2025-09-17, 20:09
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Jodå, jag har haft ett och annat missbruk. Och har även varit periodisk missbrukare. Så jo, man är forfarande missbrukare om man missbruka i perioder.

Men att du njuter ditt missbruk är väldigt intressant. Hur är det ens möjligt!? Vad är det för ett missbruk 😁?

Jag tror inte man njuter att vara en missbrukare. Kanske just i stunden så njuter man att missbruka, men att njuta ett missbruk är ingenting som en missbrukare gör. Jag har aldrig hört talats om en missbrukare som njuter sitt missbruk 🤔

Det är ett lättare missbruk, obviously. Hade inte njutit av att vara sprutnarkoman i perioder, det kan jag garantera.
Citera
2025-09-17, 20:25
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Ja "fake it til you make it" är väldigt missförstått

Alltså, "fake it til you make it" kan säkert funka för vissa. När man lever i misär kan det vara så jäääävla skönt att komma till jobbet och lämna den biten hemma, för ingen misstänker något.

Så var det för mig i början.

Det har faktiskt varit mitt största problem, att folk tror jag är så jävla lyckad och "normal". Jag ser så städad & fläckfri ut på ytan, ingen fattar att man har gigantiska issues att tampas med. Jag är väldigt snygg och charmig (förlåt att jag säger det!!! Men jag är faktiskt det, rent objektivt) och dessutom vältalig med många bra åsikter och insikter - det vet alla som följer mig på flashback.

Det händer titt som tätt att jag berättar om mitt mående, och blir helt avfärdad - ofta av män och kvinnor som själva är väldigt lyckade: "Men sluta nu, du har ingen diagnos. Vilken stolle till läkare har inbillat dig det?? Tro mig, du är friskare än de flesta!" Det gillar jag inte - just eftersom jag lever i ett smärre helvete, och ingen förstår det - men jag antar att det kommer med territoriet dvs att ha en fantastiskt & välvårdad yta som inte ens de skarpaste kan se igenom.

Men sitter jag i 10 minuter med en vanlig pundare eller en standard dampbarn så fattar de direkt att jag har problemas 🙂 it takes one to know one.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-09-17 kl. 20:27.
Citera
2025-09-17, 20:31
Medlem
Kleiners avatar
Obviously är det inte ett lättare missbruk, eftersom du inte ens vill berätta i ett anonymt forum vad det är för ett missbruk. 😅

Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Det är ett lättare missbruk, obviously. Hade inte njutit av att vara sprutnarkoman i perioder, det kan jag garantera.
Citera
2025-09-17, 20:41
Medlem
Kleiners avatar
Jag tror man är mer än bara lyckat om man tillåter sig själv att vara mänskligt. Precis som det du gör just nu.

Citat:
Alltså, "fake it til you make it" kan säkert funka för vissa. När man lever i misär kan det vara så jäääävla skönt att komma till jobbet och lämna den biten hemma, för ingen misstänker något.

Så var det för mig i början.

Det har faktiskt varit mitt största problem, att folk tror jag är så jävla lyckad och "normal". Jag ser så städad & fläckfri ut på ytan, ingen fattar att man har gigantiska issues att tampas med. Jag är väldigt snygg och charmig (förlåt att jag säger det!!! Men jag är faktiskt det, rent objektivt) och dessutom vältalig med många bra åsikter och insikter - det vet alla som följer mig på flashback.

Det händer titt som tätt att jag berättar om mitt mående, och blir helt avfärdad - ofta av män och kvinnor som själva är väldigt lyckade: "Men sluta nu, du har ingen diagnos. Vilken stolle till läkare har inbillat dig det?? Tro mig, du är friskare än de flesta!" Det gillar jag inte - just eftersom jag lever i ett smärre helvete, och ingen förstår det - men jag antar att det kommer med territoriet dvs att ha en fantastiskt & välvårdad yta som inte ens de skarpaste kan se igenom.

Men sitter jag i 10 minuter med en vanlig pundare eller en standard dampbarn så fattar de direkt att jag har problemas 🙂 it takes one to know one.
Citera
2025-09-17, 20:50
Medlem
LittleFishs avatar
Insikt absolut. Introspektion, nej funkade inte för mig alls. Mådde bara sämre att försöka genomsyra mig själv för mycket genom kontemplation. Sänka garden, inte ta saker så jävla seriöst, skratta mer, dra skämt och slappna av mer mentalt gjorde susen. Mår inte toppen på nått sätt men hästlängder bättre än när jag försökte lösa depression jag led av länge inifrån. Rekommenderar meditation fortfarande men det är mest för att vila huvudet från kaos, dvs stänga av för en stund. Men att sitta och stirra in i väggen är döden för välmående enligt mig.
Tror på ordspråket "många bäckar små" under en dag. Sår man många små positiva frön hela dagen blir det till en stor å i slutet. Det spiller över till dagen efter och får en synergieffekt.
EDIT: Att använda grundläggande KBT genom dagen är extremt effektivt enligt mig för välmående.
Senast redigerad av LittleFish 2025-09-17 kl. 20:57.
Citera
2025-09-17, 20:53
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Jag tror man är mer än bara lyckat om man tillåter sig själv att vara mänskligt. Precis som det du gör just nu.

