Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Måste bara inflika att det är 12 betalande passagerare. Det är alltså i tjänsten du har rätt att föra dessa.
För övrigt så läste jag på SVT(?) att föraren av båten befann sig i hytten tillsammans med barnen när båten kapsejsade.
Han skall ha hjälpt minst ett av barnen ut.
Så min gissning är att ungen är kvar i hytten men man har inte kollat det för att man inte hade några dykare i närheten.
Varför ingen har dykt ner utan tuber är dock väldigt konstigt.
Höll de fast föräldrarna?
Varför vände man inte båten direkt när förstärkning kom?
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Kollade på Arronet 33 CC Work, vilket har bogramp.
Dock finns det också en version utan denna ramp vilket i mitt tycke gör det ännu konstigare att den tippade runt.
En så stor våg inomskärs som gör att båten kan slå runt? Verkar helt otroligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lavande
Boendes nära som såg det från sitt fönster beskrev det som att det var starka vindar och vågigt. Inte rinyvad företaget går ut med.
Förmodligen blev vädret sämre efter hand
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Sweden
Gissar på mycket motorstark båt och inte tillräckligt van förare. Det är lätt hänt att man vill göra någon snabb förflyttning eller skoja till det lite - för barnen? - och drar på för mycket. Arronet är en aluminiumbåt och ganska lätt
Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Tragiskt. Kombinationen halvgrov sjö och kanske (!) för många personer på båten kan ha spelat in. Den här ”strömsjö”-teorin verkar udda. Men mycket kan hända på sjön. Ser ut att vara en rätt grund båt. Bra vid fiske för att komma åt. Rätt saftig överbyggnad. Tunga dubbla motorer. Tragiskt. Den båten skulle aldrig ut i det vädret full med folk. Sedan dog en av räddningsmanskapet också… suck. Vad tråkigt. Utredningen får visa om någon gjorde fel men sannolikt inte. (Jag hade inte gått ut i den båten i den sjön.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sockerskorpan
Vad exakt är en ”strömsjö”? Är det mycket strömmar i området? Måste ju vara nåt rejält som får en så pass stor båt att gå runt?
Noterar att båten är rätt smal mot sin längd om man kollar liknande båtar på Sökbåt
www.sokbat.se
* Båten är inte grund. Den har en ganska djup V-köl
* Båten är inte smal. Det är en stabil plattform.
* Båten har ingen bogramp. Aronett tillverkar arbetsbåtar med bogramp men denna har det inte. det är en designad sportfiskebåt.
* Båten är inget lätt nötskal. Den väger troligen 3-4 ton fulllutrustad.
* En båt i den storleken har inga problem att hantera vädret som syns på bilderna. Det är inga speciellt besvärliga förhållanden. Även en mycket mindre båt på 6 meter hanterar detta utan problem. Jag har fiskat i Nordnorge sedan 2002. Även varit i Nappstraumen ett par gånger. Det är ett väderskyddat sund. Det blir sällan hög sjö där. Däremot en del starka strömmar men inga malströmmar som spekulerats om tidigare. Utan ström med 3-4 knop genom Sundet när tidvattnet ligger på. Bilderna visar ingen hög sjö.
* Vad jag förstår så var det första dykare på plats som skadade sig och avled. Man har dykt ner i hytten och konstaterat den tom. Guiden skal också dykt in i hytten redan från börjat och räddat ett av barnen som befann sig där.
* Guiderna är väl utbildade och säkerheten är hög. Det är stränga regler på detta i Norge. Alla guider har D5L certifikat och en del även Fartgsbefäl VIII