2025-09-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobben662
Känner familjen väl.. Otroligt ovist och hemskt😭

Dypeste medfølelse og kondolanser ❤️💔
Citera
2025-09-27, 13:43
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Strömmar är nyckelordet här.
Området er kjent for sterke strømmer og strømsjø. Når bølger fra havet møter strøm, så blir de krappe og båten kan velte
Tack jag vet... som jag skrev...
Men du kan inte jämföra Nappstraumen med exempelvis Moskenesstraumen. Jag har varit på båda platserna.
Citera
2025-09-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Du ser alltså inte att båten har dubbla utombordare och hytt? Så här ser en båt ut som klarar högre farter i högre vågor. Ser du någon skillnad? https://features.boats.com/boat-cont...gxOTYyNTkwNzEz

Här har du en olycka med en sådan båt. Tyvärr skadar sig de som åker, men båten slår inte runt. https://www.youtube.com/watch?v=jXme...BjcmFzaA%3D%3D

Så du jämför en olycka med en powerboat i 40-60 knops fart med en olycka som inträffar under fiske, i kanske 3-4 knop?

Nej, det kan du ingenting om, det är två helt olika olycker och går inte att jämföra.

Dessutom är en sådan Fountain som du länkar till väldigt låg i aktern vid låg fart (3-4 knop) och kommer lätt att fyllas med vatten och sjunka om den får en stark våg över aktern.

På samma sätt skulle denna 33 fots båt med 2x250 hk inte sjunka om den gick i marschfart. Så ditt exempel är helt värdelöst.
Citera
2025-09-27, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Tack jag vet... som jag skrev...
Men du kan inte jämföra Nappstraumen med exempelvis Moskenesstraumen. Jag har varit på båda platserna.

Det at Moskenesstraumen ligger mye mer utsatt til og er farligere, betyr jo ikke at Nappstraumen er ufarlig.
Det jeg lærte da jeg vokste opp ved Nord-Atlanteren er at havet skal man ha respekt for og at været fort kan snu. Er selv ikke begeistret for farvann med sterke undervannsstrømmer, selv om været er tilsynelatende bra
Citera
2025-09-27, 14:01
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Det at Moskenesstraumen ligger mye mer utsatt til og er farligere, betyr jo ikke at Nappstraumen er ufarlig.
Det jeg lærte da jeg vokste opp ved Nord-Atlanteren er at havet skal man ha respekt for og at været fort kan snu. Er selv ikke begeistret for farvann med sterke undervannsstrømmer, selv om været er tilsynelatende bra

Nej men du får det att låta som att jag inte är medveten om strömsjö. Fastän jag i mitt inlägg skrev att det just var risk för sådant i Nappstraumens norra utlopp. (där dock inte olyckan inträffade.)

Det finns inget vatten som är ofarligt om du inte vet att hantera det. Du kan slå runt med ekan i en liten skogsjö och drunkna också. Man måste anpassa båt och utrustning efter alla olika förhållanden.
Citera
2025-09-27, 14:02
Medlem
sp1rits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det där är inte alls sant. Eller, tja, kanske inte registrerat, men det sägs att när människor kommer för nära deras revir försöker de kämpa mot genom att buffa bort båtar.

Sök på Facebook, det finns en grupp som heter ngt i stil med Orcas sightings worldwide och där finns flera vittnesmål om buffningar/attacker.
Sökte nu men Facebook sök suger, så jag hittade inte tillbaka, men läste massor lm det mellan 00-01 inatt.
Läs vad jag skrev en gång till.
Citera
2025-09-27, 14:05
Medlem
sp1rits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Portugal förra veckan
The Oceanview tourist boat sank after being attacked by a pod of orcas on Saturday
A crew of sailors have recounted how they survived their terrifying encounter with killer whales - before the same pod of orcas sank a tourist vessel nearby.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...rcas-sink.html

Läsförståelsen på flashback är briljant. Läs det jag citerar, försök igen.
Citera
2025-09-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Den där räddningsdykaren som själv drunknade:

vilket jävla klantarsle.

Hur har du mage att skriva så här? Han var ju en otrolig människa som till och med dog själv när han försökte rädda flickan. Vad som hände under räddningsarbetet där i det kalla vattnet vet vi ju inte, det finns så många oväntade händelser som kan hända. Så tragiskt. Tankarna går till alla anhöriga.
Citera
2025-09-27, 14:17
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Hur har du mage att skriva så här? Han var ju en otrolig människa som till och med dog själv när han försökte rädda flickan. Vad som hände under räddningsarbetet där i det kalla vattnet vet vi ju inte, det finns så många oväntade händelser som kan hända. Så tragiskt. Tankarna går till alla anhöriga.

Man blir illamående av en del personers beteende.

Att Norge över huvud taget har räddningsdyk på det sätt dem har är beundransvärt. Arbetet anses alldeles för riskfyllt för vår svenska motsvarighet SSRS.
Citera
2025-09-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det är ingen malström i Nappstraumen

okej så varför går dom ut med det?
Citera
2025-09-27, 14:33
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
okej så varför går dom ut med det?

Vem? Det är bara något som spekulerats om här i tråden.
Strömsjö är något annat. Det är när vind/vågor och ström/tidvatten möts och det lyfter sjön och gör vågorna krabba.
Senast redigerad av Forevermore 2025-09-27 kl. 14:42.
Citera
2025-09-27, 14:34
Medlem
Det känns ganska relevant att kika på båtmodellen/tillverkaren. 21 år utan olyckor och den här båten, som ska vara störst bäst och vackrast, kapsejsar första säsongen? Känns som ett otroligt sammanträffande. Är modellen säker eller är tillverkaren ansvarig för olyckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in