Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-26, 19:26
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag vet att jag sagt detta nog 100 gånger i tråden.

Men om Engström är GM hur i helvete lyckades han parera detta med handledsväskan ?

Vi har ibland lyft att Engström är smart eller haft en jävla tur...osv

Men jag kan fan inte begripa hur polisen inte tog denna uppgift på allvar. Dom står ju och mäter hans väska !!

Även jag håller det inte omöjligt för att SE är gärningsman. Långt ifrån.

Jag ser honom som en smart person i grunden, över snittet. Dock var han sannolikt mitt i allt "begåvad" med en gränslöshet, impulsivitet och narcissism.

Håller med, det är frustrerade och märkvärdigt att man inte tog det mer på allvar. Man hade ju allt serverat på silverfat april 1986? Somliga i Palme-Rummet misstänkte honom och tog sig för pannan omkring honom. Ändå föll det mellan stolarna så in i baljan? Man blir svettig bara man tänker på det. Om hur förhöret genomfördes 25 april är så in i vassen korkat, att man vill slå sig med en skyffel i ansiktet.

SE klarade sig tack vare inkompetens.
Citera
2025-12-26, 19:32
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Jag är inget expert på denna uppgift utan har bara minnen från tråden ang detta..

Men att ringa flera gånger och sen använda en präst måste ju betyda att personen verkligen ville få ut denna uppgift..

Låt säg att denna uppgift bara är ren trams så hjälper den ju Engström som måste ha total panik över handledsväska

Folk ville ju vara anonyma, om det berättar "liggaren". Förståeligt, tänker jag. Ingen visste vem eller vilka som låg bakom mordet. "Detektiv allmänheten" var långt minder insatta och pålästa mot idag gällande det mesta.

Personen ville väl understryka sin iakttagelse och uppgift, kanske var vederbörande en nervklen person som ringde in som var hispig och lite "lost", som ville försäkra sig om att uppgiften kom in? Kan så klart även vara en person som vill vilseleda, ge alibi, osv. Vilket PU var inne på, inte uppåt väggarna det heller.
Citera
2025-12-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Även jag håller det inte omöjligt för att SE är gärningsman. Långt ifrån.

Jag ser honom som en smart person i grunden, över snittet. Dock var han sannolikt mitt i allt "begåvad" med en gränslöshet, impulsivitet och narcissism.

Håller med, det är frustrerade och märkvärdigt att man inte tog det mer på allvar. Man hade ju allt serverat på silverfat april 1986? Somliga i Palme-Rummet misstänkte honom och tog sig för pannan omkring honom. Ändå föll det mellan stolarna så in i baljan? Man blir svettig bara man tänker på det. Om hur förhöret genomfördes 25 april är så in i vassen korkat, att man vill slå sig med en skyffel i ansiktet.

SE klarade sig tack vare inkompetens.

Dom hånade Engström efter Rapportinslaget..

Sa dom inte något i stil med : Såg ni den där Engström i tv igår ? Som han fjantar runt men det är bra skutt i honom när han for in i gränden !

Hans Holmér: Haha ja vilken fjant

Skrattar bäst som skrattar sist
Citera
2025-12-26, 19:42
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Dom hånade Engström efter Rapportinslaget..

Sa dom inte något i stil med : Såg ni den där Engström i tv igår ? Som han fjantar runt men det är bra skutt i honom när han for in i gränden !

Hans Holmér: Haha ja vilken fjant

Skrattar bäst som skrattar sist

Jo exakt. Har för mig dom sa något om "elefanter" också? Att han var missnöjd över att inte få dansa med de stora elefanterna?

Och "där satt han hemma med fru och barnen" och inte fick vara med. Säga vad man vill om gubbarna i Palme-Rummet från de upptagningarna, men vissa framstår faktiskt som tjockskallar, somliga av dem låter faktiskt som grönsaker med stödhjul. Man undrar hur de ens förmådde knyta skorna för egen maskin, så korkade låter de faktiskt.
Citera
2025-12-26, 21:20
Medlem
quggels avatar
Citat:
Jo exakt. Har för mig dom sa något om "elefanter" också? Att han var missnöjd över att inte få dansa med de stora elefanterna?

Och "där satt han hemma med fru och barnen" och inte fick vara med. Säga vad man vill om gubbarna i Palme-Rummet från de upptagningarna, men vissa framstår faktiskt som tjockskallar, somliga av dem låter faktiskt som grönsaker med stödhjul. Man undrar hur de ens förmådde knyta skorna för egen maskin, så korkade låter de faktiskt.

Förutom en av dem som poletten har trillat ned för. Han nämner något i stil med att "men då måste ju Skandiamannen vara mördaren", varpå det blir tyst runt bordet och sen inte mycket mer med det.

Riktiga träskallar.
Citera
2025-12-26, 21:32
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Förutom en av dem som poletten har trillat ned för. Han nämner något i stil med att "men då måste ju Skandiamannen vara mördaren", varpå det blir tyst runt bordet och sen inte mycket mer med det.

