Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-25, 22:12
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
La till 30sek menade jag som X tid till att inte hinna...

Alltså utifrån att han skulle hinna..

GW har i alla fall sagt i TV att det finns en teoretisk möjlighet för SE att hinna fram, men att han inte tror det utifrån materialet.
Citera
2025-07-25, 22:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag tror aldrig GW plussat på något samtal helt obefogat. Här visar GW hur han räknat:

https://ibb.co/R4pCwrSB

Kan inte se något större fel där.

Om man hårdrar alla marginaler åt samma håll är det klart att det finns en teoretisk möjlighet. Men GW menade att det är väldigt osannolikt.
Vilket är helt rimligt. Men problem2020 menar tydligen att det blir mer sannolikt desto mindre marginal man har att jobba med.
Citera
2025-07-25, 22:15
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej , han öppnade med att det blir för tajt att få ihop Engström på Sveavägen 23:21 ...

Han nästan uteslöt Engström som GM pga att det blir för tajt..

Den personen som jag pratade med insåg att GW måste fått ett hjärnsläpp för att GW eg älskar när det blir jävligt tajt !

Att Engström bara la till 30sek var enbart för att få Engström lite sen....

Även folk som är emot Engström som GM insåg denna blunder och det är sällan numera man faktiskt använder just tajtheten med hans utstämplingstid....

Ibland går någon in och försöker använda det emot Engström men det är så patetiskt

Så en riktig blunder av GW...

GW gjorde faktiskt två blunder den kvällen i TV...

Sen började han yra att GM omöjligt kan få in vapnet i den väska som YN vittnade om och visade sen med en Magnum 357 med en väska med mått som YN hade sagt...

GW : Titta den går inte in..ser ni ?

En av hans vänner skrev sen på Instagram att isåfall så oavsett GM så går ju inte vapnet ner i den väskan !

Så alltså inte bara Engström som inte hade fått ner vapnet i väskan utan ingen GM hade fått ner vapnet

Så det var två rejäla blunder av GW
Återigen en sak du missförstått för övrigt. Han la inte till 30 sek. Han sa att samtalet enligt hans beräkningar var 2 min+-1 minut.
Citera
2025-07-25, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Varför blev inte GWs tidslinje bättre av att han gjorde den tajtare då? Då borde den väl enligt din logik bli mer sannolik.

Nej tajt är aldrig bra. Om inte utgången redan är känd då, då är tajt bra.

Du missar att en tidslinje har två ytterligheter, från den sämsta till den bästa. Och det är enbart i den bra änden av denna det blir tajt, i det andra är det omöjligt

Det hade ju såklart, som alla förstår, varit mer sannolikt om det i den dåliga ytterligheten hade varit tajt, men i den bra gott om tid.

Det tror jag nog alla utom du håller med om.

Jag utgick från att både LOP och Engström var på Sveavägen i ett litet fönster kring 20:57 och bara om det stämmer...

Då är tajt bra...

Om det inte stämmer så håller jag med dig..

Så jag menade alltså att tajt är bra om man har fakta

Därav skrev jag att om Häggströms påstående var korrekt...

Men om inte LOP befinner sig på Sveavägen 20:57 så har du rätt...

Men jag tror du återigen missförstod mig ...

Detta gällde alltså enbart om både LOP och Engström befinner sig på en relativt liten yta och under ett kort tids fönster...

Därav är Skandias port vid 23:21;00 ännu bättre...

Här pratar vi om en extremt liten yta på 15m....Och en extremt liten tidslucka
Citera
2025-07-25, 22:19
Medlem
Citat:
GW har i alla fall sagt i TV att det finns en teoretisk möjlighet för SE att hinna fram, men att han inte tror det utifrån materialet.

Jag minns det som att han uteslöt Engström som GM på dessa två saker...

