2025-09-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doubleblast
Det känns ganska relevant att kika på båtmodellen/tillverkaren. 21 år utan olyckor och den här båten, som ska vara störst bäst och vackrast, kapsejsar första säsongen? Känns som ett otroligt sammanträffande. Är modellen säker eller är tillverkaren ansvarig för olyckan?

Lär en utredning visa.
Citera
2025-09-27, 15:08
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Den där räddningsdykaren som själv drunknade:

vilket jävla klantarsle.

Antagligen värderade han flickans liv högre än sitt egna, en sådan hjälte. Vila i frid.
Citera
2025-09-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Nej men du får det att låta som att jag inte är medveten om strömsjö. Fastän jag i mitt inlägg skrev att det just var risk för sådant i Nappstraumens norra utlopp. (där dock inte olyckan inträffade.)

Det finns inget vatten som är ofarligt om du inte vet att hantera det. Du kan slå runt med ekan i en liten skogsjö och drunkna också. Man måste anpassa båt och utrustning efter alla olika förhållanden.

Foreløpige antakelser er nettopp at ulykken forårsaktes av strømsjø. Farten var lav, og det kan se ut som om bølgen traff babord side, og at båten kantret.
Irrelevant å trekke inn Moskenessjøen, spør du meg. Men dette trenger vi ikke krangle om. Vil nok snart komme fram mer info
Citera
2025-09-27, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har du källa på det? Nu går jag efter egen erfarenhet. Men att det ska vara mest män i yrkesför ålder som gratis lägger sin tid på detta ser jag ganska orimligt. De får ju alltså inte ens betalt för att riskera sina liv. Det är nog mest äldre sk sjöbusar som gör detta.
Jag är själv aktiv inom sjöräddningen, och gästjourat på 2-3 stationer utöver min egen, så vill påstå mig ha ganska så bra koll.
Citera
2025-09-27, 15:18
Medlem
Det är så jävla pissigt, vila i frid! Jag har varit i Nappstraumen MÅNGA gånger.
Det är strömsjö i hela Nappstraumen. Egentligen överallt där stark ström möter vågor/vind. Definitivt starkare och mer signifikant stökigare i norra utloppet där strömmen kommer upp i högre hastiget i kombination av sydlig sjö och vind och där vågorna kryssar åt olika håll. Olyckan verkar skett i sydösta delen där det legat hård vind och hård sjö syd ifrån. Så även fast att de fiskat inomskärs tar sig definitivt vågorna in. Olyckan verkar dessutom skett vid strömvändning. Ganska exakt på klockslaget. Hårt rullande sydliga vindar och vågor som möter vatten som ska ut i syd vet man kan bli stökigt. Arrangören i fråga har mig veterligen ALDRIG tullat på säkerheten och har varit/är det självklara valet vid alla våra norgeresor. Det känns spontant som världens otur. Vila i frid <3
Citera
2025-09-27, 15:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vet man mer om de svenska turisterna var de kommer ifrån?
Det är ju inte direkt säsong nu och inte skollov heller

Göteborg har haft lov torsdag och fredag pga studiedagar.
Citera
2025-09-27, 15:59
Medlem
okok1s avatar
Citat:
– Vi har en teori om att den försvunne personen befinner sig i styrhytten och har gått till botten, säger vaktchefen för Huvudräddningscentralen (HRS), Ørjan Delbekk, till Dagbladet på lördagseftermiddagen.

Det är stark ström i området, vilket gör det svårt att avgränsa sökområdet.

– Vi har hopp om att hitta tolvåringen vid liv, men chanserna blir förstås mindre och mindre. Det har nu gått nästan ett dygn, fortsätter Delbekk.
De verkar positiva till att hitta henne. Hoppas på ett mirakel!
Citera
2025-09-27, 16:21
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
* Båten är inte grund. Den har en ganska djup V-köl
* Båten är inte smal. Det är en stabil plattform.
* Båten har ingen bogramp. Aronett tillverkar arbetsbåtar med bogramp men denna har det inte. det är en designad sportfiskebåt.
* Båten är inget lätt nötskal. Den väger troligen 3-4 ton fulllutrustad.
* En båt i den storleken har inga problem att hantera vädret som syns på bilderna. Det är inga speciellt besvärliga förhållanden. Även en mycket mindre båt på 6 meter hanterar detta utan problem. Jag har fiskat i Nordnorge sedan 2002. Även varit i Nappstraumen ett par gånger. Det är ett väderskyddat sund. Det blir sällan hög sjö där. Däremot en del starka strömmar men inga malströmmar som spekulerats om tidigare. Utan ström med 3-4 knop genom Sundet när tidvattnet ligger på. Bilderna visar ingen hög sjö.
* Vad jag förstår så var det första dykare på plats som skadade sig och avled. Man har dykt ner i hytten och konstaterat den tom. Guiden skal också dykt in i hytten redan från börjat och räddat ett av barnen som befann sig där.
* Guiderna är väl utbildade och säkerheten är hög. Det är stränga regler på detta i Norge. Alla guider har D5L certifikat och en del även Fartgsbefäl VIII

Men ändå så gick det åt helvete.
Citera
2025-09-27, 16:22
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det är fullkomligt idiotiskt att ett dygn efter ge föräldrar hopp igen, Hon är död o återfinns, men inte vid liv.
Citera
2025-09-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Verkar som styrhytten har lossnat från själva båten & det var där barnet satt. Troligen är hon kvar i styrhytten.
Citera
2025-09-27, 16:35
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Men ändå så gick det åt helvete.
Ja och det måste utredas vad som gått fel såklart.
Det inlägget du citerar är svar på massa felaktigheter/spekulationer i andra inlägg.
Citera
2025-09-27, 16:37
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Antagligen värderade han flickans liv högre än sitt egna, en sådan hjälte. Vila i frid.

Exakt! Alla med hjärtat på rätt ställe försöker att rädda ett barn även om det sker med risk för sitt eget liv. Väldigt fint gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in