå på julbord ute i år, om vi säger så.
Citera
2025-10-02, 11:18
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är väl lika farligt att käka kall mat hemma?
Beror väl på hur äcklig man är? Det är väl sällan du har hundratals gäster som äter av din kycklingsallad? Det är en handfull som drabbas även om man har en fest hemma.
Citera
2025-10-02, 11:20
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag har definitivt tappat lusten för att gå på julbord ute i år, om vi säger så.
Jag har själv sagt "nej" till julbord några gånger när jag haft mycket att göra.

Allt med ägg i ska man äta direkt eller inte alls. Det är en regel jag fått lära mig.
Citera
2025-10-02, 11:22
Avstängd
Vissa fick inte lika hårda symtom när de nobbade efterrätten..

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ak-och-diarre/

3 dog i England när de åt av dessert som var kontaminerad av listeria..

https://www.bbc.com/news/articles/cly4pydpr4ro
Citera
2025-10-02, 11:25
Medlem
Aldrig i livet att jag går ut för att äta smårätter, inte ens på suchi-ställen. Kostar mer än det smakar. Bättre rätter på kvällen blir bara 5 ggr per år.

Men två dagar i veckan går jag ut och äter dagens lunch på bra ställen. En dag i veckan hämtmat och lördagar pizza från den näraliggande pizzerian.
Resten av veckan försöker jag och min fru laga mat hemma, men hela arbetet kring detta gör mig vansinnig med rengöring av diskhon och att få ut matavfallet.

Som Ni förstår här är jag äldre och trött på hela SKITEN.

Jag skall försöka hålla renare i köket. Här var bra inlägg i tråden, diskhon i två delar kanske borde desinficeras istället för att bara använda Yes.

Jag läste någonstans att krögaren bara är delägare, han skulle inte själv kunna få fram pengarna till en lyxkrog.
I egen sak, jag har inte varit magsjuk de sista 10 åren trots allt uteätande och hämtmat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in