2025-09-17, 15:39
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkabel
Gör du detta i syfte att bli frisk/fri eller för att slippa bördan av hemlighetsmakeri?

Att man är öppen med sina problem kan också bidra till att man rättfärdigar sitt beteende och mående på ett sätt som jag inte tror är bra.

Jag är inte sjuk, vilket innebär att jag inte heller kan bli frisk. Däremot har jag ett funktionshinder, vilket innebär att jag kommer att få leva med mina besvär livet ut. Obekvämt va? 😉
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-09-17 kl. 15:42.
Citera
2025-09-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Rättfärdiga mitt mående... menar du att det är fel att jag mår dåligt ibland?

Nej, det menar jag inte. Jag undrar (genuint) varför du är ärlig med ditt mående och missbruk, om syftet är att må bättre eller bara slippa bördan av att hålla det hemligt?

Citat:
Jag är inte sjuk, vilket innebär att jag inte heller kan bli frisk. Däremot har jag ett funktionshinder, vilket innebär att jag kommer att få leva med mina besvär livet ut. Obekvämt va? 😉

Nej, varför skulle det vara obekvämt för mig?

Däremot svårt att diskutera när du skriver om psykisk ohälsa men menar att det inte är ett sjukt tillstånd (eller förstår jag dig fel?). Att psykisk ohälsa beror på något annat underliggande innebär inte att det är friskt att må psykiskt dåligt och ha självmordstankar.
Citera
2025-09-17, 16:15
Medlem
Kleiners avatar
Jamen precis. Det som engång var ett missbruk kan bli till en njutning, när man mår bra och kan gå nykter en längre tid. Då är man varken en missbrukare eller är ett missbruk.

Och för att vara OT då kräver det att man är brutal ärlig med sig själv för att kunna ta sig ur missbruket.

Citat:
Relativt harmlöst ja 🙂 eller rättare sagt: ju bättre jag har börjat må, desto mindre skadligt blir mitt missbruk som jag upplever det.

En intressant sak är att vi får lära oss att droger skapar psykiska problem, och lösningen är att sluta missbruka. Men det är ju tvärtom: missbruk är ett symtom på psykiska problem, och först när du har tagit itu med din ohälsa kan du orka gå nykter en längre tid.

Missbruk och ohälsa går alltså hand i hand. Men missbruket är, som sagt, inte grundproblemet.
Citera
2025-09-17, 16:46
Medlem
Ja "fake it til you make it" är väldigt missförstått
Citera
2025-09-17, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Ja "fake it til you make it" är väldigt missförstått

Vad menas med detta?

Jag skiter 100% i vad folk tänker och tycker. De får skvallra allt de orkar. Jag har alltid varit annorlunda och vill inte behöva förklara för folk varför dit varför dat när det inte angår dem ett dugg. Mitt liv har andra inte med att göra.
Citera
2025-09-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Vad menas med detta?

Jag skiter 100% i vad folk tänker och tycker. De får skvallra allt de orkar. Jag har alltid varit annorlunda och vill inte behöva förklara för folk varför dit varför dat när det inte angår dem ett dugg. Mitt liv har andra inte med att göra.
Hmm läs lite om impostor syndrome

Men bra för dig! Kör på det som funkar
Citera
2025-09-17, 17:17
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkabel
Nej, det menar jag inte. Jag undrar (genuint) varför du är ärlig med ditt mående och missbruk, om syftet är att må bättre eller bara slippa bördan av att hålla det hemligt?

Nej, varför skulle det vara obekvämt för mig?

Däremot svårt att diskutera när du skriver om psykisk ohälsa men menar att det inte är ett sjukt tillstånd (eller förstår jag dig fel?). Att psykisk ohälsa beror på något annat underliggande innebär inte att det är friskt att må psykiskt dåligt och ha självmordstankar.

Syftet var främst att slippa hemlighetsmakeriet. Förvånande nog har det även lett till att jag börjar må bättre, och det tycker jag framgår väldigt tydligt i TS.

Googla psykisk sjukdom. Jag har ingen psykisk sjukdom, jag har ett funktionshinder. I övrigt är jag fullt frisk. Kommer antagligen få leva med självmordstankar livet ut, och det är helt OK för min del eftersom det bara sker i extremfall (t ex om jag förlorar jobbet eller genomgår en allvarlig kris) och eftersom dessa tankar bara är tankar; jag agerar inte på dem.

