Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-09-03, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, men sneddandet i Kangers bok skedde på utsidan av reklampelaren. Även LOP sneddade där, enligt boken. Vilket låter en aning märkligt. Vad var anledningen till det i så fall? Ett missförstånd av Kanger?

GM kan däremot ha sneddat före reklampelaren, utan att IM såg det, och om AB var den han såg.

Hur som helst har ett eller flera sneddanden skett, och SE ritar i sitt sneddande före reklampelaren på framsidan av Kvällsposten den 7:e april. Det är sensationellt!

Tror det är dags för en ny diktsamling in i den svenska kulturkanon:

Sneddanden & handledsväskor. Betraktelser från Sveavägen ... av Talkie Walkie.

Nu är vel det här materialet lite för nytt, men absolut, Engströms förklaring(ar) borde absolut varit med i den svenska kulturkanonen. Dock osäker på om det hör hemma i «film och scenkonst» eller «uppfinningar».

Och hans ritningar, både den av Jeppson och översiktsbilden över egna rörelser, tror jag faktiskt hadde kvalat in i «form och bild». Det säger jag nästan utan ironi, det kan verkligen inte ha varit svårt att komma in där..

Det talas om statsmannakonst, men är det något svenskar är «bra på» är det att ta livet av statsmän(och kvinnor). Är vel bara jänkarna med alla sina presidentmord som slår er där.

Nästan en konstform i sig. Säg.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-09-03 kl. 02:33.
Citera
2025-09-03, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
OK, ja det är ju så hypotesen ser ut och själv ser jag andra möjligheter.
Nej det är såklart ingen som bekräftat förväxlandet på det sättet, lika lite som pekat ut honom som GM.
En persons känsla av förväxling är ju subjektiv.

Att jämföra här är vittnet Ulf Lundberg som sa sig blivit förväxlad med "grandmannen".
Aftonbladet 1986-03-07, s11

Likt SE så ställde han upp med en bild på sig själv i artikeln och inget annat Grandvittne verkar ha tagit honom för GM. Vad vi vet, ej heller som iakttagen av någon annan.
Han beskrevs som en "skäggig mörk man i grå trenchcoat" och vidare så handlade detta om "tiden innan bioföreställningen". Så gällande hans känsla av förväxling så skulle man även kunna ifrågasätta den, eller så är den just "subjektiv".

En nyfiken fråga man borde ställa sig

Engström menar väl att GM har blå täckjacka och dom som påstår rock och keps isåfall blandat ihop hans språngmarsch som legat några minuter senare och därav blandat ihop signalementen !

Men frågan är då som nämns i palmerummet , är det Engström som springer på DBG med rock och handledsväska isåfall även som vittne ?

Nej , troligtvis inte

Engström menar ju att han är förväxlad på brottsplatsen och i gränden, men den person som springer på DBG är ju den som är mest lik honom !

Jag tror inte du är öppen för att Engström( vittne) springer uppe på DBG så när han ringer på morgonen den 1 mars så har väl inte rock och handledsväska kommit ut i Media från DBG

Hur klarade sig Engström från den uppgiften eg ?

Sen kanske jag borde fråga dig rakt ut !

Om GM har Rock , keps, handledsväska så vart står du då i frågan kring Engström?
Senast redigerad av Du-Hast 2025-09-03 kl. 05:29.
Citera
2025-09-03, 17:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är självfallet minst lika viktigt, att precis som för andra personer på platsen, även bedöma vad SE säger.

Att ingen uppfattat samtalet med Lisbeth(1) behöver inte vara något konstigt alls och det finns fullt av liknande exempel på mordplatsen med folk som inte tar notis* om varandra eller hör.
Däremot är det mer anmärkningsvärt att inte språngmarschen(2) nämns. (Annat än att den antyds i Lijedahlsvittnesmål)

Med din sista punkt(3) så har du redan dragit slutsatsen att han ljuger och verkar inte kunna se andra möjligheter.

Tillägg: Ska rätta mig själv. Vi vet inte vilka som tog notis om varandra, det vi vet är det vi kan läsa i materialet. Det som var av vikt för polisen att veta utifrån fråga och/eller det vittnet själv valde att berätta. Polisen gjorde ett uselt jobb med att identifiera vittnena på och runt mordplatsen.
Och man fokuserade mest på GM, så det är inget märkligt att vi "saknar" flertalet personer i materialet.

