Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-09-03, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nej. Det finns inga bilder på SEs skor från mordnatten. Att SE hade hala skor på mordnatten har KP bara fantiserat ihop helt själv och skrivit det som ett faktum i en punkt i sin power point på pressträffen.

På bilderna i Proletären tagna på vintern har SE rejäla vinterskor på sig utomhus.

I april 1986 när vårsolen tittat fram har SE däremot lågskor på bild i Expressen och i Rapport. En utbildad åklagare borde kunna skilja på vintermånaden februari och vårmånaden april även utan krycka kan man tycka.

Jo, jag gjorde felpost på den. Missförstod.

Vi VET ju inte vilka skor han använde just den kvällen. Men det vet ju inte KP heller, så.. ser din poäng.
Citera
2025-09-03, 23:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, jag gjorde felpost på den. Missförstod.

Vi VET ju inte vilka skor han använde just den kvällen. Men det vet ju inte KP heller, så.. ser din poäng.

Det är dock det enda "bevis" KP hittade(på) under 3 års utredningsarbete, när han inte läste TPs vilseledande och osannolika bok.

Kom ihåg att KP som åklagare hade fulla resurser att verkligen genomlysa SE som påhittad GM och då kan man tycka att ett påhitt om SEs skoval på mordnatten är lite tunt.

Normalt funtade människor känner dessutom till att det är fullt möjligt att halka på isfläckar med lite olika typer av skor, något KP inte verkar greppa med sin blankslitna logik.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-09-03 kl. 23:37.
Citera
2025-09-03, 23:40
Medlem
Citat:
Det är dock det enda "bevis" KP hittade(på) under 3 års utredningsarbete, när han inte läste TPs vilseledande och osannolika bok.

Kom ihåg att KP som åklagare hade fulla resurser att verkligen genomlysa SE som påhittad GM och då kan man tycka att ett påhitt om SEs skoval på mordnatten är lite tunt.

Ett misstag ja, men jag tvivlar vel kanske på att det var medvetet? Jag gick i samma fällan själv.

Men jag kan ju skylla på KP då.
Citera
2025-09-03, 23:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ett misstag ja, men jag tvivlar vel kanske på att det var medvetet? Jag gick i samma fällan själv.

Men jag kan ju skylla på KP då.

Föll du i fällan när KP visade upp SEs grannes vapen och påpekade att det inte gick att binda till mordet och började tro att det var SE som hade vapnet i sin hand på mordnatten?

Eller köpte du KPs resonemang att SE hade ett mordvapen i handen eftersom KP "menade" det?

Som en jämförelse går det väl att hävda att någon som bor granne med banken är mycket rik eftersom banken har kontanter inlåsta i sitt bankvalv?

Edit: Att visa ett vapen på bild när man pratar om SE gör att trivseltröga lätt får för sig att det finns någon koppling mellan SE och vapnet även om det inte påstås och att det så klart inte finns något samband,
Citera
2025-09-03, 23:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Normalt funtade människor känner dessutom till att det är fullt möjligt att halka på isfläckar med lite olika typer av skor, något KP inte verkar greppa med sin blankslitna logik.

Det var inte KP som reagerade på skorna, det var YN.

Var inte KP:s bidrag det att SE måste sett LJ från trappen, och inte från Sveavägen? Det vill säga, en fortsättning på Irvells misstanke: Att SE inte var kvar på platsen, utan sprang på åsen.

Om Irvell lett spaningsarbetet hade mordet varit löst 1987.
Citera
2025-09-03, 23:49
Medlem
Citat:
Föll du i fällan när KP visade upp SEs grannes vapen och påpekade att det inte gick att binda till mordet och började tro att det var SE som hade vapnet i sin hand på mordnatten?

Eller köpte du KPs resonemang att SE hade ett mordvapen i handen eftersom KP "menade" det?

Som en jämförelse går det väl att hävda att någon som bor granne med banken är mycket rik eftersom banken har kontanter inlåsta i sitt bankvalv?

Edit: Att visa ett vapen på bild när man pratar om SE gör att trivseltröga lätt får för sig att det finns någon koppling mellan SE och vapnet även om det inte påstås och att det så klart inte finns något samband,

Eller vänta lite nu. När SE blev tillfrågad om att ta med kläderna han använde mordkvällen, då han glömde kepsen, fanns det några kommentarer kring skorna där?
Citera
2025-09-03, 23:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var inte KP som reagerade på skorna, det var YN.

