Citat:
Ursprungligen postat av
Kvargman
Menade inte dig, utan generellt.
Men det precis så många gör, utan att själva reflektera över det.
Självcentrering leder ALLTID till lidande.
Din åsikt 🙂 men det är ju bara fakta att om man har 1000 olika problem och är gravt traumatiserad, så måste man foka på sig själv för att:
1. Förstår problemet.
2. Försöka lösa problemet, och
3. Försöka bygga upp någon slags ny identitet och/eller hitta fotfäste i tillvaron. Begrava de döda delarna av sig själv, om man så vill, och sedan långsamt - med mycket tålamod - ge näring åt de förstörda/missväxta delarna av sig själv, så att man har en chans att överleva.
Jag skulle vilja påstå att det kräver att man har ett enormt jävla fokus på sig själv, under många långa år - inte minst i en värld där man får höra att man är självcentrerad, att man "gör fel" (som du påstår - och vem fan är du förresten..?), att man borde hålla käften och sluta gnälla; rycka upp sig och gå vidare liksom.
Nej då. Det krävs
mycket fokus inåt för att bli en människa igen efter massiva trauman. Möjligt att det är annorlunda för er män, men för mig som kvinna fungerar det jättebra att ha fokus på mig och mitt.
Sedan är det klart att det är helt fantastiskt om man kan hjälpa andra (t ex genom volontärarbete), hitta en gemenskap (t ex svenska kyrkan) och det bästa av allt: inse att livet är en lagsport. Livet handlar inte främst om mig om att jag ska må bra, utan om oss - familj, vänner, planeten, homo sapiens + andra djur - och att vi ska må bra tillsammans.
Men parallellt med det spåret måste det ju definitivt finnas ett fokus på det söndertrasade jaget (och även på det "ursprungliga" jaget, som inte kan skadas):
* Vem är jag?
* Vad vill jag?
* Hur sätter jag gränser?
* Vad kan jag?
* Hur håller jag mina förväntningar på mig själv på en realistisk nivå?
* Hur förmedlar jag till omvärlden vad jag behöver samt vad jag klarar och inte klarar?
* Hur möter jag omvärldens behov med mina begränsade resurser/förmågor, och inte minst:
* Vad gör jag med skammen över alla år i missbruk, i depression, misslyckanden som förälder, som människa? osv.