Riktiga träskallar.

Ja, förlåt. Så klart. Instämmer. Det fanns trots allt en "kloker" bland de övriga mentala dvärgarna. Hårt sagt (flyr undan ansvar med tanke på julsprit). Men det är ju så det låter och framstår från de upptagningarna.

Man hade faktiskt med rätt få och små medel kunnat nåla fast SE, och rätt snabbt (på riktigt) kunna diska av honom. Eller faktiskt fastslå honom som gärningsman. Man lär snudd på ta syrgas ännu för att inte gå bananer omkring dessa klavertramp.

Edit: vill även ta tillfället i akt, att be dig om ursäkt för eventuellt uppfattade hårda ord/formuleringar omkring "väskan"-debatten mot dig. Jag redovisar (så klart) enbart min syn på det hela. Respekterar din. Fridens.
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-12-26 kl. 21:38.
Citera
2025-12-26, 21:36
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ska man slänga in femöres psykologi, är det väl inte helt främmande att tro, att SE kan ha sett sig som en missförstådd men stor politiker (samma dignitet som Palme rentav, om han fått chansen), lite som Alf Enerström såg sig själv i sina mest grandiosa ögonblick.

Inte minst med tanke på att de gick på samma skola; Sigtuna Humanistiska Läroverk (de gick dock inte samtidigt). Ska man spekulera så kanske just detta togs upp av SE som en kommentar för att bryta isen på Sveavägen då han ser OP, men svaret blir inte det förväntade utan en avsnäsning. Vilket leder till stor besvikelse och aggression.

Dock väldigt spekulativt förstås. Men ett plausibelt scenario.
Citera
2025-12-26, 21:44
Medlem
quggels avatar
Citat:
vill även ta tillfället i akt, att be dig om ursäkt för eventuellt uppfattade hårda ord/formuleringar omkring "väskan"-debatten mot dig. Jag redovisar (så klart) enbart min syn på det hela. Respekterar din. Fridens.

Så uppfattade jag det inte, som hårda ord. Bara bra debatt och intressanta vinklar. No worries Ibland när man utbyter olika uppfattningar så kan ju faktiskt något nytt komma fram, ur diskussioner där man minst anade man kunde finna något.
Citera
2025-12-26, 21:45
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Inte minst med tanke på att de gick på samma skola; Sigtuna Humanistiska Läroverk (de gick dock inte samtidigt). Ska man spekulera så kanske just detta togs upp av SE som en kommentar för att bryta isen på Sveavägen då han ser OP, men svaret blir inte det förväntade utan en avsnäsning. Vilket leder till stor besvikelse och aggression.

Dock väldigt spekulativt förstås. Men ett plausibelt scenario.

Ja, det är så klart ett fullt tänkbart secanario. Fullt rimligt för en lättkränt och narcissistisk peson som SE sannolikt var, enligt kollegor och annat.

Jag har lekt med scenariot att SE försökte komma i kontakt med Olof (kanske redan vid Grand?) vid Sari, att han betonade sin forna position som moderat i Täby omkring "skolan", men fick noll gehör från Olof, Olof kände inte igen honom. Hajar du vilken "knäpp" i skallen för SE? Topplocket flög. SE och OP var från "fina" familjer. De var på samma våglängd enligt SE. De båda var svikna och övergivna av föräldrar (om än lite olika). De hade mycket gemensamt. SE blev ignorerad av OP, där och då. Och till råga på allt hade han en revolver på sig, kanske oavsiktligt....

Filosoferande och skivet med alkohol i blodet, men ändå....
Citera
2025-12-26, 21:47
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ja, förlåt. Så klart. Instämmer. Det fanns trots allt en "kloker" bland de övriga mentala dvärgarna. Hårt sagt (flyr undan ansvar med tanke på julsprit). Men det är ju så det låter och framstår från de upptagningarna.

Jag tror att en av anledningarna till att man inte "såg skogen för alla träd" var uppfattningen att OP var en stor statsman och därmed måste det vara en internationell komplott och inte en mes till tjänsteman som är GM.
Citera
2025-12-26, 21:47
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Så uppfattade jag det inte, som hårda ord. Bara bra debatt och intressanta vinklar. No worries Ibland när man utbyter olika uppfattningar så kan ju faktiskt något nytt komma fram, ur diskussioner där man minst anade man kunde finna något.

Fint att du ser det så. På riktigt. Vill inte stöta mig i onödan. Eftersträvar enbart objektivitet i möjliga mån. Grymt att du tar det så och inte vantolkar. Heders åt dig.
Citera
2025-12-26, 21:48
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Jag tror att en av anledningarna till att man inte "såg skogen för alla träd" var uppfattningen att OP var en stor statsman och därmed måste det vara en internationell komplott och inte en mes till tjänsteman som är GM.

Ja, exakt så. Tror att det var generalfelet. Klokt formulerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in