2025-10-02, 11:48
Medlem
Jag sköljer aldrig isbergssalladen jag köper på ICA. Dom ligger i en plastpåse, jag tror inte en sköljning är effektiv.

Jag köper också babytomater, ligger också i en plastförpackning. Jag funderar på att skölja alla på en gång och lägga dom i en skål i kylen.

Man gör en "djävla" massa fel i köket men kanske är det så att man blir immun på något sätt. Jag och min fru är ju aldrig sjuka, vi är bara trötta på hela SKITEN.

Matlagning är inte roligt, idag går vi på en lunchrestaurang om en timme, dagens rätt och pensionärspris naturligtvis.
Citera
2025-10-02, 11:49
Tack ska du ha. Disktrasorna är viktiga att koka. Håller dock inte med dig (ännu) om att detta är en skandal. Jag inväntar med stor nyfikenhet svaret från expertisen dvs myndigheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tack för svaret. Jag köper disktrasor på Ö & B men jag tror jag byter för sällan.

Nu såg jag att även 3 personer i Örebro blivit sjuka, efter att ha ätit på Carmen i Lördags. Detta är illa, detta är skandal.
Citera
2025-10-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Tack ska du ha. Disktrasorna är viktiga att koka. Håller dock inte med dig (ännu) om att detta är en skandal. Jag inväntar med stor nyfikenhet svaret från expertisen dvs myndigheterna.

Sköljer du isbergssalladen? Du verkar kunnig i köket.

Sköljer du också babytomaterna?
Citera
2025-10-02, 11:53
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Nja de skulle slängt allt. Stängt och sanerat med Anticimex o klorin.
Hepatitsmitta från Sthlmsrestaurang ledde till åtal och fängelse för ägaren på 60-talet.
Du tar allt för lätt på detta.
Välfärdsgenerationen förstår inte att världen är en farlig plats.

Men, är alla trögtänkta i denna tråd? Läs vad jag invände emot i stället för hela tiden argumentera något som jag inte har sagt något om... Tar inte alls lätt på detta, hur kan du få för dig detta?
Citera
2025-10-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Listeria uppstår inte av sig självt i ett livsmedel som gått ut.

Nej men det finns ju många andra bakterier som frodas ju längre tiden går.
Citera
2025-10-02, 11:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej men det finns ju många andra bakterier som frodas ju längre tiden går.

Ja självklart men eftersom extremt få blir sjuka av käk på krogen i Sverige så har de flesta krogar uppenbarligen bra hygienrutiner.

Med det sagt väljer jag bort tex råbiff på krogar som jag bedömer vara av det sunkigare slaget.
Citera
2025-10-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja självklart men eftersom extremt få blir sjuka av käk på krogen i Sverige så har de flesta krogar uppenbarligen bra hygienrutiner.

Med det sagt väljer jag bort tex råbiff på krogar som jag bedömer vara av det sunkigare slaget.

Vi har väl kontroller från Länsstyrelsen, vi har också kontroller från Skattemyndigheten även om det inte gäller livsmedelhanteringen. Den som inte sköter sina åligganden gentemot myndigheterna är inte att lita på vad gäller maten.

Ja råbiff äter jag inte ute. Jag är också försiktig med röror och dylikt till salladerna.
Citera
2025-10-02, 12:07
Medlem
BombaySaphires avatar
Desserten verkar misstänkt tycker jag:

En person uppger att denne var en del i ett sällskap på sammanlagt sex kolleger. Arbetskamraterna blev ordentligt dåliga medan anmälaren i fråga inte fick fler symptom än huvudvärk. Vid tiden för anmälan hade personen inte uppsökt sjukvård.

”Jag åt inte efterrätten och fick ej samma symptom som resten”, skriver personen.

I ett annat sällskap på sex insjuknade fem med diarré, magkramp, huvudvärk, ledvärk, ont i kroppen och brist på aptit, enligt anmälaren. Den personen som klarade sig bäst hade avstått dessert.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ak-och-diarre/
Senast redigerad av BombaySaphire 2025-10-02 kl. 12:16.
Citera
2025-10-02, 12:20
Medlem
bralesss avatar
Kommer koko i tarmen klara att resa sig efter denna tragedi?
Citera
2025-10-02, 12:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju upphettat. Bör vara någon kallskuren ingrediens eller röra.

Om man nu inte missat att värma upp rätten tillräckligt.

Hände mig med en pizza en gång. Så mycket vätska som de påföljande dagarna har jag aldrig tappat.

Hinkvis med kroppsvätskor. Katharsis Deluxe.

Men knappast troligt för 80 gäster ...

Du har säkert rätt. Tyckte rättens namn lät lite skurkaktigt bara.
Citera
2025-10-02, 12:26
Medlem
Riksreptilens avatar
Någon på Statstelevisionen som känner sig personligt drabbad?
De hänger ut restaurangen redan på stillbilden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ermalm-stanger

" Förutom de 20-tal personer som vårdas på sjukhus för misstänkt listeriainfektion har det inkommit betydligt fler anmälningar till Stockholms stads livsmedelskontroll. Totalt har 80 anmälningar om matförgiftning på restaurangen inkommit sedan i lördags, visar SVT:s genomgång. "
Citera
2025-10-02, 12:30
Medlem
De får byta namn till Coco & Carmens tarmvred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in