Tack för det. Gällande missbruket så kan det ju handla om att jag vill slippa personangrepp här på Flashback, eller hur? Tänk lite... jag har barn, karriär osv. Jag uttrycker mig i samhällsviktiga frågor, tar de flesta diskussioner på största allvar.

Alltid finns det något svin (närmare bestämt 1000 svin) som rotar runt i gamla trådar efter ammunition, endast för att misskreditera en.

MINSTA LILLA negativa sak man skriver om sig själv här kommer nån sjuk människa sniffa upp, fästa sig vid som att det vore mina gamla välanvända trosor, och sedan aldrig kunna släppa utan dra upp om och om igen.

Folk här är riktigt sjuka när det kommer till att kartlägga användare. Gång på gång blir jag kontaktad av personer som har läst allt jag skrivit, vet "allt" om mig, har en massa åsikter om mig och min person, och jag bara undrar: "Who the hell are you my??? Have we met?" I 9 fall av 10 känner jag inte igen deras användarnamn och har ingen aning om vad de brukar göra på Flashback, men de rotar och bökar som små svin likaväl och vet allt om mig 🙂
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-09-17 kl. 21:08.
Citera
2025-09-17, 21:06
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Insikt absolut. Introspektion, nej funkade inte för mig alls. Mådde bara sämre att försöka genomsyra mig själv för mycket genom kontemplation. Sänka garden, inte ta saker så jävla seriöst, skratta mer, dra skämt och slappna av mer mentalt gjorde susen. Mår inte toppen på nått sätt men hästlängder bättre än när jag försökte lösa depression jag led av länge inifrån. Rekommenderar meditation fortfarande men det är mest för att vila huvudet från kaos, dvs stänga av för en stund. Men att sitta och stirra in i väggen är döden för välmående enligt mig.
Tror på ordspråket "många bäckar små" under en dag. Sår man många små positiva frön hela dagen blir det till en stor å i slutet. Det spiller över till dagen efter och får en synergieffekt.
EDIT: Att använda grundläggande KBT genom dagen är extremt effektivt enligt mig för välmående.

Det håller jag med om. Pga min diagnos har jag verkligen varit tvungen att lära mig vikten av så kallad mindfulness... man kan ha en dag när allt är fel, men ändå njuta av små saker som morgonkaffet eller en fin solnedgång. Bara stanna upp i stunden och njuta: det betyder väldigt mycket för mig.

Sedan så skulle jag faktiskt vill ta detta tillfälle i akt att inbjuda alla Flashback-pundare till svenska kyrkan. Jag vet, det låter inte särskilt spännande. Men kyrkan har förändrats. Prästerna säger vettiga saker nu för tiden. Sist jag var på en predikan hyllade prästen rebeller, som Jesus, och sa att man ibland måste bryta lagar och regler för att göra det rätta (EN PRÄST SOM UPPMANADE TILL ATT BRYTA MOT LAGEN!!!!). Man kan inte bara följa med och göra som alla andra hela tiden, bara för att man "ska" göra det. Det var väl klokt sagt?

I kyrkan är alla välkomna. På riktigt. Det gillar jag.
Citera
2025-09-17, 21:39
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Jag vet inte vem som behöver höra det här just nu, men jag vill bara dela med mig av några upplevelser jag haft på senare och jag välkomnar också andra att göra detsamma.

Det handlar om att formulera sitt dåliga mående för andra, i syfte att både förklara den egna situationen och att må bättre på sikt.

Mitt korta budskap lyder: du kan läka väldigt mycket och påbörja en läkning, bara genom att benämna dina faktiska bekymmer och vara ärlig med dem.

Ord är väldigt kraftfulla. Jag har endast valt att säga som det är till folk för att jag har tröttnat på att ljuga. Men det som överraskade mig var hur mycket i mitt liv som har förändrats efter att jag börjat prata öppet om hur jag mår.

Här är exempel på saker som jag sagt de senaste veckorna, till bekanta, familj och kollegor, som kan låta väldigt negativt men som ändå har lett till att jag upplever en bättre livskvalitet:

* Jag mår piss

* Jag har en psykisk ohälsa (tidigare i samma situation hade jag kanske sagt "jag är trött" ellr skyllt på nån tillfällig sjukdom)

* Jag har ett missbruk. Jag trivs med att missbruka.

* Idag har jag mest suttit och stirrat in i en vägg.

* Ja jag har självmordstankar ganska ofta, de är ett symtom på min psykiska ohälsa.

etc.