Uppenbart är ju att Lisbet pratat med många på platsen. Och få av dessa snack har identifierats av andra.
Citera
2025-09-03, 17:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Din "hypotes" blir mer och mer obegriplig. Menar du på allvar att du tror att SE kan ha pratat med Lisbeth Palme innan han sprang från platsen?

Till skillnad från dig är jag seriös i det jag skriver.
Citera
2025-09-03, 17:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Din "hypotes" blir mer och mer obegriplig. Menar du på allvar att du tror att SE kan ha pratat med Lisbeth Palme innan han sprang från platsen?

Varför håller du på så här? Varför ska du spela förvånad av saker som massor av folk sagt i flera år.... Varför ska du vara så otroligt förljugen...
Citera
2025-09-03, 17:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast

Engström menar väl att GM har blå täckjacka och dom som påstår rock och keps isåfall blandat ihop hans språngmarsch som legat några minuter senare och därav blandat ihop signalementen !

Men frågan är då som nämns i palmerummet , är det Engström som springer på DBG med rock och handledsväska isåfall även som vittne ?

Nej , troligtvis inte

Engström menar ju att han är förväxlad på brottsplatsen och i gränden, men den person som springer på DBG är ju den som är mest lik honom !

Jag tror inte du är öppen för att Engström( vittne) springer uppe på DBG så när han ringer på morgonen den 1 mars så har väl inte rock och handledsväska kommit ut i Media från DBG

Om GM har Rock , keps, handledsväska så vart står du då i frågan kring Engström?

Ja, det är väl YN's vittnesmål som är mest besvärande för SE.
Och enligt mig är det just detta som gör att han "kan misstänkas".
Och som du är inne på så diskuterade ju dom just detta i Palmerummet och frågade sig då om detta kunde vara SE.
Förhöret den 25 april visar dessvärre inte på att man konfronterade honom med den uppgiften, vilket man borde ha gjort.

SE har ju inledningsvis enbart placerat sig själv på mordplatsen (inkl. Svevägen till och från Skandia) och ingen annanstans.
Hade man kunnat placera honom på David Bagares gata(på en plats där han inte påstått sig ha varit på) hade såklart misstankarna ökat.

Som vittne så tror jag inte alls att han sprang där uppe och är man riktigt noga med detaljerna så har YN aldrig sett sig se en handledsväska. Hon ställs inför den uppgiften och förklarar då att hon tyckte den lilla väskan hon såg var hårdare i formen samt att hon aldrig såg någon rem.

Som GM hade han såklart tur(igen) att han aldrig konfronterades med detta.
Citera
2025-09-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ja, det är väl YN's vittnesmål som är mest besvärande för SE.
Och enligt mig är det just detta som gör att han "kan misstänkas".
Och som du är inne på så diskuterade ju dom just detta i Palmerummet och frågade sig då om detta kunde vara SE.
Förhöret den 25 april visar dessvärre inte på att man konfronterade honom med den uppgiften, vilket man borde ha gjort.

SE har ju inledningsvis enbart placerat sig själv på mordplatsen (inkl. Svevägen till och från Skandia) och ingen annanstans.
Hade man kunnat placera honom på David Bagares gata(på en plats där han inte påstått sig ha varit på) hade såklart misstankarna ökat.

Som vittne så tror jag inte alls att han sprang där uppe och är man riktigt noga med detaljerna så har YN aldrig sett sig se en handledsväska. Hon ställs inför den uppgiften och förklarar då att hon tyckte den lilla väskan hon såg var hårdare i formen samt att hon aldrig såg någon rem.

Som GM hade han såklart tur(igen) att han aldrig konfronterades med detta.

Fast YN blir ju visad en bild av Engström och hon upplever väl att helheten stämmer bra överens med Engström..

Nu blir frågan då om Engström blir förväxlad med GM för dom på riktigt är kanske lika ?
Citera
2025-09-03, 19:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Uppenbart är ju att Lisbet pratat med många på platsen. Och få av dessa snack har identifierats av andra.

Precis och annat exempel är de som sagt sig försöka trösta Lisbeth. Karin J. och Kenneth E.
Ingen av dessa har nämnt varandra.

Ett ytterligare; Ingen har nämnt Ersson, som hjälpte Glantz med framstupa sidoläge.
Citera
2025-09-03, 19:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Fast YN blir ju visad en bild av Engström och hon upplever väl att helheten stämmer bra överens med Engström..

Nu blir frågan då om Engström blir förväxlad med GM för dom på riktigt är kanske lika ?