Det som provocerar mig är att du utgår ifrån att mitt tillstånd går att bota, samt att jag inte är frisk. Jag är funktionshindrad, och det är ingenting som jag rår för. Du hade väl knappast gått fram till en enarmad perspn och sagt: "Fy sjutton, det är inte friskt att bara ha en arm! När växer den andra ut igen?"

Alla människor är inte perfekta. Jag är inte "perfekt" enligt ditt sätt att se det och kommer aldrig bli. SORRY.

Nu ska jag inte bjäbba med dig mer om definitioner, men nej jag försökte givetvis inte "bli frisk" genom att vara öppen med min ohälsa utan jag försökte som sagt bara lägga korten på bordet.

Tack för peppen hörru! Verkligen. Det värmer 🥰
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-09-17 kl. 17:20.
Citera
2025-09-17, 17:22
Medlem
Adelsdams avatar
Det ligger mycket i det. Framförallt när det gäller missbruk. Det är inte sällan som missbruk bortförklaras och relativiseras eftersom det är en svår sak att erkänna. Även om missbruk inte behöver vara själva orsaken till det dåliga måendet så är det ofta en bidragande orsak till att det förvärras.

Jag hoppas på snar tillfriskning och en ljusare framtid för dig som behöver det.
Citera
2025-09-17, 17:22
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Jamen precis. Det som engång var ett missbruk kan bli till en njutning, när man mår bra och kan gå nykter en längre tid. Då är man varken en missbrukare eller är ett missbruk.

Och för att vara OT då kräver det att man är brutal ärlig med sig själv för att kunna ta sig ur missbruket.

Fast man är ju forfarande missbrukare (periodare) om man missbrukar i perioder. Jag vet f.ö. ingen knarkare som inte njuter av att knarka, det är rätt vanligt tror jag 😁

Jag gissar att du själv aldrig haft ett missbruk, om du inte tror att man kan uppskatta det..?
Citera
2025-09-17, 18:31
Medlem
Kleiners avatar
Jodå, jag har haft ett och annat missbruk. Och har även varit periodisk missbrukare. Så jo, man är forfarande missbrukare om man missbruka i perioder.

Men att du njuter ditt missbruk är väldigt intressant. Hur är det ens möjligt!? Vad är det för ett missbruk 😁?

Jag tror inte man njuter att vara en missbrukare. Kanske just i stunden så njuter man att missbruka, men att njuta ett missbruk är ingenting som en missbrukare gör. Jag har aldrig hört talats om en missbrukare som njuter sitt missbruk 🤔

Citat:
Fast man är ju forfarande missbrukare (periodare) om man missbrukar i perioder. Jag vet f.ö. ingen knarkare som inte njuter av att knarka, det är rätt vanligt tror jag 😁

Jag gissar att du själv aldrig haft ett missbruk, om du inte tror att man kan uppskatta det..?
Citera
2025-09-17, 18:38
Medlem
Citat:
Det som provocerar mig är att du utgår ifrån att mitt tillstånd går att bota, samt att jag inte är frisk. Jag är funktionshindrad, och det är ingenting som jag rår för. Du hade väl knappast gått fram till en enarmad perspn och sagt: "Fy sjutton, det är inte friskt att bara ha en arm! När växer den andra ut igen?"

Alla människor är inte perfekta. Jag är inte "perfekt" enligt ditt sätt att se det och kommer aldrig bli. SORRY.

Nä jag utgår inte ifrån något. Jag funderar och frågar.
Citera
2025-09-17, 19:52
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Jodå, jag har haft ett och annat missbruk. Och har även varit periodisk missbrukare. Så jo, man är forfarande missbrukare om man missbruka i perioder.

Men att du njuter ditt missbruk är väldigt intressant. Hur är det ens möjligt!? Vad är det för ett missbruk 😁?

Jag tror inte man njuter att vara en missbrukare. Kanske just i stunden så njuter man att missbruka, men att njuta ett missbruk är ingenting som en missbrukare gör. Jag har aldrig hört talats om en missbrukare som njuter sitt missbruk 🤔

Well, då antar jag att jag är unik. Men jag tror verkligen inte det, om jag ska vara ärlig 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in