Var inte KP:s bidrag det att SE måste sett LJ från trappen, och inte från Sveavägen? Det vill säga, en fortsättning på Irvells misstanke: Att SE inte var kvar på platsen, utan sprang på åsen.

Om Irvell lett spaningsarbetet hade mordet varit löst 1987.

Hade SE utretts redan 1987 hade hans lilla utflykt inne på Bohemia "friat" honom med vändande post.

Hur du får det till att mordet skulle varit löst vet nog bara du själv.
Citera
2025-09-03, 23:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Eller vänta lite nu. När SE blev tillfrågad om att ta med kläderna han använde mordkvällen, då han glömde kepsen, fanns det några kommentarer kring skorna där?

Nej. De skorna inte ens med på polisens bild vad jag förstår.

Man bör också beakta att mordkvällen och förhörstillfället är olika dagar och kepsen är redan det en avvikelse.
Citera
2025-09-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag kan förstå att man vill använda hennes uppgifter 36 år efter mordet som ett argument.
Även Mårten var ju inne på samma sak. (Minns nu inte exakt hur han uttryckte sig)

Själv tänker jag att tillförlitligheten i minnesbilden är otroligt osäker.

Mårten har ju under årens lopp "pekat ut" nästa 10 olika personer.

Man kan tänka sig att både han och YN till viss del också färgas av tron på att polisen nu har hittat rätt. Alltså att den person de båda iakttagit också i själva verket passar in på "flera".

På din sista fråga blir väl svaret ja, oavsett om vi pratar Se som GM eller vittne.
Det sistnämnda är ju utifrån hans egna uppgifter.
Och där visade det sig också att ett antal vittnen som sett en GM med rock på mordplatsen.
Specifikt är möjligen Delsborn intressant som också talar om en "herrhatt".
Delsborn som sannolikt också är den som Windén får signalement av som han sedan raskt måste meddela ut via radio. (Och således inte tar fler signalement just där och då.)

Enligt mig en uppgift "för bra för att vara sann" om SE nu skulle vara GM.

Ja tur är det ju såklart !

Men samtidigt är det ju ett olöst fall så om Engström är GM så är det ju naturligtvis mkt tur , men med det sagt så finns det ju en del som polisen borde gått hårt åt med Engströms berättelse och då hade vi vetat om han är fågel eller fisk !

Men vi har att Engström kommer ut från Skandia någonstans mellan 23:20 till 23:22 och det är viktigt !

Sen har vi en del signalement från mordplatsen som träffar honom hyffsat okej

Sen är ju YNs beskrivning från DBG !

Då måste man testa Engströms berättelse , dock så borde man ju gjort det 1986 och klargjort exakt vad som är vad !
Citera
2025-09-04, 00:01
Medlem
Citat:
Nej. De skorna inte ens med på polisens bild vad jag förstår.

Man bör också beakta att mordkvällen och förhörstillfället är olika dagar och kepsen är redan det en avvikelse.

Olika dagar ja, men om SE fick besked om att klä sig som på mordkvällen OCH det finns material vi inte har tillgång till.. ja då kan KP ha något på fötterna endå. Rent teoretiskt.

Men att Engström inte hadde på kepsen OCH att det liksom inte var något problem för polisen säger en hel del om hur det här gick till. Det var en fars.
Citera
2025-09-04, 00:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hade SE utretts redan 1987 hade hans lilla utflykt inne på Bohemia "friat" honom med vändande post.

Hur du får det till att mordet skulle varit löst vet nog bara du själv.

Sure! Han skickade ju själv det där "brevet" i media ett antal gånger: Det var inte jag.
Citera
2025-09-04, 00:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Olika dagar ja, men om SE fick besked om att klä sig som på mordkvällen OCH det finns material vi inte har tillgång till.. ja då kan KP ha något på fötterna endå. Rent teoretiskt.

Men att Engström inte hadde på kepsen OCH att det liksom inte var något problem för polisen säger en hel del om hur det här gick till. Det var en fars.

Att efterspelsvittnet SE till vissa delar var liknande klädd som den verkliga mördaren är väl något ingen ifrågasatt?

Två personer kan vara liknande klädda utan att vara samma person. Tänk dig en fotbollsmatch. Trots att spelarna är liknande klädda i ett lag är de fortfarande olika individer.

Vi brukar kalla detta för "två-olika-personer-teorin" (men de olika personerna är liknande klädda som fotbollsspelarna i ett fotbollslag.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in