2025-09-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Tack. Så en ström går i motsatt riktning mot vågorna och när strömmen möter vågen bromsas vågen, blir brantare och bryter?

Ja, og når strømmen varierer, så kan det føre til kryssende sjø.

«Typisk for kryssende bølger er at steilheten øker, bølgene blir høyere og ofte pyramideformet. De vil også komme fra en annen retning enn hovedretningen og kan av den grunn komme overraskende på et uforberedt mannskap»

https://www.kystverket.no/sjovegen/v...g-stromvarsel/

Norskekysten har mange havstykker som kan være farlige med tanke på kryssende sjø. Hustadvika og Stad er to andre, men som i motsetning til Nappstraumen ligger i åpent hav.

Sverige har lite eller ingen strømsjø langs sin kyst, så litt vanskelig kanskje å forestille seg hvor farlig det kan være
Citera
2025-09-27, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ser ut att vara en 33 fots aluminium båt med dubbla utombordare. Antagligen 250 eller 300hk mercury. Toppar troligtvis runt 40 knop. Oerfaren förare i hård vind med all vikt i aktern och enkel köl så kan den självklart kantra.

Det där hade inte hänt med ett glasfiberskrov och inombordare. Aluminiumbåtar i den storleksklassen med dubbla utombordare brukar ha katamaranskrov t. ex Alucat. Usel design tyvärr, hoppas att tillverkaren dras till rätten då jag tycker den har en viss skuld här.

Antakeligvis ikke uerfarne folk om bord fra det svenske selskapet som har drevet business der i 20 år. Tipper strømsjø (kryssende bølger) er årsaken. Hytten løsnet og gikk av da båten kantret eller like etterpå. Da båten ble hevet var den borte. Det sier litt om hvilke krefter som har vært i gang.
Folk har lett for å glemme hvor farlig havet kan være, vi som er oppvokst ved Atlanterhavet vet hvor uforutsigbart og skummelt det kan være. Selv erfarne folk kan forulykke, dessverre
Citera
2025-09-27, 11:22
Medlem
«Guiden, som också körde båten, befann sig i hytten med barnen. De vuxna var ute på däck.

Då slog en så kallad strömsjö – en våg som uppstår när en stark havsström möter vind eller ström – in mot båten bakifrån. De vågorna blir mer svårförutsägbara än andra vågor.

– Båten har sen girat styrbord och skurit in i vågen framför som fått den att kantra, säger Jimmy Andersson»

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ckan-i-lofoten
Citera
2025-09-27, 11:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Som sagt, mycket fantasi.

Ska meddela Orcas Sightings Worldwide att du har sagt detta.
Det har hänt för inte så jättelänge sen vid Sydamerikas västkust och uppe i Alaska.
Citera
2025-09-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sjöräddningen. Nu spekulerar jag bara. Men det i regel åtminstone i Sverige brukar vara äldre. Hjärtattack mitt i det hela kanske? Det behöver ju inte vara att han/dog mitt i av själva räddningsarbetet. För mycket stress eller ja han/hon kunde dött lite oavsett. Men vi vet ju ännu inte vad exakt som hände.
Det där med åldern stämmer ju dock inte alls. Varför sprider du flask information för? Vad tjänar det?
Citera
2025-09-27, 11:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Det där med åldern stämmer ju dock inte alls. Varför sprider du flask information för? Vad tjänar det?

Enligt min erfarenhet! Fan sprider inte falsk info. Skriver utifrån min jävla erfarenhet. Det är äldre här där jag bor åtminstone som bemannar dessa båtar. För de har tid och möjlighet för det. För de är pensionärer. Eller hävdar du att detta med sjöräddningen är mest i regel unga som är mitt uppe i sina vanliga yrkesliv? De gör detta gratis, så ja det är mest äldre som vill göra något.
Citera
2025-09-27, 11:36
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Finns inte en registrerad späckhuggarattack på människor någonsin i det vilda.
Det närmaste du kommer är när de hålls i fångenskap.

Portugal förra veckan
The Oceanview tourist boat sank after being attacked by a pod of orcas on Saturday
A crew of sailors have recounted how they survived their terrifying encounter with killer whales - before the same pod of orcas sank a tourist vessel nearby.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...rcas-sink.html
Senast redigerad av Sculley 2025-09-27 kl. 11:39.
Citera
2025-09-27, 11:36
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ska meddela Orcas Sightings Worldwide att du har sagt detta.
Det har hänt för inte så jättelänge sen vid Sydamerikas västkust och uppe i Alaska.

Kan absolut ha hänt, men det finns ju en drös andra förklaringar som är mer troliga.

Mänskligt klant till exempel.
Citera
2025-09-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Den frivilliga sjöräddningen i Sverige består till stor del av pensionerade fiskare samt ofta yngre släktingar. Det är inte så att det bara är senila 80-åringar.
Stämmer inte alls. Finns folk i alla åldersgrupper, varav dom absolut flesta är 35-50 år.
Citera
2025-09-27, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesson123
På företagets hemsida finns ett bildspel under bilden av den kapsejsade båten, där man ser barn ute till havs utan flytvästar. Kan det vara så att de inte hade flytvästar sig när båten kapsejsade?

https://nordic-sea-angling.se/guidade-dagsturer/

Det är väl självklart att dom inte har flytväst när dom har flytoveraller på sig...?
Citera
2025-09-27, 11:45
Medlem
Vet man mer om de svenska turisterna var de kommer ifrån?
Det är ju inte direkt säsong nu och inte skollov heller
Citera
2025-09-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Enligt min erfarenhet! Fan sprider inte falsk info. Skriver utifrån min jävla erfarenhet. Det är äldre här där jag bor åtminstone som bemannar dessa båtar. För de har tid och möjlighet för det. För de är pensionärer. Eller hävdar du att detta med sjöräddningen är mest i regel unga som är mitt uppe i sina vanliga yrkesliv? De gör detta gratis, så ja det är mest äldre som vill göra något.
Fast det stämmer ju inte. Den vanligaste åldergruppen är män i 35-50 års ålder... finns öven en hel del unga i 16-25 års ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in