1 För tajt vid Skandia och Utstämplingstiden

2 Vapnet går inte ner i handledsväskan
Citera
2025-07-25, 22:22
Medlem
Citat:
Återigen en sak du missförstått för övrigt. Han la inte till 30 sek. Han sa att samtalet enligt hans beräkningar var 2 min+-1 minut.

Då missförstod du mig..

Jag menade såklart inte att ha la till 30sek extra på någon given tid...

Utan menade ur sin beräkning att Engström skulle bli ca 30 sek sen för att vara GM..

Det är en väldigt knepig sak att komma fram till anser många och en blunder av honom
Citera
2025-07-25, 22:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Vilket är helt rimligt. Men problem2020 menar tydligen att det blir mer sannolikt desto mindre marginal man har att jobba med.

Jag tror han blandar ihop det med retrograd analys som du så fint uttryckte det.

Alltså: om man vet att en viss person varit på Grand en viss tidpunkt och sedan vet att den personen varit vid mordplatsen exakt 23:21:30, men inte vet hur han kom dit, är det säkert inget problem med ett tajt schema.

Men man kan ju inte applicera det på ett hypotetiskt utfall där man inte ens vet om personen varit på de platserna vid de tidpunkterna. Då är tajt inget som talar för att det hänt.
Citera
2025-07-25, 22:30
Medlem
Citat:
Jag tror han blandar ihop det med retrograd analys som du så fint uttryckte det.

Alltså: om man vet att en viss person varit på Grand en viss tidpunkt och sedan vet att den personen varit vid mordplatsen exakt 23:21:30, men inte vet hur han kom dit, är det säkert inget problem med ett tajt schema.

Men man kan ju inte applicera det på ett hypotetiskt utfall där man inte ens vet om personen varit på de platserna vid de tidpunkterna. Då är tajt inget som talar för att det hänt.

Jag skrev att jag utgick från Häggström och att LOP var vid Grand några minuter i 21

Då har jag både LOP och Engström ute på Sveavägen samtidigt på en mindre yta och en liten tidslucka ..
Citera
2025-07-25, 22:41
Medlem
Citat:

Anledningen till att jag menar på att tajt är bra i en händelsekedja är att det inte ska finnas någon dötid...Eller andra saker som finns emellan som avstånd

Om man t.ex vill ha Engström ut från Skandia exakt när LOP passerar så är det alltså ännu bättre med ett kort samtal med väktarna än inget samtal alls !

Så om man t.ex vill att Engström ska snubbla in i paret fysiskt och råka välta Lisbeth så hon far i backen så är samtalet bra annars är Engström för tidigt ute och kan alltså inte krocka med Lisbeth utanför Skandias port
Citera
2025-07-25, 22:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag skrev att jag utgick från Häggström och att LOP var vid Grand några minuter i 21

Då har jag både LOP och Engström ute på Sveavägen samtidigt på en mindre yta och en liten tidslucka ..

Det är tre fotbollsplaner från Sveavägen 44 till Grand.

Så även om SE mot förmodan kom in 21 är det lååångt ifrån säkert att han varit vid Grand och fått syn på Palme.
Citera
2025-07-25, 22:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Jaha, det förklarar det. Skönt att ha en tolk för det där.
Citera
2025-07-25, 22:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Anledningen till att jag menar på att tajt är bra i en händelsekedja är att det inte ska finnas någon dötid...Eller andra saker som finns emellan som avstånd

Om man t.ex vill ha Engström ut från Skandia exakt när LOP passerar så är det alltså ännu bättre med ett kort samtal med väktarna än inget samtal alls !

Så om man t.ex vill att Engström ska snubbla in i paret fysiskt och råka välta Lisbeth så hon far i backen så är samtalet bra annars är Engström för tidigt ute och kan alltså inte krocka med Lisbeth utanför Skandias port
Du blandar ihop en massa begrepp.

Det du menar här är att det är bra när saker sammanfaller, vilket det är. Det är inte samma sak som att det är bra med en tajt tidslinje. Det är något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in