Citat:
Ursprungligen postat av
fido1986
Förstår vad du menar. Det är samma för mig. Jag har psykisk ohälsa, alla möjliga fel tydligen. Men jag mår inte dåligt av det. Har väl egentligen inga större problem i vardagen av det heller.
Jag är skeptisk till att belysa sjukdomar för mycket mot sin omgivning. Av skäl som angivits. Folk tröttnar fort. Hur har din omgivning tagit det när du är så öppen om saken?
Bra fråga. De har tagit det extremt bra får jag säga, men det handlar också om folk jag har känt i några år.
Ibland jobbar jag som volontär på ett ställe där jag får chans att hjälpa andra. Chefen hörde nyligen av sig och frågade om vi kan lägga upp ett nytt schema, för mitt arbete är uppskattat. Jag svarade precis som det är: allt som har med planering och motivation att göra är svårt för mig. Och istället för att linda in det eller komma dragandes med ursäkter valde jag att säga som det är: min psykiska ohälsa sätter käppar i hjulet för mig på planerings-området. Jag vill gärna lägga upp ett schema, men har ingen aning om hur jag mår nästa vecka eller om jag ens kommer orka mig upp ur sängen. Hur ska jag då kunna planera något?
Hur hen reagerar vet jag inte än. Men det kändes bra för mig, eftersom jag inte döljer något utan lägger alla korten på bordet.
Sedan, när jag går och lägger mig på kvällen, så kan jag tänka såhär: Jahapp, sån är jag! Jag har en psykisk ohälsa. Jag
är inte min psykiska ohälsa, men jag har vissa svårigheter. Sånt är livet. Men bortom det: jag är en bra person. Jag gillar mig!
Det sistnämnda har blivit lättare sedan jag började säga som det är, och sluta dölja vem jag är som om det vore kriminellt. Jag har ju faktiskt inte valt mitt handikapp.