Ja, jag kan förstå att man vill använda hennes uppgifter 36 år efter mordet som ett argument.
Även Mårten var ju inne på samma sak. (Minns nu inte exakt hur han uttryckte sig)

Själv tänker jag att tillförlitligheten i minnesbilden är otroligt osäker.

Mårten har ju under årens lopp "pekat ut" nästa 10 olika personer.

Man kan tänka sig att både han och YN till viss del också färgas av tron på att polisen nu har hittat rätt. Alltså att den person de båda iakttagit också i själva verket passar in på "flera".

På din sista fråga blir väl svaret ja, oavsett om vi pratar Se som GM eller vittne.
Det sistnämnda är ju utifrån hans egna uppgifter.
Och där visade det sig också att ett antal vittnen som sett en GM med rock på mordplatsen.
Specifikt är möjligen Delsborn intressant som också talar om en "herrhatt".
Delsborn som sannolikt också är den som Windén får signalement av som han sedan raskt måste meddela ut via radio. (Och således inte tar fler signalement just där och då.)

Enligt mig en uppgift "för bra för att vara sann" om SE nu skulle vara GM.
Citera
2025-09-03, 22:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Nej , troligtvis inte

De lärda i Lund har redan konstaterat att om man staplar alla "hypotetiska" (påhittade på ren svenska) indicier för att den påhittade GM-SE mördade OP på varandra (jämför med barnens lek med klossar) så blir resultatet att man inte ens kommer upp till en nivå av svag misstanke.

"Svag misstanke" är de juridiskt kunnigas sätt att säga att de förmenta "bevisen" mot SE inte når upp till skälig misstanke. En slags miniminivå där det är meningsfyllt med ytterligare utredningsåtgärder.

Åklagare KP som hade tillgång till alla tänkbara resurser och inte hämmades av de omfattande maskningarna i materialet kom inte fram till ett enda nytt "bevis" mot SE mer än att "alla som avfärdar SE som GM är dumma", "väktarna är dumma", "JA är dum som pekar ut SE på bild från mordplatsen","Håkan Ström är dum" och "SE kan ha haft hala skor på sig på vintern". Att SE hade hala skor på sig utomhus vintertid motsägs av bilder tagna på SE vintertid.

Jag kommer inte runt den obehagliga känslan att det är KP själv som är "dum".

Ändå fortsätter barnens lek med klossar i den här tråden. Det är häpnadsväckande.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-09-03 kl. 22:57.
Citera
2025-09-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
De lärda i Lund har redan konstaterat att om man staplar alla "hypotetiska" (påhittade på ren svenska) indicier för att den påhittade GM-SE mördade OP på varandra (jämför med barnens lek med klossar) så blir resultatet att man inte ens kommer upp till en nivå av svag misstanke.

"Svag misstanke" är de juridiskt kunnigas sätt att säga att de förmenta "bevisen" mot SE inte når upp till skälig misstanke. En slags miniminivå där det är meningsfyllt med ytterligare utredningsåtgärder.

Åklagare KP som hade tillgång till alla tänkbara resurser och inte hämmades av de omfattande maskningarna i materialet kom inte fram till ett enda nytt "bevis" mot SE mer än att "alla som avfärdar SE som GM är dumma", "väktarna är dumma", "JA är dum som pekar ut SE på bild från mordplatsen","Håkan Ström är dum" och "SE kan ha haft hala skor på sig på vintern". Att SE hade hala skor på sig utomhus vintertid motsägs av bilder tagna på SE vintertid.

Jag kommer inte runt den obehagliga känslan att det är KP själv som är "dum".

Ändå fortsätter barnens lek med klossar i den här tråden. Det är häpnadsväckande.

fp
Senast redigerad av Ballalaila 2025-09-03 kl. 23:28.
Citera
2025-09-03, 23:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Finns det bilder av skorna SE hadde mordkvällen? Tagna på mordkvällen?

Nytt för mig isåfall.

Nej. Det finns inga bilder på SEs skor från mordnatten. Att SE hade hala skor på mordnatten har KP bara fantiserat ihop helt själv och skrivit det som ett faktum i en punkt i sin power point på pressträffen.

På bilderna i Proletären tagna på vintern har SE rejäla vinterskor på sig utomhus.

I april 1986 när vårsolen tittat fram har SE däremot lågskor på bild i Expressen och i Rapport. En utbildad åklagare borde kunna skilja på vintermånaden februari och vårmånaden april även utan krycka kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in