Återigen. Jag förstår att detta kan låta väldigt negativt. Men mitt budskap lyder: om du, liksom jag, håller uppe en fasad eller om det inte syns utanpå att du kämpar med ohälsa/ missbruk /självmordstankar: testa att säga som det är bara, helst till någon du litar på.

Det vore kul att höra om andra har liknande erfarenheter.

Kram på er

Många som mår psykiskt dåligt blir ofta självcentrerade i sina tankar.
Om du hela tiden fokuserar på dig själv och hela tiden tänker inåt så börjar hjärnan till slut leta efter vad som är fel.

"Varför mår jag såhär?' "Är det för X eller Y?"
"Kanske är det för att X gjorde si och så mot mig"

Du måste förstå att hjärnan alltid har ett strategiskt övertag över dig. Den vet alla dina trauman, svek, förluster, sorger. Om du ständigt vänder dig inåt så kommer den rationalisera upp massa potentiella orsaker till varför du mår dåligt.
Sanningen är och detta har nyligen bevisats att många blir mer deprimerade över att tänka på hur deprimerade dom är.

Det handlar till stor del om att bryta sina tankemönster. Vilket jag förstår kan vara jätte tufft.
Men det är möjligt.

Ångest är en annan intressant känsla.
Ångest är egentligen att hjärnan försöker lösa ett problem SOM INTE FINNS.
Du kan stå i en tunnelbana och helt plötsligt känner du hur ångesten börjar krypa i kroppen.
Är du i fara? Nej. Är du i fysisk fara? Nej.
Men hjärnan försöker febrilt förberedda dig inför ett kommande hot, SOM INTE FINNS..
Fascinerade egentligen.
Citera
2025-09-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Du har helt rätt i att inte hålla allt inom dig och hålla uppe en fasad. Nackdelen är att du kan förlora många människor i ditt liv. Fördelen är att du kommer veta vilka dina riktiga vänner är som stannar fast du mår dåligt. Många är rädda för den verkligheten.

Folk får må hur dåligt dom vill, så länge dom inte gnäller över det. Ingen gillar en gnällspik, eller den person vars liv kretsar kring deras egna psykiska hälsa.
Citera
2025-09-17, 21:50
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Många som mår psykiskt dåligt blir ofta självcentrerade i sina tankar.
Om du hela tiden fokuserar på dig själv och hela tiden tänker inåt så börjar hjärnan till slut leta efter vad som är fel.

"Varför mår jag såhär?' "Är det för X eller Y?"
"Kanske är det för att X gjorde si och så mot mig"

Du måste förstå att hjärnan alltid har ett strategiskt övertag över dig. Den vet alla dina trauman, svek, förluster, sorger. Om du ständigt vänder dig inåt så kommer den rationalisera upp massa potentiella orsaker till varför du mår dåligt.
Sanningen är och detta har nyligen bevisats att många blir mer deprimerade över att tänka på hur deprimerade dom är.

Det handlar till stor del om att bryta sina tankemönster. Vilket jag förstår kan vara jätte tufft.
Men det är möjligt.

Ångest är en annan intressant känsla.
Ångest är egentligen att hjärnan försöker lösa ett problem SOM INTE FINNS.
Du kan stå i en tunnelbana och helt plötsligt känner du hur ångesten börjar krypa i kroppen.
Är du i fara? Nej. Är du i fysisk fara? Nej.
Men hjärnan försöker febrilt förberedda dig inför ett kommande hot, SOM INTE FINNS..
Fascinerade egentligen.

Hahahaha du känner inte mig och du har verkligen ingen aning om vad du dillar om 🙂 men tack ändå!

PS. Som en ledtråd kan jag säga att jag aldrig går runt och tänker "ojojoj, värst vad jag mår dåligt, undrar vad kan det bero på?". Mina tankar går i heeeeeelt andra banor. DS.
Citera
2025-09-17, 21:55
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sails
Folk får må hur dåligt dom vill, så länge dom inte gnäller över det. Ingen gillar en gnällspik, eller den person vars liv kretsar kring deras egna psykiska hälsa.

Fast mitt främsta mål i livet kanske inte är att andra ska gilla mig..? Sedan kan jag säga såhär, lille vän: om du lider av en kraftig psykisk ohälsa kommer de flesta av dina relationer gå i kras, av 99 olika anledningar. Att man pratar om sitt eget mående är inte en av dem.

(((A BITCH AINT ONE.)))
Citera
2025-09-17, 22:00
Medlem
Citat:
Fast mitt främsta mål i livet kanske inte är att andra ska gilla mig..? Sedan kan jag säga såhär, lille vän: om du lider av en kraftig psykisk ohälsa kommer de flesta av dina relationer gå i kras, av 99 olika anledningar. Att man pratar om sitt eget mående är inte en av dem.

(((A BITCH AINT ONE.)))

Så vad är ditt främsta mål i livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in