Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-18, 19:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Japp, prestigen är enorm. Och jag återkommer ytterligare en gång till att Lisbeth in i döden hävdar att det var Christer som sköt. Det går inte att bara avfärda, Anser jag.

Jag instämmer även där. Antingen har hon rätt eller så har hon uppfattat fel.
Hon har i vilket fall varit helt övertygad om sin uppfattning.

Dokumentären "30 sekunder" av Bo G Andersson ville försöka med en kompromiss.
CP var på platsen, men det var inte han som sköt....
Nåt mellanting, som jag har svårt för att få ihop.

En annan tanke är att jag inte tror att KP skulle kunnat framföra sin "lösning" med Lisbeth ff. i livet utifrån detta. Samt det, att alla även från Holmérs tid, haft sådan respekt för Lisbeths integritet.
Citera
2025-09-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Hon har i vilket fall varit helt övertygad om sin uppfattning.

Dokumentären "30 sekunder" av Bo G Andersson ville försöka med en kompromiss.
CP var på platsen, men det var inte han som sköt....
Nåt mellanting, som jag har svårt för att få ihop.

En annan tanke är att jag inte tror att KP skulle kunnat framföra sin "lösning" med Lisbeth ff. i livet utifrån detta. Samt det, att alla även från Holmérs tid, haft sådan respekt för Lisbeths integritet.

Håller med. Och som sagt, att Lisbeth skulle ha sådan prestige att inte kunna ändra sig när hennes man mördats köper jag inte. Hon var övertygad om vem som sköt. Dåliga förhör osv i evighet, hon stod fast. Och så länge inget mer dyker upp kommer nog även jag in i döden ha en misstanke mot Christer. Och CA. Även SE. Någon av de tre gjorde det. Det är vad jag tror.
Citera
2025-09-19, 00:26
Medlem
Citat:
Håller med. Och som sagt, att Lisbeth skulle ha sådan prestige att inte kunna ändra sig när hennes man mördats köper jag inte. Hon var övertygad om vem som sköt. Dåliga förhör osv i evighet, hon stod fast. Och så länge inget mer dyker upp kommer nog även jag in i döden ha en misstanke mot Christer. Och CA. Även SE. Någon av de tre gjorde det. Det är vad jag tror.

Lite intressant det du skriver, the terrible three. Så kan faktiskt en löst sammanraskad «mordgrupp» sett ut. CA ringer SE på kontoret säger att han sett Palme. SE ringer sin amfetaminkran Pettersson och ber honom skaffa ett vapen. Etc..etc bla bla whatever liksom

Säger såklart inte att jag nödvändigtvis tror det ÄR så, men nu finns det iallafall i skrift.

Det här kan ha varit mycket konstigare enn vi tror.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-09-19 kl. 00:30.
Citera
2025-09-19, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
I programmet Diskutabelt påstod den där systemutvecklaren (Ulf Lingärde hette han väl) i direktsändning att det var SE som YN mötte på DBG som jag skrivit om tidigare och fick då inget mothugg.

Givet att SE ljög och var GM så kan det ha funnits en period när han kommit med olika lögner till olika personer beroende på vad som var fördelaktigt för stunden

Detta eftersom det mesta tyder på att han varken var särskilt försiktig eller långsiktigt smart med sina lögner.

Jag tror han själv kan ha sagt till Lingärde att det var han som YN mötte på DBG.

Hade man tidigt sammanfört alla som SE pratat med hade spännande saker kunnat hända

Det är ju en uppenbar risk/chans att det är Engström som springer på DBG !

Gör han detta som vittne så hade han ju såklart velat berätta detta hjältedåd för media att han jagade GM ..

Så springer Engström på DBG så är det ju självklart som GM eller i en del av en grupp för att förvilla polisen !

Jag tror att det är 50/50 på att det är Engström på DBG
Citera
2025-09-19, 19:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Och jag återkommer ytterligare en gång till att Lisbeth in i döden hävdar att det var Christer som sköt. Det går inte att bara avfärda
Citat:
Det var väl den eviga frågan åtminstone fram till för några år sedan: Går det överhuvudtaget att bilda sig en uppfattning om händelseförloppet under mordkvällen, eller kan allting vara precis hur som helst? Nuförtiden är väl en vanlig uppfattning att det trots allt går att förstå ganska bra vad som egentligen hände, och det som har varit vägledande på senare tid är Klas Gustavssons text:
"Mannen som inte gick att komma runt"
https://drive.google.com/file/d/1EdmI7O1WTAdJ5qTpvHyT-K0gJc-82pfq/view?pli=1
Citera
2025-09-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det var väl den eviga frågan åtminstone fram till för några år sedan: Går det överhuvudtaget att bilda sig en uppfattning om händelseförloppet under mordkvällen, eller kan allting vara precis hur som helst? Nuförtiden är väl en vanlig uppfattning att det trots allt går att förstå ganska bra vad som egentligen hände, och det som har varit vägledande på senare tid är Klas Gustavssons text:

Det jag säger är att jag tycker att utpekandet från Lisbeth avfärdas för enkelt.
Citera
2025-09-19, 21:29
Medlem
https://drive.google.com/file/d/1Sdwg3_3tUQn1OnRln3T2scAgGVrqBFEY/view?usp=drivesdk

Är det inte någon som kan få tag i negativet till det originala fotot? AI saknar information för en trovärdig uppskattning.
Citera
2025-09-20, 07:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Jag har heller inte uteslutit någon av dessa, men kan även se möjligheten till att det är någon helt annan o-omnämnd.

Och med det sagt, så ser jag heller ingen misstänkt som lever upp till nivån "skäligen misstänkt" ens.
Citera
2025-09-20, 08:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Föga förvånande att du ser Klas text som vägledande...(confirmation bias) men det är en helt annan diskussion.

Jag och Makarov25 talade primärt om Lisbeths utpekande av CP.

Kommentera gärna det vi pratar om istället för att som vanligt försöka trolla in annat.
Starta gärna en egen tråd om Klas vägledande text.
Citera
2025-09-20, 08:33
Medlem
Citat:
Jag har heller inte uteslutit någon av dessa, men kan även se möjligheten till att det är någon helt annan o-omnämnd.

Och med det sagt, så ser jag heller ingen misstänkt som lever upp till nivån "skäligen misstänkt" ens.

Absolut kan det vara någon som inte figurerar i utredningen. Mitt tips är dock att han gör det och kom undan.
Citera
2025-09-20, 08:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Absolut kan det vara någon som inte figurerar i utredningen. Mitt tips är dock att han gör det och kom undan.
Fullt möjligt.
Citera
2025-09-20, 09:26
Medlem
Citat:
Fullt möjligt.

Om du skulle gissa då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto